خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

ورود هواپیماهای جدید قبل از پایان 2016/ فیش حقوقی نجومی نداشتیم

asdasd
کد خبر : ۴۰۴۳۶۸

وزیر راه و شهرسازی قراردادمان با ایرباس در مراحل نهایی است گفت: هواپیماهای جدید قبل از پایان سال 2016 وارد نویگان هوایی کشورمان می شوند.

به گزارش ایلنا به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در برنامه نگاه یک با موضوع حمل و نقل درباره ارزیابی اقدامات یکسال گذشته در این حوزه ها افزود:  موفق شدیم در  بحث ایرباس موضوع تامین مالی آن را نهایی کنیم که پیشرفت بسیار بزرگی است و قراردادمان با ایرباس در مراحل نهایی است به طوری که بعد از ماه آگوست نمایندگان آنها به ایران می آیند و قرارداد نهایی می شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با این حال همچنان منتظره تائیدیه سازمان ویفَک (OFAC)هستیم البته از آنجا خبرهای مثبتی رسیده است که ان شاالله به زودی مجوز اوفک داده خواهد شد.

آخوندی گفت: همچنین دو بار نمایندگان شرکت بوئینگ به ایران آمدند و پیشنهاداتشان را ارائه کردند و مذاکرات به خوبی پیش می رود و امیدواریم قبل از پایان سال ۲۰۱۶ هواپیماها وارد کشور شود.

وی افزود: البته عاملی در این بین وجود دارد که در کنترل ما نیست و آن اوفَک است، چنانچه بوئینگ و ایرباس  در اسرع وقت مجوز ویفک را بگیرند مسائل نهایی می شود.

وزیرراه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که با توجه به رفتارهای کارشکنانه آمریکا این قرارداد چقدرعملی می شود گفت: ما موظف هستیم به مذاکرات تکیه کنیم و فضا فضای مثبتی است و طرف ها تعهد کردند البته سیاست دنیا پیچید‌گی‌هایی دارد و باید ببینیم در عمل چه می شود.

افتتاح 820 کیلیومتر راه آهن تا پایان امسال

آخوندی با بیان اینکه اکثر خطوط راه آهن موجود یک خطه بوده اند گفت: برای افزایش ضریب بهره وری نویگان حدود ۲ هزار کیلو متر خط دوم و در بعضی جاه ها خط سوم و چهار اجرایی شده که با همین عدد می توان نرخ بهره وری را از ظرفیت ۲۵ میلیون تن به ۴۲ میلیون تن در سال افزایش داد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تا پایان امسال ۸۲۰ کیلومتر به بهره برداری خواهد رسید و ظرفیت راه آهن با همین اقدام حدود ۸۰ درصد افزایش می یابد که نمونه آن را در مسیرهای بافت ، اصفهان ، اهواز ، اندیمشک و تربت حیدریه دید.

آخوندی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت خطوط حومه ای ۷۰۰ کیلومتر از این  خطوط  تعریف شده از جمله تهران به قزوین، تهران به گرمسار، تهران به قم و مشهد به کاشمر که بخش عمده ای از آنها اجرا شده است  به طوری که تا پایان امسال ۶۰۰ کیلومتر آن به بهره برداری می رسد.

وی افزود: پارسال ۴و هشت  دهم میلیون نفر درحومه تهران و بقیه مراکز کلان شهرها با این خطوط جابه جاشدند و امسال این رقم به ۷ میلیون نفر می رسد و هدفمان جابه جایی ۲۵ میلیون مسافر در سال با این خطوط ریلی است.

آخوندی در خصوص نوسازی و بازسازی خطوط شبکه ریلی کشور نیز گفت: برخی از این شبکه ها همچون خطوط جنوب ۶۰ سال است که بازسازی نشده اند که بازسازی اساسی ۷۲۶ کیلومتر آن مدنظر است و مقرر شده است ۳۰۰ کیلومتر آن امسال تمام شود و بقیه سال آینده اجرایی شود.

وزیرراه و شهرسازی در خصوص قرارداد با ذوب آهن گفت: سالهاست که موضوع تامین ریل توسط ذوب آهن اصفهان مطرح بوده و البته قرارداد هم بسته شده که قرار بود ویل مرداد ریل را دریافت کنیم که هنوز دریافت نشده است امیدواریم ذوب آهن به وعده خود عمل کند و با این وضع هر چقدر ذوب آهن ریل تولید کند یکجا آن را می خریم.

آخوندی افزود: در بحث نویگان ریلی کلا بخش خصوصی کار می کند اما در بخش زیرساخت ها چون هزینه زیادی دارد و چنانچه بخواهیم هزینه آن را به قیمت تمام شده سرشکن کنیم آنوقت فشار به مردم می آید از آن رو در بخش دولتی کار انجام می شود.

وزیرراه و شهرسازی افزود: پارسال ۱۵۰ واگن بالای ۵۵ سال را از خط خارج کرده ایم و امسال هم ۳۵۰ واگن که عمری بالای ۴۵ سال دارند کنار می گذاریم و امیدواریم سال آینده نیز قطارهای بالای ۳۵ سال  را از خطوط خارج کنیم و جایگزین آنها قطارهای نوع و جدید شود.

آخوندی افزود: در خصوص قطارهای سریع السیر که بالاترین فنویری را درحوزه ریلی دارند بعد از برجام قرارداد آن را با چین بستیم و پس از آن ال سی باز شد و کارگاه ها فعال شدند.

وی گفت: قطار سریع السیر در مسیر تهران، فرودگاه امام و اصفهان راه اندازی می شود که طول این مسیر با این قطارها به دوساعت کاهش می یابد.آخوندی افزود: این قرارداد چهارساله است و اکنون چینی ها کارهای آن را انجام دادند و کارگاه ها فعال شده است.

وزیرراه و شهرسازی گفت: درحوزه ریل امسال ۸۲۰ کیلومتر خط جدید داریم، ۶۳۰ کیلومتر خط حومه ای، ۳۰۰ کیلومتر نوسازی و بازساز خطوط شبکه ای و ۲۸۰ کیلومتر بهسازی این خطوط را داریم.

افتتاح قطعه یک آزاد شمال در بهار 96

وزیر راه و شهرسازی در خصوص حوزه جاده ای نیز گفت: پارسال ۱۲ هزار کیلومتر روکش آسفات داشتیم و امسال امیدواریم ۱۵ هزار کیلومتردیگر روکش کنیم همچنین هزارو ۷۰ کیلومتر بزرگراه افتتاح می کنیم که در هفته دولت بیش از ۴۰۰ کیلومتر آن در سراسر کشور افتتاح می شود.

آخوندی افزود: قطعه یک آزاد راه تهران شمال نیز بهار سال ۹۶ به بهره برداری خواهد رسید .

وی همچنین درخصوص راه های روستایی نیز گفت: ۸ هزارو ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی راه ساخته شده و یا روکش آسفات شده است و با این حساب میزان دسترسی روستاییان به راه از ۸۵ درصد به ۹۱ درصد افزایش یافته است که امیدواریم این رقم به ۹۵ درصد افزایش یابد.

آخوندی به ظرفیت بنادر نیز اشار کرد و گفت: ۱۸۰ میلیون تن ظرفیت بنادر کشور بود  که اکنون با ۱۶ درصد افزایش به ۲۰۹ میلیون تن رسیده است که البته این جدای از امکانات پشت بندری و تجهیزات مورد نیاز بوده  است.

وی با بیان اینکه در چابهار ظرفیت بندری ۲و نیم میلیون تن بود گفت: فاز ویل آن از طریق محل صندوق توسعه ملی با تسهیلات ۴۳۰ میلیون تنی سرمایه گذاری شده و ظرفیت آن در همین فاز به ۸ و نیم میلیون تن افزایش یافته است و همزمان قراردادی با هندی ها بسته شده تا بندر چابهار ورودی و کریدور  جنوب به شمال شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیمانکاران وابسته به وزارت راه و شهر سازی هسته اصلی توسعه پروژه های داخلی هستند گفت: تا به حال هیچ دریافت کننده حقوق نجومی ای در مجموعه ما دیده نشده زیرا نظارت های درستی صورت می پذیرد.

روزانه هزار و ۵۰ پرواز در آسمان کشور انجام می‌گیرد

عباس آخوندی در برنامه نگاه یک شبکه ویل سیما با موضوع ارزیابی اقدامات یکسال گذشته وزارت راه و شهرسازی گفت: پیمانکاران شاغل در پروژه های کشور که عمدتا ایرانی و فقط ۵ درصد ازْآنها خارجی هستند مهمترین و پرقدرت ترین بازوی وزارت راه و شهر سازی هستند.

وی گفت: با اهتمام پیمانکاران خدوم و وظیفه شناس سال قبل موفق به کارکرد ۷ هزار میلیارد در وزارت راه شدیم که از ‌آن مبلغ ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان توسط بودجه کشور ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از اسناد خزانه و ۳ هزار میلیارد تومان از انتشار ویراق مشارکت حاصل شد.

آخوندی با بیان اینکه روزانه حدود هزار و ۵۰ پرواز در آسمان کشور انجام می گیرد و کنترل این پروازها کار بسیار سختی است؛ گفت:‌ طبق قوانین کار جهت ارتقا سطح خدمات جانبی همکارانم در وزارت راه و شاخه های زیر مجموعه آن تلاش شده که قدردان زحمات آنها باشیم.

وزارت راه و شهرسازی فیش حقوقی نجومی ندارد

وی  با بیان اینکه دو عامل موثر در کاهش فساد در کشور را می توان ایجاد رقابت و انتشار شفاف و دقیق اطلاعات بیان کرد، گفت: تا به حال هیچ دریافت کننده حقوق نجومی ای در مجموعه ما دیده نشده زیرا نظارت های درستی صورت می پذیرد.

آخوندی ادامه داد: آغاز استثنائات شروع کننده واژه فساد است که در مقابل آن هر قدر رقابت شفاف تر و اطلاع رسانی دقیق تری صورت پذیرد و ممیزی ها حذف شود به کاهش فساد کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: فساد را با کنترل اداری نمی توان مهار کرد زیرا هر جا کنترل اداری انجام شود یقین بدانید که در پس آن فساد دیگری گنجانده شده است.

وزیر راه و شهر سازی در بیان اقدامات شفاف سازانه در وزارت راه و شهرسازی به راه اندازی و توسعه سامانه های ۱۴۱ جهت بازدید از وضعیت جاده ها و سامانه مسکن به منظور شفاف سازی اعداد و ارقام معاملات ملک و مسکن در کشور اشاره کرد.

آخوندی میزان معاملات پنج ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته را  همراه با ۲۴ درصد رشد بیان کرد.

وی همچنین از رشد ۸۹ درصدی تسهیلات بانک مسکن و در مجموع رشد ۱۰ درصدی شاخص کل مسکن در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد.

وزیر راه و شهر سازی گفت: به منظور افزایش قدرت خرید مردم تسهیلات مسکن ۲۰ میلیون تومانی را به ۱۶۰ میلیون تومان ارتقا دادیم و این تسهیلات ابتدا به خانه ویلی ها و بعد به بافت های میانی و ناکارآمد شهری تعلق گرفت.

آخوندی حاصل این مشوق مردمی را ثبت نام و اقدام ۶۵ هزار خانواده به ارزش بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و به منظور دریافت تسهیلات مسکن بیان کرد.

وی ادامه داد:‌ کسانی که برای دریافت این تسهیلات اقدام کرده اند می توانند هر شش ماه یک بار یک برابر پس انداز خود را تسهیلات دریافت کنند.

وزیر راه و شهر سازی افزود: در سطح کلان اقتصادی پس انداز مردم به عنوان منبع مالی کلان برای دولت محسوب می شود.

آخوندی گفت:‌ما بر آنیم که نرخ تمام شده پس انداز برای بانک ها هم ارزان تر شود و درصورت تایید بانک مرکزی این رقم از ۱۱ درصد به ۹ درصد برسد .

وی با فرض اینکه متوسط قیمت ملک در تهران متری ۴ میلیون تومان است افزود: با دریافت تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی هر فرد می تواند به راحتی آپارتمانی ۷۰ متری خریداری کند.

وزیر راه و شهر سازی با قبول اینکه مدت بازپرداخت ۱۲ سال برای برخی مشکل است گفت:‌ قصد داریم این زمان را به ۱۵ سال برسانیم البته با تایید نظام بانکی کشور .

آخوندی ادامه داد: طبعا با اضافه شدن زمان بازپرداخت ،‌ مبلغ هر قسط هم کاهش پیدا می کند و به این ترتیب فشار کمتری در جیب مردمی که قصد دریافت تسهیلات دارند احساس می شود.

وی در مورد وضعیت مسکن مهر هم افزود:‌ تاکنون ۷۱۰ هزار واحد از تعداد یک میلیون واحدی که در تعهد وزارت راه و شهر سازی بوده است تحویل گردیده و حدود ۲۳۰ هزار واحد دیگر در مرحله پایان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز