خبرگزاری کار ایران

گزارش جلال پور از ریاست 14 ماهه پارلمان بخش خصوصی کشور

asdasd
کد خبر : ۴۰۲۹۵۳

ادامه مسیر رشد روزافزون جایگاه اتاق و بخش خصوصی درداخل وخارج کشور باید به عنوان اولویت اتاق مد نظر باشد.در این راستا همکاری همه فعالان اقتصادی، اعضای اتاق هاخصوصا اعضای هیات نمایندگان، اصلی اساسی و ضروری است.باید پذیرفت بخش خصوصی ومردمی اقتصاد ایران امروزنیازبه انسجام و وحدت دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ظهر امروز محسن جلال پور رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران به صورت سر زده به جلسه هیئت نمایندگان آمد.

هنگام ورود وی اعضای هیئت نمایندگان اتاق به پاس زحمات 14 ماه وی قیام کردند و به تشویق وی پرداختند و مسعود خوانساری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران به استقبال وی رفت.

جلال پور پس از استقرار در جایگاه هیئت رئیسه از اعضای اتاق طلب حلالیت کرد.

متن سخنرانی وی به شرح زیر است:

از شما که در طول یک ماه گذشته به طور مداوم پی گیراحوالم بوده‌اید تشکر می کنم. از همکاران و برادرانم در هیات‌رئیسه محترم اتاق که در این یک ماه جور بنده را کشیده‌اند و هم با بزرگواری و کرامت، اظهار لطف فراوانی مبذول داشتند، بسیار ممنونم.در مدت فعالیت من در اتاق، هر آنچه کم و کاستی در مدیریت من دیدید با بزرگی و عظمت خود جبران کردید. همواره ایرادها و اشکالات مرا با کرامت نادیده گرفتید و با اغماض وسعه صدر، برادرتان را در مسوولیت سنگینش همراهی کردید.

برادران و خواهران گرامی:

اساساً رمز قدرت بخش خصوصی در اتحاد و همپوشانی است. شما که عصاره منتخب بخش خصوصی ایران هستید، به من آموختید چگونه سی مرغ می‌توانند سیمرغ باشند. عذرخواهی می کنم که نتوانستم این امانت را تاپایان دوره نگه دارم. ضمن طلب بخشایش از درگاه ایزد متعال، استدعای عفو از شماعزیزان و از تک تک زنان و مردان سربلند بخش خصوصی ایران دارم.از همکاران خوبم در اتاق‌های سراسر کشور خصوصاً اتاق ایران تشکر و سپاسگزاری می کنم. نسبت به همه کوتاهی‌هایم از همه عذر می خواهم.

برادران و خواهران گرامی:

در مدتی که قبول مسئولیت داشتم، هدف اصلی‌ام ارتقای جایگاه بخش غیر دولتی و مردمی اقتصاد ایران در راستای اقتصاد مقاومتی وحول محور ارتقای جایگاه تشکل‌ها و در رأس آن اتاق‌ها بود.اصلاح تصویر بخش خصوصی و اتاق ایران در نزد افکار عمومی، تصمیم سازان و ذی‌نفعان از اهداف ما بود. گام‌های اولیه و محکمی در این زمینه برداشته شد ولی هنوز راه زیادی در پیش است.اتاق ایران قانونا نماینده بخش خصوصی اما همزمان مشاور سه قوه در عرصه اقتصاد است. باید بدنبال تعامل مؤثر و سازنده با ارکان قدرت در راستای منافع نهایی بنگاههای ایرانی باشد. اتاق نه باشگاه سیاسی است و نه بخشی از حاکمیت و نه اپوزیسیون مقابل حاکمیت.

در طول ۱۴ سال ریاست اتاق کرمان و ۱۴ ماه ریاست اتاق ایران همواره با پافشاری بر تعامل مثبت با قوای حاکمیتی سعی کرده‌ام با جلب اعتماد این ارکان و با انتقال واقعیات موجود در عرصه اقتصاد، اتاق را به عنوان مشاوری امین برای حاکمیت بشناسانم. سعی کردم اتاق نه مقهور و سرسپرده حاکمیت باشد و نه در چالش و درگیری با آن.همانقدر که مهم‌ترین سرمایه اتاق، اعتماد جامعه اقتصادی ایران به خصوص اعضای محترم است، ایجاد رابطه اعتمادآمیز و حرفه‌ای بین نهاد اتاق و قوای حاکمیت نیز اهمیت دارد.

