خبرگزاری کار ایران

مناطق نفتخیز جنوب تابع سیاست‌های دولت است؛

عالی پور: مخالف مدل جدید قراردادهای نفتی نیستیم/ برخی ادعاها کذب است

asdasd
کد خبر : ۴۰۲۱۲۲

مدیرعامل شرکت ملی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با رد ادعای هدایت الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی مبنی بر مخالفت این شرکت با مدل جدید قراردادهای نفتی و زدن مهر تایید بر این مدل قراردادی گفت: خادمی تاکنون بارها از طرف این شرکت و کارشناسان ما سخن گفته که کاملا دور از واقعیت است.

به گزارش ایلنا، بیژن عالی‌پور با کارشناسی خواندن مدل جدید قراردادهای نفتی، گفت: اینجانب به عنوان مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، همه مدیران و همکاران ما تابع سیاستهای دولت تدبیر و امید هستیم و منتظریم هر چه زودتر مدل جدید قراردادهای نفتی اجرایی شود تا بیش از این وقت را از دست ندهیم.
وی با اعلام این که اجرایی شدن هر چه زودتر این قراردادها به افزایش تولید نفت خام از میدان های مناطق نفتخیز جنوب می انجامد، افزود: کارشناسان مختلف و هئیت دولت در ٢ سال گذشته انواع بررسی های کارشناسی را روی مدل جدید قراردادهای نفتی داشته اند و به سخنان همه منتقدان گوش داده شده و اصلاحات انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با کارشناسی خواندن مدل جدید قراردادهای نفتی، نگاه خود را به آن مثبت دانست و با اعلام این که کارشناسان وقت زیادی برای تدوین این مدل قراردادی گذاشته اند، یادآور شد: مدل جدید قراردادهای نفتی در کمیته اقتصاد مقاومتی به ریاست آقای اسحاق جهانگیری، معاول اول رئیس جمهوری هم اصلاح و تصویب شده است.

وی افزود: متاسفانه بارها اشخاص مختلف مدعی شده اند که شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب مخالف اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی است، اما بنده با صراحت تمام اعلام می کنم این ادعا کذب محض است.

عالی پور تصریح کرد: با توجه به شرایط مالی موجود، خواست ما هم این است تا هر چه زودتر مدل جدید قراردادهای نفتی اجرایی شود و در چنین شرایطی ما هم می توانیم به تولید زودهنگام دست یابیم.

وی ادامه داد: در میدان های مشترک نفتی با عربستان، عراق، کویت و قطر که اکنون آنها با چنگ و دندان کار می کنند باید هر چه زودتر دست به کار شویم و با جذب سرمایه های جدید سهم خود را برداشت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، اجرایی نشدن برخی طرح ها را ناشی از کمبود نقدینگی دانست که با نهایی شدن قراردادهای جدید نفتی می توان شاهد به سرانجام رسیدن این طرح ها بود.

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز در تازه ترین گزارش خود درباره مدل جدید قراردادهای نفتی اعلام کرده است: براساس واقعیت‌های موجود بویژه در حوزه موضوع های اقتصادی آنچه که مبرهن بوده این است که بخش نفت نیازمند سرمایه‌گذاری ١٥٠ تا ٢٠٠ میلیارد دلاری طی یک برنامه پنجساله است و سرمایه‌گذاری نکردن در توسعه میدان ها و مخازن نفت و گاز کشور بویژه میدان های مشترک، سبب عقب ماندن کشور در حفظ جایگاه خود در میان دیگر کشورهای تولید کننده منابع هیدروکربوری خواهد شد.

نکته مهم در این گزارش اشاره به جذب این سرمایه ها از منابع خارجی است که اشاره دارد: جذب فناوری های برتر و روزآمد در این صنعت و نبود امکان تامین داخلی این حجم از سرمایه برای طرح‌های اکتشاف، توسعه، تولید، پالایش، پتروشیمی و...، جذب سرمایه و فناوری خارجی با حفظ قوانین بالادستی و منافع و کرامت و مصلحت ملی، را ضروری می‌ کند که براین اساس تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی موضوعی ضروری و گریزناپذیر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز