خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه آبزیان در گفت‌وگو با ایلنا:

چرخه تولید میگو در سیستان و بلوچستان از بین رفته است

رئیس اتحادیه آبزیان گفت: نیاز به لایروبی کانال‌های آبرسانی به مزارع میگو و تامین برق منطقه، مهم‌ترین کمبودهای زیرساختی مزارع میگو؛ بخصوص در استان سیستان و بلوچستان است.

ارسلان قاسمی -رئیس اتحادیه آبزیان- در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص وضعیت تولید میگو به خصوص در چابهار که قطب اصلی پرورش این محصول محسوب می‌شود، بیان داشت: کم کاری سازمان های دولتی؛ بخصوص شیلات است مشکلات عمده ای را بوجود آورده است؛ با همه این مسائل این تولیدکنندگان هستند که نشان داده اند در سخت ترین شرایط باز هم اقدام به تولید می کنند.

او افزود: سازمانی که توان صدور مجوز تولید و بهره برداری را ندارد واشرافی روی سیستم بانکی ندارد در بسیاری از نقاط به جای اینکه گره گشا باشد، مزاحم تولیدکنندگان است. بخش شیلات و آبزی‌پروری تنها زیر بخشی است که تراز تجاری آن مثبت است و امکان توسعه فعالیت و ایجاد اشتغال در آن بالا است. همچنین امکان استفاده از منابعی در آن وجود دارد که بالقوه است؛ اما متاسفانه آنچه که باید اتفاق نیفتاده است.

قاسمی در ادامه گفت: اینکه می گویند در سیستان و بلوچستان بیماری لکه سفید میگو نداشته‌ایم به این دلیل است که عملا چرخه تولید در این مناطق تعطیل شده است. 5 هزار هکتار اراضی مستعد در بهترین نقطه کشور برای تولید میگو داریم؛ اما ببینید که تولید به کجا رسیده است؟ عملا از بین رفته است. سازمان شیلات، سازمان دامپزشکی و صندوق بیمه محصولات  کشاورزی، تولید را در سیستان و بلوچستان نابود کرده اند و باید از سازمان دامپزشکی که هر بار از خود سلب مسئولیت می کند  پرسید که بودجه ای که تحت ماده 5 می گیرند را صرف چه کار ی می کنند؟

رئیس اتحادیه آبزیان گفت: تولیدکنندگانی هستند که تمام پس انداز خود را صرف راه اندازی استخرهای پرورش میگو کرده اند اما حالا درست در منطقه ای که بهترین مکان برای تولید این آبزیان است، ورشکسته شده‌اند. اینکه سازمان دامپزشکی بگوید کلر آلوده را بخش خصوصی تحویل تولیدکننده داده است، عذر بدتر از گناه است چون بحث نظارت با این سازمان است. اگر قرار باشد نظارتی نداشته باشد بنابراین برای چه کاری فعالیت می کنند؟

رئیس اتحادیه ابزیان تاکید کرد که یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی پرورش دهندگان میگوی چابهار عدم همکاری صندوق بیمه محصولات کشاورزی با پرورش دهندگان عنوان کرد.

کد خبر : ۴۰۲۴۸۱