مایلم یکبار دیگر تصریح کنم که این اعتماد بر سه اصل استوار می‌شود: اول اولویت دادن به منافع ملی در عمل و نه شعار، دوم پذیرش فراگیر فعالان اقتصادی در اتاق و جلب اعتماد آنان و سوم ارایه نقطه نظرات و راهکارهای کارشناسی، منطقی و فاخرتوسط اتاق.

برپایه رعایت این اصول، اتاق ایران در طول ۱۴ماه گذشته با حضور مستمر در ارکان تصمیم‌گیری کشور اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه و تعداد رو به تزایدی از مجامع و شوراهای تصمیم‌گیری همواره سعی در معرفی یک چهره مطمئن و قابل اعتماد و کارشناس از اتاق داشته و نقطه نظرات را به صورت موثر انتقال داده است.

صد البته، شفافیت کامل در اتاق، رکن ایجاد چنین اعتمادی نزد اعضای اتاق و قوای سه گانه است. من از حرکت به سوی شفافیت حداکثری مالی و اطلاع رسانی سخن می‌گویم. از ابتدای دوره هشتم، هدف گذازی "اتاق شیشه‌ای" مطرح و حرکت به سوی شفافیت در همه بخش‌های اتاق، اصل اساسی هیأت رئیسه بوده است. بی انصافی های اخیر در باره پرداخت‌های نجومی در اتاق هیچ پایه و مبنای واقعی ندارد. همان گونه که بارهاعرض کرده‌ام کلیه پرداخت ها و حساب های اتاق شفاف و قابل ارائه به اعضای محترم هیات نمایندگان است. از بزرگی این دروغ همین بس که کار در اتاق ایران برای رئیس و اعضای هیات رئیسه درهمه ادوار افتخاری بوده و حتی یک ریال در طول دوره خدمتی دریافتی ندارند. رئیس، هیات‌رئیسه و هیات نمایندگان بر اساس میل خود برای خدمت به بخش خصوصی کشور به صورت افتخاری در اتاق به خدمت مشغول بوده و هستند. در این دوره جمعا یک حکم مشاورعالی و سه حکم مشاور رئیس دراتاق ابلاغ شده که این عزیزان هم گرچه منع قانونی وجود نداشته، حتی یک ریال دریافتی نداشته و به صورت افتخاری فعالیت کرده اند.

مشاور عالی من درطول این مدت، تمام وقت دراتاق مشغول خدمت بود وگاهی بیش از چهارده ساعت دررو زوقت گذاری کرد. با اینکه قانونا و عرفا منعی نبود، اما در هنگام قبول حکم، شرط کرد که حتی یک ریال بابت حقوق و مزایا و پاداش دریافت نکند. باید همین جا ازاین مرد فرهیخته، دانشمند وخدوم سپاسگزاری کنم.

حتماً دبیر کل محترم نسبت به آنچه در طول این مدت برای شفافیت در پرداخت‌ها و تنظیم منطقی حقوق‌ها انجام شده توضیح داده یا خواهند داد. با درخواست دبیر کل، میزان دریافتی ایشان در سطح معاونین و کمتر از عرف رایج در سازمان‌های مشابه و حتی کمتر از عرف اتاق ایران در سال های گذشته، تعیین شد. همچنین دراتاق ایران، پرداخت حقوق و مزایا صرفاً به پرسنل تمام یا پاره وقت دارای قرارداد ممکن است و هیچ گونه پرداخت اضافه به هرعنوان ممکن نیست و پایه حداقلی وحداکثری پرداخت ها برمبنای عرف جامعه وبراساس سوابق وتحصیلات است.بهره وری نیروی انسانی اتاق در دوره اخیر همواره مدنظر بوده و ارتقای آن نیز کاملاً محسوس است و اشاره به اینکه بعضی پرسنل سخت کوش اتاق در طول ۱۴ ماه گذشته بیش از حد انتظار ظاهر شده و تلاش مضاعف داشته و حتی در  روزهای تعطیل و ایام عید نوروز مشغول بوده‌اند نیز ضروری و لازم است. من در برابر همکارانم احساس دین می‌کنم.

برای تصویر سازی جدید برای اتاق در داخل و خارج یکی از فعالیت‌های گسترده در بخش بین الملل صورت پذیرفته است. دراین راستا شخصاً بیش از ۲۰۰ملاقات رسمی درداخل و خارج کشور با مسوولین و هیات‌های خارجی در طول ۴۰۰روز گذشته داشته‌ام که نشان از حجم فعالیت‌های انجام شده در این زمینه است. هیچ ملاقاتی را بدون مطالعه نرفته و همیشه در ملاقاتهای مهم، پیش جلسه داشته‌ام. سعی کردم به قدر حوصله جلسه گاهی با حضور تشکل‌ها و گاهی بدون حضورآنان، منافع بخشهای مختلف اقتصادی را به پیش رانم. درطول این ۱۴ماه ،۱۴ سفر خارجی داشته‌ام که اغلب آنها در معیت ریاست محترم جمهور، معاون محترم اول، وزیر محترم خارجه بوده  و در طول سفرها ده هاملاقات و جلسه رسمی وغیررسمی برگزار کرده ایم.در این سفرهاو ملاقاتها تعریف درست و واقعی بخش خصوصی ایران مد نظر بوده است. بسیار خوشحالم که عرض کنم به گفته بسیاری از مقامات بلندپایه داخلی وخارجی آنچه توسط تیم بین الملل و اعضای اتاق اتفاق افتاده از حد انتظار بالاتر بوده است. حضوردر اتاق ایران به درخواست ثابت روسای جمهور، نخست وزیران، وزرای اقتصادی و هیات‌های ملی بازدید کننده از تهران، تبدیل شده است. ساختارهای حاکمیتی هم دریافته‌اند، مراجعه مقامات بین المللی به اتاق ایران، سبب ارتقای وجهه ملی است. در این راستا حضوربیش ازیکصد و بیست مقام بلندپایه خارجی شامل شش رئیس جمهور، چهارنخست وزیر،۲۵وزیر ویازده ریس اتاق و دههامقام مهم خارجی دراتاق ایران رایاداوری می‌کنم.

اعزام هیات‌ها با ارسال پیش-هیات کوچک تخصصی یکی دو نفره، جلسه به جلسه از پیش طراحی و برنامه ریزی می‌شد. اگر پنج روز همراه رئیس جمهور در سفر بودیم، صنعتگران و تجار لحظه به لحظه برنامه‌های تنظیم شده‌ای را داشتند که نمایندگان ما قبلاً با حضور در محل با سازمانهای ملی طرف مقابل و سفارتهای خودمان طراحی و بدقت اجرا می‌کردند. امروز دکتر ظریف هیات اقتصادی اتاق را در سفرهای رسمی خود، همه جا همراه خود می‌خواهد. مهر تأیید این وزیر متخصص و درتراز جهانی، در کنارتایید اعضای حاضر در سفرها، نشان از تحول جدی درعملکرد بین المللی اتاق است. آنچه کردیم قدمهای اول بود. امیدوارم رئیس بعدی برنامه ارتقای توان بین المللی اتاق را با جدیت مضاعف پیش ببرد.

در داخل نیزدراین دوره سفررئیس اتاق به پانزده استان کشورو ملاقات‌های متعددبا استانداران، ائمه جمعه و مسوولان رده بالای استان‌ها صورت پذیرفت و ارتقای جایگاه اتاق‌های شهرستان‌ها همواره مورد نظر هیأت  ریسه محترم قرارداشته است. ایجادمراکز تحقیقات ودبیرخانه مشترک سه اتاق دراستانها و تاکید بر تعامل اتاق‌هابا ائمه جمعه، استانداران، مجمع نمایندگان وروسای دادگستری‌های استان هادراین راستاقابل ذکر است.

در 14 ماه گذشته تلاش کردم این اقدامات را به سرانجام برسانم:

1.      استفاده از ظرفیت بزرگان و زعمای اتاق با تشکیل شورای عالی پیشکسوتان

2.      اهتمام به هم سویی بخش غیردولتی اقتصاد با تشکیل دبیرخانه مشترک اتاق های ایران،تعاون و اصناف

3.      تلاش برای ارتقای جایگاه علمی و پژوهشی در اتاق با پایه گذاری پژوهشکده اتاق ایران

4.      تدوین و تصویب نظام تشکلی اتاق درهیات رئیسه

5.      اغازنهضت تأسیس فدراسیون ها دراتاق

6.      تقویت تحقیق و پژوهش در شهرستان ها با ایجاد مراکز تحقیقات در استانها

7.      تلاش برای ارتقای جایگاه اطلاع رسانی و گزارش دهی بخش خصوصی از طریق گسترش حضور اتاق در فضای مجازی و ایجادپایگاه خبری فارسی وانگلیسی اتاق ایران

8.      راه اندازی مرکز آمارو اطلاعات اقتصادی اتاق ایران

9.      انجام قدامات اولیه برای راه اندازی مرکزملی رتبه بندی اتاق ایران

10.   راه اندازی نظام رتبه بندی تشکل ها

11.  ادغام دبیرخانه‌های شورای گفت و گو و ماده۷۶وتشکیل یک نهاد مستقل دراتاق ایران وشهرستانها

12.  تدوین و تصویب آیین نامه‌ها، شیوه نامه هاواساسنامه های متعددازجمله آئین نامه اتاق‌های مشترک

13.  حرکت به سمت الکترونیکی کردن مدارک حمل و نقل بین المللی وراه اندازی ETIR

14.  پایه گذاری و ایجاد شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه به عنوان اولین شبکه ملی کشوردرجامعه نیکوکاری ابرار

15.  مطالعه جامع درساختاروچارت اتاق

16.  حرکت در مسیر شفافیت در نظام بودجه ریزی، تفریغ و به صورت کلی حساب‌های مالی اتاق‌ها

17.  افزایش کارآمدی بخش بین الملل

18.  راه اندازی واحدپایش مقررات وبخشنامه ها

19.  ترویج نشست‌های تجلیل ازفرهیختگان دراتاق

20.  سوق دادن کمیسیون ها و مرکزتحقیقات به سوی طرح ها و لوایح مجلس ودولت ازجمله برنامه ششم، اصول اقتصادمقاومتی، پروژه‌های نیمه تمام وارائه نقطه نظرات مدون کارشناسی شده به قوای مختلف

دوستان عزیز:

ادامه مسیر رشد روزافزون جایگاه اتاق و بخش خصوصی درداخل وخارج کشور باید به عنوان اولویت اتاق مد نظر باشد.در این راستا همکاری همه فعالان اقتصادی، اعضای اتاق هاخصوصا اعضای هیات نمایندگان، اصلی اساسی و ضروری است.باید پذیرفت بخش خصوصی ومردمی اقتصاد ایران امروزنیازبه انسجام و وحدت دارد.

در همین خصوص اتاق ایران که به تصریح قانون، نهاد عالی مدنی و قانون مند این بخش است، باید انسجام رادراولویت خود قراردهد.توصیه جدی من به اعضای محترم هیأت  نمایندگان ضمن تاکید برانسجام، پشتیبانی جدی از هیات‌رئیسه و ریس منتخب جدید است. حتی الامکان تعیین رئیس باید متکی بر ضریب آرایی حتی بیشتر از رأی مرحمتی به بنده باشد. همه باید بپذیریم که رقابت تا پایان انتخابات هیأت  ریسه ورئیس اتاق معنا دارد و پس از آن باید همه توان و ظرفیت هابرای پشتیبانی از رئیس وهیات ریسه به کارگرفته شود.

رئیس اتاق به عنوان نماینده و سخنگوی بخش خصوصی ایران باید به پشتیبانی اعضای اتاق مستظهر باشد. دور از انصاف است که رئیس را به عنوان نوک پیکان خط حمله جلو بفرستیم و خود پشتیبانی و همراهی لازم را نداشته باشیم. وقتی رئیس جدید انتخاب شد، همه ما باید باهمراهی وسعه صدر، نواقص و کاستی‌هایش را پوشش داده و نقاط قوت او را بزرگ جلوه دهیم. مسلما هیچ کس دربین اعضای هیات نمایندگان نبوده و نیست که بی نقص باشدو هیچ کس نیست که بتواند رضایت همه را جلب کند. مهم این است که قبل از انتخاب سعی در گزینش بهترین ها کنیم اما پس ازانتخاب، همه سعی‌مان متوجه پوشش نواقص وکاستی های منتخبمان وحمایت تمام وکمال از او باشد. اعتماد و احترام به رئیس در فضای عمومی و مشاوره و ارائه انتقادات و راهکارها به او در خفا، می تواند عامل اقتدار او و درنتیجه پیشرفت بخش خصوصی کشورباشد.

