خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری در گفت‌وگو با ایلنا:

خسارت هنگفت قاچاق میوه در دولت احمدی‌نژاد/ واردات بی‌رویه بیشترین آسیب را به تولید انجیر و لیموترش وارد کرد

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌ گرمسیری معاونت باغبانی گفت: محصولات باغی که بدون هیچ گونه نظارت و تایید بهداشتی طی سالهای متمادی به صورت قاچاق وارد کشور شد؛ منشا آفاتی بود که لیموترش و انجیر کشور را به نابودی کشانده است.

ابوالقاسم حسن‌پور -مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری- معاونت باغبانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به این که با قاچاق انواع میوه به کشور طی سالهای متمادی؛ بخصوص در طی سال‌های 84 تا 88  خسارات هنگفتی به بخش تولید باغی کشور شد، بیان داشت: لیموترش و انجیر از محصولاتی بودند که بیشترین آسیب را از واردات غیرقانونی و بدون نظارت متحمل شدند. همچنین واردات پرتقال در سال 88 نیز موجب ورود مگس آفریقایی به کشور شد و پس از آن باغات انجیر را آلوده کرد که در دولت جدید با صرف هزینه های بسیار این بیماری تا حدودی کنترل شد.

او افزود: در سال 84 ورود آفت‌ها موجب از بین رفتن 42 هزار هکتار از اراضی لیموترش شد که تولید را از 620 هزار تن در سال 84 به 480 هزار تن در سال گذشته کاهش داد و بسیاری از کشاورزان را با بحران مواجه کرد، کشاورزانی که در شرایط سخت اقلیمی اقدام به تولید می کردند.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی در ادامه با تاکید بر اینکه محصولات کشاورزی سالم در کشور تولید می‌شود که کمترین نیاز را سموم دارد، اظهار داشت: متاسفانه در سال‌هایی که میوه‌های قاچاق وارد کشور شد، مقاومت محصولات را کاهش داده است. باید تمام قد در مقابل قاچاق بایستیم چرا که نباید سلامت محصولات با آفات با خطر مواجه شود که در آخر با سمپاشی با آن مقابله شود. باید جرائم قاچاق برای قاچاقچیان به قدری سنگین شود که هیچ کس به خود اجازه واردات میوه به صورت قاچاق را ندهد.

حسن پور اظهار داشت: میوه قاچاق پتانسیل خسارت و آسیب برای یک کشور را به همراه دارد و در واقع وقتی یک میوه قاچاق به کشور وارد می‌شود از آنجا که مبدأ مشخص ندارد ممکن است هر نوع آفت و بیماری داشته باشد و برای کشاورزی خطرآفرین باشد.

کد خبر : ۴۰۳۲۱۲