خبرگزاری کار ایران

مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

تعاونی‌ها در جذب سرمایه‌‌های خارجی فعال‌تر شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۴۰۳۱۰۴

مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه نمایشگاه «دستاوردهاوتوانمندی‌ها ی تعاونی‌ها»در شهریورماه سال جاری برگزار می شود،گفت:این نمایشگاه محل مناسبی برای عرضه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش تعاون خواهد بود.

به گزارش ایلنا،پیمان باباخانلو با بیان اینکه بخش تعاونی به استناد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، یکی از ارکان اقتصاد کشور است، بر اهمیت جایگاه اقتصاد تعاونی تاکید نموده و وجود قانون مستقلی برای این بخش از اقتصاد کشور را دلیلی بر این ادعا دانست.

وی اضافه کرد: که بیش از 50 هزار مورد از این تعاونی‌ها در حوزه تولید، حدود 30هزار واحد از آن‌ها در بخش خدمات و مابقی در حیطه توزیعی فعالیت می‌کنند.

باباخانلو با بیان اینکه تعاونی‌ها در حوزه‌های متنوعی چون کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات بهداشتی و درمانی، آموزشی، مصرف، مسکن و اعتبار  فعالیت می کنند؛ اعلام کرد: گرچه براساس قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه  و نیز قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی، باید سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی در سال پایانی برنامه به 25 درصد می‌رسید،لکن بنابه دلایلی، منجمله عدم تامین منابع اعتباری لازم، این امر محقق نشد و در حال حاضر سهم بخش تعاونی در اقتصاد ملّیبین 5 تا 7 درصد برآورد می‌شود.

وی ادامه داد:گرچه، بخشی از این عدم تحقق برنامه نیز به شرایط کلی حاکم بر اقتصاد کشور در شرایط تحریم بازمی‌گردد.

مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری به تشریح طرح‌ها و پروژه‌های معاونت امور تعاون در جهت تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی پرداخت و از تصویب سه پروژه، ذیل دو طرح پیشنهادی به کمیته کارشناسی کارگروه ملّی مردمی کردن اقتصاد خبر داد.

باباخانلو گفت: این پروژه‌ها در جهت توسعه تعاونی‌های فراگیرملّی، توسعه و عمران شهرستانی و سهامی‌عام به اجرا درخواهند آمد.

وی با اشاره به اینکه راهبرد توسعه بازار تعاونی‌ها و افزایش صادرات، و نیز راهبرد توسعه اشتغال در بخش تعاون، دو راهبرد اصلی معاونت امور تعاون در سال جاری می‌باشد، بر عزم اداره‌کل توسعه تعاون برای ارتقاء صادرات تعاونی‌ها از 7/1 میلیارد دلا در سال 94 به حداقل 3 میلیارد دلار در سال جاری خبر داد.

مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعزام هیات‌های تجاری متشکل از مدیران تعاونی‌ها و میزبانی هیات‌های بازرگانی خارجی از سوی بخش تعاون را در همین راستا ارزیابی نموده و اضافه کرد: تعاونی‌ها در جذب سرمایه‌گذار خارجی و استفاده از منابع مالی با منشاء خارجی فعال‌تر شده‌اند.افزایش حضور تعاونی‌ها در رویدادهای تجاری داخلی و بین‌المللی را از نشانه‌های این تحرک در شرایط جدید حاکم بر فضای کسب و کار بوده و تعاونی‌ها به توفیقاتی در عقد قراردادهای صدور کالا و خدمات نائل شده‌اند.

باباخانلو در ادامه به تشریح اهداف و برنامه‌های برگزاری «نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های تعاونی‌ها» پرداخت و گفت: این نمایشگاه از 9  تا 12 شهریورماه سال جاری، در هفته دولت و در آستانه هفته تعاون در فضایی به وسعت تقریبی 3000 مترمربع در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران (بوستان گفتگو) برگزار خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود حدود 150 تشکل تعاونی در این نمایشگاه به ارائه توانمندی‌ها و معرفی ظرفیت‌های خود به مسئولان و مقامات کشوری، کارشناسان و علاقمندان بپردازند.

وی افزود: مسلما معرفی توانمندی‌های بخش تعاون تاثیر مثبتی بر جلب حمایت مسئولان ارشد و تأمین بودجه مورد نیاز برای توسعه بخش خواهد داشت. وی با بیان این مطلب که نمایشگاه شهریورماه، از نوع نمایشگاه‌های عمومیبوده و لذا هیچ محدودیتی برای حضور تعاونی‌هادر آن وجود ندارد، از تعاونی‌ها برای بهره‌مندی بهینه از این فرصت مناسب دعوت بعمل آورد. وی همچنین اعلام نمود که تعاونی‌های متقاضی مشارکت در نمایشگاه، می‌توانند از کمک هزینه‌ای در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه صندوق کارآفرینی امید بهره‌مند گردند.

او همچنین از برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی بخش تعاون در آینده‌ای نزدیک خبر داد و برپایی آن در آبان‌ماه 95 را در راستای تشویق و ترغیب تعاونی‌ها به حضور در بازارهای خارجی و ارتقاء کیفیت تولید محصولات در تراز جهانی و تاکیدی بر اراده جدی معاونت امور تعاون در ارتقاء سهم صادرات تعاونی‌ها در سبد صادرات غرنفتی کشور دانست.

مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد:مهم‌ترین مشکلی که شرکت های تعاونی با آن دست به گریبان هستند ضعف مدیریت است  و تغییر و اصلاح رویکرد مدیران تعاونی‌ها از مدیریت سنتی به مدیریت علمی و مبتنی بر فنون نوین مدیریت  از جمله برنامه‌های اصلی حوزه معاونت امور تعاون خواهد بود.

باباخانلو اگرچه این تغییر را زمان بر دانست، ولی بر برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری و مجازی به عنوان برنامه‌های راهبردی موثر بر این فرآیند تاکید نمود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز