خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی :

تخصیص ۲۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۶۰۰۰ میلیاردی وزارت راه

وزیر راه وشهرسازی طی سخنرانی در جلسه شورای حمل و نقل و مسکن استان آذربایجان غربی با تأکید بر ضرورت پیوند اقتصاد کشور با اقتصاد بین‌المللی اعلام کرد: ما باید از بازار جهانی به نفع مردم کشورمان استفاده و از آن بهره ببریم.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در ادامه سفر به استان آذربایجان غربی در جلسه شورای حمل و نقل و مسکن آذربایجان غربی با تأکید براینکه کشور هم‌اکنون در خشکسالی منابع مالی بسیار شدیدی به سر می‌برد گفت: اگر بخواهیم به خواسته‌های مطرح شده دسترسی پیدا کنیم قطعا در گام اول باید اقتصاد ایران را به اقتصاد بین‌المللی پیوند داده و از منابع بین‌المللی به نفع اقتصاد و مردم کشور استفاده کنیم.

وی با اشاره به تأکیدات نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی مبنی بر ایجاد پایانه مرزی در این استان اعلام کرد: در حقیقت ما پایانه را برای برقراری ارتباط بین‌المللی می‌خواهیم پس این امر نشان می‌دهد که اقتصاد جهانی و بهره‌بردن از اقتصاد بین‌المللی برای ایران نوعی واقعیت اقتصادی محسوب می‌شود.

آخوندی در ادامه این اتفاق و استراتژی خوب را اولین استراتژی دولت یازدهم با هدف هموار شدن مسیر برای برقراری ارتباط با اقتصاد بین‌المللی دانست و افزود: درحال حاضر با وجود این میزان گرفتاری و مشکلات مالی، آن هم در زمان پس از برجام که موفق به برگرداندن میزان صادرات نفت به پیش از تحریم‌ها شده‌ایم، به این مرحله دست پیدا کرده‌ایم اگر همچنان در شرایط قبل بودیم می‌دیدیم که با چه مشکلات حادتر و مسائل سخت‌تری مواجه بودیم.

وی در ادامه سخنانش در خصوص بحث اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: بدون شک در مقدمه این بحث راهبرد بسیار مناسبی مبنی بر مسئله درون‌زایی و برون‌نگری دیده می‌شود؛ بحث درون‌زایی که به صلاحیت، توانایی‌ها و استعداد درونی ملت بازگشته و مسئله برون‌نگری نیز به تحقق سهم اصلی ما از اقتصاد جهانی مربوط می‌شد. این مسئله خمیرمایه اصلی سیاست‌های ما در دولت یازدهم به شمار می‌رود که امیدواریم به کمک انجام تعهدات لازم از سوی مردم، مجلس و دولت به بهترین نحو آن را اجرا کنیم.

عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه با اشاره به این نکته که ما هم‌اکنون در تمامی حوزه‌ها چه زیرساختی و چه در بخش ناوگان در کل کشور دارای مشکلات بسیاری هستیم گفت: درحال حاضر در ناوگان جاده‌ای کشور ۱۳۵ هزار کامیون بالای ۳۵ سال عمر مشغول به کار هستند که تماما به فرسودگی بالای ناوگان ما در این بخش اشاره دارد. ما اگر بخواهیم این ناوگان را احیا کنیم به طور میانگین و به قیمت معاملات بین‌المللی حدودا نیاز به ۱۳ میلیارد دلار داریم. از سویی دیگر ناوگان ریلی ما نیز دچار همین مشکل است؛ هم‌اکنون واگن‌هایی با ۶۴ سال عمر در کشور در حال کار هستند، با توجه به آمار موجود می‌توانیم بگوییم که در ۱۵ سال گذشته، ۱۰ درصد هم از ناوگان ریلی کشور نوسازی نشده است.

وزیر راه وشهرسازی با تأکید براین که ما برای نوسازی ناوگان ریلی کشور حداقل نیاز به ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم گفت: متأسفانه در بخش هوایی نیز به همین ترتیب است به گونه‌ای که تنها در ایران ۱۲ فروند هواپیمای با سال ساخت بالای ۲۰۰۰ میلادی وجود دارد، این بدان معناست که سال ساخت  تمام هواپیماهای ما به قبل از سال ۲۰۰۰ بر می‌گردد. قطعا وضعیت در حوزه ناوگان دریایی نیز به همین شکل بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

آخوندی در این خصوص افزود: ما هم در حوزه زیرساختی و هم ناوگانی به سرمایه‌گذاری بسیار گسترده‌ای نیاز داریم که این نیاز در بخش‌های دیگر کشور ازجمله بخش آموزشی، بهداشتی، شهری و ... نیز به همین منوال است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اصلی‌ترین ایده وزارت راه و شهرسازی را در وضعیت فعلی کشور با توجه به حفظ اقتدار ملی، عزت ملت و مصلحت کشور استفاده کردن از بازار جهانی به نفع کشور دانست و گفت: این مسئله راهبرد اساسی بوده که ما در زمان فعلی که منابع بودجه‌ای برای پروژه‌ها بسیار محدود است دنبال کرده و خواستار سرمایه‌گذاری‌های بالا و مبادلات بین‌المللی هستیم.

ضرورت تغییر رویکرد برای پیشرفت پروژه‌های عمرانی

وی بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته را ۶ هزار میلیارد تومان و میزان تخصیصی آن را تنها دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با این میزان اعتبار تخصیص‌یافته دو پروژه در یک استان نیز اجرا و تکمیل نمی‌شود. این شرایط نشان می‌دهد که ما باید سیاست‌های خود را در این عرصه تغییر داده وکارهای بزرگی با این تغییر رویکرد انجام دهیم.

آخوندی با تأکید براینکه تبدیل بزرگراه‌ها به آزادراه نمونه‌ای از این تغییر رویکرد به شمار می‌رود گفت: آزادراه خود هزینه ساختش را درمی‌آوردبه همین دلیل باید تا جای ممکن به سمت ساخت آزادراه برویم. ما در حال حاضر آمادگی تبدیل هریک از قطعات بزرگراهی در کشور که امکان تبدیل شدنش به آزادراه از لحاظ اقتصادی و ترافیکی وجود داشته باشد را داریم و حتی در این بخش به دنبال منابع بین‌المللی نیز هستیم.

وزیر راه و شهرسازی پروژه  قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان با سرعت بالای ۲۵۰ کیلومتر را نمونه بارزی از شکسته شدن طلسم مشکلات در این حوزه اعلام کرد و افزود: ما توانستیم پس از ۱۰ سال مذاکره قرارداد احداث آن را امضا کرده و این پروژه را فعال سازیم. با این پروژه امکان بیش از ۰.۲ میلیارد قرارداد خارجی فاینانس به تحقق رسیده و فعال شد. درحال حاضر نیز به دنبال آن هستیم تا تمامی خطوط راه آهن کشور را پس از خط تهران- مشهد به سیستم بین‌المللی متصل کرده و آن را تأمین مالی کنیم؛ بدون شک با تحقق این امر از امکانات جهانی استفاده کرده و به تدریج شرایط لازم برای گرفتن سهم مردم از امکانات جهانی را فراهم می‌کنیم.

عضو کابینه تدبیر و امید با تأکید براین مطلب که من هم‌اکنون درحال ارزیابی مجدد کریدورهای کشور هستم گفت: با توجه به مطالعات انجام شده در این خصوص کریدور بازرگان- بندرامام خمینی‌ (ره) یکی از مهمترین کریدورهای حمل و نقلی کشور به شمار می‌رود. این کریدور علاوه براینکه کوتاه‌ترین کریدور از اروپا به سمت خلیج فارس بوده بیشترین جمعیت کشور را نیز در حاشیه خود جای داده است. درحال حاضر تمامی بخش‌های کریدور از سوی مهندسان و کارشناسان درحال طراحی مجدد بوده تا اقدامات و عملیات‌های لازم برای رفع مشکلات و آغاز ساخت آن فراهم شود. بدون شک این کریدور باید در دستور کار ما قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: با توجه به مربوط شدن حوزه فعالیت‌ها و مزایای این کریدور به بسیاری از استان‌های زاگرس‌نشین اعم از آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و بخشی از خوزستان تصور می‌کنم که نمایندگان مجلس نیز با تصویب اجرای طرح آن موافقت کنند.

وی با بیان این مطلب که که اگر برای ساخت این پروژه در صورت نیاز شرایط امکان تأمین سرمایه به صورت بین‌المللی را فراهم می‌کنیم گفت: نگاه من به این محور نگاهی کریدورمحوری است که می تواند این منطقه و سایر استان‌های مرزی با کشورهای همسایه را به بخشی با برخورداری از عمده‌ترین تجارت‌های بین‌المللی و داخلی تبدیل کند. امیدواریم با همکاری خوب وزارت راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم نگاه خوبی به این بخش شود. نکته مهم‌تر آن است که در این بحث به غیر از کریدور به گسترش مرزها، پایانه‌های مرزی، بنادر خشک و مسائل شهری نیز می‌شود توجه کرد و آن را از کریدوری حمل و نقلی به کریدوری توسعه‌ای تبدیل کرد.

آخوندی در خصوص حوزه ریلی و خطوط راه‌آهن در استان آذربایجان غربی بیان کرد: در این حوزه نیز اقدامات زیرساختی صورت گرفته که بخش عمده‌ای از ریل‌گذاری مورد نیاز آن را تأمین کرده و امید داریم در زمان مقرر به پایان برسانیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تأکید براینکه ایستگاه راه‌آهن در هر استان باید داخل شهر بوده و نباید از مرکز آن دور باشد گفت: ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن در خارج از شهرها امری اشتباه و نادرست بوده و مجانی بودن زمین در بیرون شهر برای ساخت این ایستگاه‌ها توجیه درست و مناسبی برای آن محسوب نمی‌شود. من از دوستان و همکاران خود در آذربایجان غربی نیز می‌خواهم که به کمک شهرداری مکان مناسبی را برای ایستگاه راه‌آهن ارومیه در طرح جامع تفصیلی شهر درنظر گرفته و ۷ تا ۸ کیلومتر مانده تا شهر را نیز  قطعه تکمیلی قراردهیم. در این اقدام ایستگاه خارج شهر را توسعه نداده وبه عنوان ایستگاه باری استفاده کرده و ایستگاه مسافری را به جهت ایجاد سهولت در رفت و امد مسافران به داخل شهر انتقال دهیم. من نیز در این پروژه حمایت کافی از اجرای ان را خواهم کرد.

وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسائل شهری نیز در این استان بیان داشت: به تصور من کیفیت زندگی شهری ارومیه نسبت به ۳۰ سال گذشته توسعه‌ای نداشته و حتی دارای تنزل نیز بوده است. آیا ما همچنان تمایل داریم ارومیه را به صورت کمی توسعه دهیم یا قصد داریم این امر را متوقف کرده و قدری هم به کیفیت بپردازیم؟ به گفته آلمانی‌ها شهرهایی که از جمعیت بالای ۳۵۰ هزار نفر برخوردار هستند دارای هزینه و ترافیک بسیار بالایی هستند این درحالی است که ما هم‌اکنون شاهد سکونت حدود ۸۰۰ هزار نفر در شهر ارومیه و دو برابر شدن آمار جمعی آن نسبت به ۳۰ سال گذشته هستیم.

 

 

کد خبر : ۴۰۲۱۶۲