خبرگزاری کار ایران

رئیس دفتر ریاست جمهوری مطرح کرد:

جهش منطقه‌ای اقتصادی از مسیر همکاری کشورهای عضو اکو

نهاوندیان ابراز امیدواری کرد: کشورهای عضو سازمان اکو بتوانند در سایه همکاری‌های مشترک و استفاده از بازارهای منطقه‌ای جهشی در اقتصاد خود به وجود آورند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در مراسم افتتاحیه نخستین نشست کنسرسیوم شرکت‌های دولتی و خصوصی کشورهای عضو سازمان اکو در اتاق بازرگانی ایران که ظهر امروز برگزار شد، رئیس دفتر ریاست جمهوری با اشاره به فرصت‌های اقتصادی که در این سازمان وجود دارد ، گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم از فرصت‌های موجود به صورت کامل بهره‌برداری کنیم.

محمد نهاوندیان ادامه داد: اتاق اکو می‌تواند با ظرفیت‌های بخش خصوصی این فرصت‌ها را بارور کند که در نهایت این امر به نفع تمام مردم منطقه خواهد بود.

وی با اشاره به شرایط امنیتی و نظامی منطقه گفت: در حالی که منطقه از جنگ و هرج و مرج است برخی با آتش‌افروزی‌های متعدد و بهانه‌جویی به دنبال شعله‌ور کردن اختلافات سیاسی دینی و قومی هستند.

نهاوندیان تصریح کرد: باید امروز کشورها بر روی نقاط مشترک تمرکز کنند تا بتوانند در سایه این مشترکات امنیت و آرامش را در منطقه حکمفرما کنند.

وی ادامه داد: همکاری های منطقه‌ای می‌تواند امنیت را تضمین کند و سبب پیشرفت کشورها شود  و در این بین باید اشتراکات فرهنگی بین اعضای سازمان تقویت شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی گفت: اکنون اعضای گروه‌های تروریستی متشکل از بیکاران کشورهای جنگ طلب و در واقع تروریست‌ها لشکری از بیکاران و افراد ناامید هستند. در چند سال اخیر هر کجا که ناامیدی و بیکاری وجود داشت خشونت و درگیری در آن منطقه شدت بیشتری از خود نشان داد.

وی با اشاره به کودتای ترکیه گفت: من در شب کودتا تا صبح پیگیر اخبار بودم و آقای ظریف نیز تا صبح بیش از سه بار با همتای ترکیه‌ای خود تماس گرفت و از آخرین اوضاع کودتا خبر می‌گرفت ما لحظه به لحظه اخبار کودتا را دنبال می‌کردیم تا بدین ترتیب پیام حمایت ملت ایران را از دموکراسی و رأی مردم را به سایر کشورها برسانیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: کشورهای عضو سازمان اکو بتوانند در سایه همکاری‌های مشترک و استفاده از بازارهای منطقه‌ای جهشی در اقتصاد خود به وجود آورند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد:

تنظیم سند چشم انداز 10 ساله برای کشورهای عضو سازمان اکو

به گزارش خبرنگار ایلنا در بیست و یکمین نشست کشورهای عضو سازمان اکو نائب رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به میزان تبادلات بازرگانی کشورهای عضو این سازمان گفت: در سال گذشته میلادی اعضای این سازمان بیش از 635 میلیارد دلار با سایر کشورهای جهان مبادله داشتند که 8 درصد آن سهم تجارت درون منطقه‌ای بوده است.

غلامرضا شافعی ادامه داد: در سال 2013 سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این منطقه 34 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل آن 8 درصد رشد داشته و 2 درصد از سرمایه‌گذاری های مستقیم در کشورها را با خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به سند چشم انداز 10 ساله این سازمان گفت: این سند تا سال 2 هزار و 25 برنامه‌ریزی شده و پیش نویس آن در اختیار اعضا قرار گرفته که مهمترین شاخصه آن بالا رفتن سهم بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو در اجرایی شدن این سند است.

شافعی تصریح کرد: این سند مطابق نیازهای کشورهای منطقه تنظیم شده و بر تجارت درون‌منطقه‌ای تاکید دارد.

 

کد خبر : ۴۰۱۳۲۱