خبرگزاری کار ایران

مدیر منطقه آزاد ماکو در گفت‌وگو با ایلنا:

هیچ یک از مدیران مناطق آزاد حقوق نامتعارف نمی‌گیرند/ مناطق آزاد قربانی بحث قاچاق شد

مدیر منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه اساسا امکان قاچاق از مناطق آزاد وجود ندارد، گفت: متولی قاچاق گمرک است و در تمام مناطق آزاد هم گمرک حضور دارد .متاسفانه در این بحث مناطق آزاد را قربانی کردند.

حسین فروزان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه  مناطق آزاد داخلی رقابتی با هم ندارند گفت: نمی‌توانیم بگوییم که بین مناطق آزاد رقابت وجود دارد و باید دید راه‌اندازی مناطق آزاد جدید چه کمکی می‌تواند به اقتصاد محلی و ملی کند.

وی افزود: مناطق آزاد دو ماموریت جدی دارند که یکی از آنها بحث عمران منطقه‌ای است و یکی دیگر این است که این عمران منطقه‌ای چه تاثیری بر اقتصاد ملی می‌گذارد. مهم‌ترین ماموریت مناطق و اهداف مناطق آزاد افزایش رشد اقتصاد محلی و ملی است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو درباره دلایل برخی از مخالفان از راه اندازی مناطق آزاد جدید، گفت: معتقدم برخی از دلایل مخالفت با ایجاد مناطق آزاد سیاسی‌کاری است.

وی با بیان اینکه به طور قطع سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد می‌تواند در رشد منطقه‌ای تاثیر بگذارد، اظهار داشت: برخی دیگر از مخالفان ایجاد مناطق آزاد جدید اطلاعات و آگاهی دقیق ندارند و اطلاعات درست از مزایای مناطق آزاد به این افراد نمی‌رسد.  برخی از انتقادات به دلیل عدم آگاهی است و باید اطلاعات شفاف در اختیار گروه‌های مختلف قرار بگیرد.

امکان قاچاق در مناطق آزاد وجود ندارد

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه  به طور قطع امکان قاچاق از مناطق آزاد وجود ندارد به دلیل اینکه در تمام مناطق آزاد گمرک جمهوری اسلامی فعال است، افزود: امکان قاچاق وجود ندارد مگر اینکه از گمرک اتفاق بیفتد. تمام مناطق مرزی و مبادی ورود و خروج کالا در مناطق آزاد در اختیار گمرک قرار دارد.  مسئول و متولی قاچاق گمرک است و این نهاد است که باید از ورود قاچاق به کشور جلوگیری کند.

وی افزود: در حال حاضر سالانه حدود 4 میلیارد دلار واردات از منطقه بازرگان انجام می‌شود که در آن منطقه به طور کلی 18 میلیارد دلار تبادلات تجاری انجام می‌شود و ترانزیت در آن منطقه فعال است. چگونه است که گمرک در این منطقه فعال تجاری تاکنون یک دستگاه ایکس ری مدرن هم نتوانسته است بیاورد؟ این در حالی است که مدرن‌ترین دستگاه ایکس ری در حال حاضر 20 میلیارد تومان است. آیا گمرک امکان تجهیز مناطق به تجهیزات مدرن برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق ندارد؟

فروزان ادامه داد: سالانه 50 میلیون دلار کالای همراه مسافر وارد منطقه آزاد باکو می‌شود که این منطقه 200 هزار نفر جمعیت دارد و هرکدام آنها می‌توانند سالانه 80 دلار جنس وارد کنند که این نهایت واردات به منطقه آزاد ماکو است. هر چند که این رقم ورود کالای مسافر قانونی است اما اگر قاچاق بدانیم باز هم در مقایسه با این حجم از قاچاق عدد بسیار ناچیزی است.  

وی با بیان اینکه مشکل جای دیگری است و معتقدم قاچاق به صورت سیستماتیک انجام می‌شود. قاچاق به صورت شبکه‌ای انجام می‌شود، ادامه داد: بنده با ورود بانه به جمع مناطق آزاد مخالفم چرا که حجم زیادی از قاچاق در این منطقه انجام می‌شود. معتقدم در موضوع ورود خودرو از منطقه اروند این اشکال به دستور استانداری این منطقه مبنی بر افزایش حریم تردد خودروها وارداتی برمی‌گردد.

فروزان با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو هیچ مشکلی با گمرک این منطقه ندارد گفت: معتقدم یکی از سالم‌ترین گمرک‌های کشورمان گمرک بازرگان است.

وی با بیان اینکه برخی‌ها در موضوع قاچاق از مناطق آزاد سیاسی‌کاری می‌کنند گفت: برخی از منتقدان هیچ اطلاعی ندارند و اخبار غلط منتشر می کنند در همین حال هم قاچاق از مبادی دیگری در جریان است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه مناطق آزاد قربانی بحث قاچاق شد گفت: طبق قانون در هفت منطقه آزاد اجازه ورود 400 میلیون دلار کالای همراه مسافر وجود دارد که این رقم در قانون آمده است و قاچاق هم محسوب نمی‌شود.

وی افزود: در تمام مناطق آزاد گمرک جمهوری اسلامی وجود دارد و ممکن نیست که کالایی بدون اطلاع گمرک وارد شود.

فروزان تاکید کرد: در حالی که در کشورهایی مانند انگلیس قاچاق فقط یک سطر تعریف دارد که آن هم این است که هر چیزی که نتوان در بازار رسمی فروخت قاچاق محسوب می شود اما در ایران قاچاق هزاران تعریف دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد با بیان اینکه به ازای هر 20 هزار دلار قاچاق یک فرصت اشتغال در کشور از بین می‌رود گفت: باید دید چرا قاچاق انجام می‌شود و این موضوع را ریشه‌یابی کرد در حال حاضر قیمت گازوئیل در مرز بازرگان ایران لیتری هزار تومان است که این نرخ در آن طرف مرز به لیتری هفت هزار تومان می‌رسد بنابراین طبیعی است که سوخت از ایران قاچاق شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه پس از تدابیر وزارت راه و شهرسازی برای کنترل قاچاق سوخت در این منطقه و پلمپ باک سوخت کامیون های ترک، قاچاق کاهش پیدا کرد گفت: بعضی از این اقدامات عملیاتی نمی‌شود و راه دور زدن آن هم بسیار آسان است. در حال حاضر بسیاری از کامیون‌داران ترک باک سوخت خود را بعد از گذشت از مرز ایران تغییر می‌دهند و با سوخت هزار تومانی به تردد خود ادامه می دهند. بنابراین نمی‌توان برخی از سیاست‌ها را به طور کامل اجرا کرد و اتفاقی هم در این زمینه در مرز بازرگان رخ نداد.

مصوبه شورای پول اعتبار سرمایه‌گذار روس را منصرف کرد

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش میزان دارایی بانک‌های خارجی برای تاسیس بانک آف‌شور در مناطق آزاد گفت: متاسفانه شورای پول و اعتبار در یک تصمیم آنی میزان ارزش دارایی بانک‌های خارجی در مناطق آزاد را از 15 میلیون دلار به 150 میلیون دلار افزایش داد که باعث شد بسیاری از متقاضیان راه‌اندازی بانک خارجی در مناطق آزاد منصرف شوند.

فروزان با بیان اینکه در حال حاضر احداث بانک خارجی خارج از محدوده مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاران خارجی راحت‌تر است ادامه داد: در حال حاضر میزان ارزش حداقل دارایی بانک‌های خارجی در مناطق آزاد 150 میلیون و در سایر مناطق ایران 25 میلیون دلار است. بنابراین احداث بانک خارجی بیرون از محدوده مناطق آزاد به صرفه‌تر است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو تاکید کرد: این تصمیم ناگهانی شورای پول و اعتبار باعث شد تا سرمایه‌گذار روسی متقاضی ایجاد بانک آف‌شور در منطقه آزاد ماکو منصرف شود.

وی گفت: معتقدم یکی از مهم‌ترین آفت‌هایی که باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران خارجی از سرمایه‌گذاری در ایران منصرف شوند همین تصمیمات آنی مدیران در سطح کلان است.

فیش حقوقی نامتعارف نداریم

فروزان همچنین با ارائه فیش حقوقی خود گفت: هیچ یک از مدیران مناطق آزاد حقوق نامتعارف دریافت نمی‌کنند و حقوق بنده هم 8 میلیون و 200 هزار تومان در ماه است. این در حالی است که روزانه بیش از 18 ساعت کار می‌کنم.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو افزود: تاکنون حتی یک دلار هم حق ماموریت نگرفته‌ام.

وی با تاکید بر اینکه مدیران مناطق آزاد مسئولیت سنگین تضمین سلامت سرمایه‌گذاری در مناطق را برعهده دارند ادامه داد: در حالی که در دوره گذشته میزان درآمد منطقه آزاد ماکو 5 میلیارد تومان بود در دوره جدید این رقم را به چیزی حدود 200 میلیارد تومان رساندیم. این در حالی است که هزینه‌های عمرانی هم به چیزی بالای 160 میلیارد تومان رسیده است.

جزییات جذب سرمایه گذاری در ماکو در دولت یازدهم

فروزان با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در طول سه سال گذشته در منطقه آزاد ماکو گفت: در طول سه سال گذشته نیروگاه برق با سرمایه‌گذاری 70 درصدی چینی‌ها به ارزش 500 میلیون دلار را به مرحله ساخت رساندیم و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش فرو آلیاژ با سرمایه‌گذاری صددرصدی هندی‌ها داشتیم که فاز اول آن به ارزش 15 میلیون دلار سرمایه‌گذاری امسال به افتتاح می‌رسد و ارزش سرمایه‌گذاری فاز دوم آن هم 80 میلیون دلار است.

وی تاکید کرد: همچنین اگر وزارت نفت با ما همکاری داشته باشد به زودی کلنگ پروژه یک و نیم میلیارد دلاری یک پروژه پتروشیمی با سهم 35 درصدی سرمایه‌گذاران آلمانی بر زمین می‌خورد اما در حال حاضر شروع این پروژه کلان گیر وزارت نفت است که باید خوراک آن تامین شود.

وی همچنین با اشاره به ساخت فرودگاه منطقه آزاد ماکو گفت: خوشبختانه توانستیم این پروژه را در مدت زمان کوتاهی به افتتاح برسانیم و یکی از برکات برجام برای ما این بود که توانستیم تمام تجهیزات این فرودگاه را از کشورهای اروپایی تامین کنیم.

فروزان درباره راه‌اندازی یک ایرلاین جدید گفت: سرمایه‌گذاران ماکویی قصد راه‌اندازی و تاسیس یک ایرلاین جدید را دارند.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه توانستیم پارک و نمایشگاه این منطقه را در کمتر از شش ماه بسازیم و مهرماه این مجموعه هم به افتتاح می‌رسد.

وی همچنین با بیان اینکه برای ساخت دو هتل‌ در منطقه آزاد ماکو با سرمایه‌گذاران به تفاهم رسیده‌ایم گفت: هتل پنج ستاره با سرمایه‌گذاری 250 میلیارد تومانی و هتل 4 ستاره در 11طبقه با سرمایه‌گذاری بیش از 100 میلیارد تومان به زودی وارد مرحله ساخت می‌شود.

کد خبر : ۴۰۳۲۱۵