رئیس باید سخنگوی با قدرت بخش خصوصی ایران باشد و همه اعضای هیات نمایندگان باید برای حفظ شخصیت، قدرت و اقتداراو بکوشند.

این رسم بسیار بدی است که در جامعه ماباب شده که پس از انتخاب یک نفر به عنوان رئیس یا جمعی به عنوان هیات‌رئیسه، به جای تقویت ، سعی درتخریب آنها داشته باشیم. مسلماداخل اتاق همه می‌توانیم نسبت به هم منتقدبوده و ایراد های هم را بگوییم ولی حداقل از فرهیختگان بخش خصوصی انتظار بیش ازاین است که به تخریب نمایندگانشان درفضای جامعه دست بزنند. چه برسد بعضی تخریب‌ها که آلوده به دروغ هم باشد.

درپایان ضمن شکر به درگاه خداوند و سپاس از تک تک زنان و مردان بزرگ هیات نمایندگان و همه پرسنل محترم اتاق، ازاینکه این فرصت به وجود آمدتا دراین ماه‌ها بتوانم خدمتگزاربخش خصوصی ایران باشم بسیارمفتخرم.

به گمان من، مسوولیت‌ها امانتی موقتی هستند و باید درحفظ امانت کوشید. یکی از بزرگ ترین گناهان در شرع مقدس، خیانت در امانت است. پس همه کسانی که مسوولیتی رامی پذیرند باید درحفظ امانت همه آنچه را که در توان دارند به کار ببندند. امیدوارم به نوبه خود چنین کرده باشم.

می‌توانستم بعد ازبیماری قلبی، باز هم در پست ریاست اتاق بمانم و با ظرفیت کم، روزی چند ساعت کارکنم. بعضی‌ها چنین توصیه می‌کردند. اما واقعاً برخود فرض واجب دانستم که کسی دراین مأموریت حضور پیدا کند که بتواند تمام و کمال دررخدمت فعالان اقتصادی باشد. باید در جامعه تلقی امانت از مسوولیت، جا بیفتد. هرمسوولی احساس کرد که به هر دلیلی نمی تواند ادای وظیفه کند، باید جای خودرا به دیگری بسپرد. چگونه است که برای اخذ مسوولیت احساس وظیفه و تکلیف می‌کنیم؟ خوب است زمانی که به هر دلیلی امکان ارائه تمام و کمال خدمت را نداریم، نیز چنین احساسی داشته باشیم. گاهی پیش می‌آید که وظیفه و تکلیفمان، واگذاری مسوولیت به شخصی توانمندتر وشایسته تراست.

مجددأ ضمن عذرخواهی از هر قصور و تقصیری که داشتم و با تشکر فراوان از همه همکاران اتاق ایران و پرسنل اتاق‌ها و تشکل‌ها و همه شما سروران محترم، برای رئیس جدید آرزوی موفقیت وبرای هیات رئیسه نیز آرزوی ادامه خدمت موفق را دارم. من به عنوان هم قطار مجروح و جا مانده‌تان، توقع انتخاباتی فاخرو منسجم و همکاری بیش از پیش با رئیس جدیدرادارم.

دعای خیر شما همواره سرمایه اصلی من بوده واکنون برای سلامتی و برگشت کامل به جامعه نیز تقاضامند این دعای خیر و همچنین مستدعی عفو و بخشش شما نسبت به همه قصوراتم هستم.ایزد یکتا ایران عزیز را سربلند دارد و کارآفرینان کوشای وطن را برکت و وسعت کار و کسب عطا فرماید.

پروردگارا، بر رسول خاتم و خاندان نور درود فرست و این سرای کهن را از دشمن، دروغ و خشکسالی مصون دار. خداوندا، از خزائن رحمتت بر دشت و دمن و کوه و صحرای ایران، باران نعمت و عافیت و شادمانی و خردورزی ببار. آمین یا رب العالمین.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز