خبرگزاری کار ایران

معاون سابق صندوق بازنشستگی کشوری در گفتگو با ایلنا تاکید کرد:

لزوم کاهش نرخ سود صندوق‌های کارگزاری بانک‌ها/ صندوق‌های بانکی رقیب بازار سرمایه شده‌اند

معاون سابق صندوق بازنشستگی کشوری گفت: مسلما نرخ سود صندوق‌های بانکی باید تعدیل شده و به سمت سود بانکی سوق داده شود.

سعید شیرزادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مورد نحوه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌ها اظهار داشت: ابزارهای مختلفی در بازار پول و بازار سرمایه در کنار هم قرار دارند که این ابزارها بانک را در دل بورس و بورس را دل بانک قرار می دهند.

 وی افزود: صندوق‌های سرمایه گذاری در بانک‌ها معمولا تعهد سود قطعی بیش از 20 درصد به مشتریان خود نمی‌دهند و متقاضیان به صورت علی‌الحساب سود دریافت می کنند.

معاون سابق صندوق بازنشستگی تصریح کرد: پرتفوی این صندوق ها اوراق 20 و 21 درصدی است اما اوراق قرضه و صکوک جدید با سود 18 درصدی محاسبه می شوند.

شیرزادی گفت: کلا اگر ابزار صندوق‌های بانکی به سمت این حوزه گسترش پیدا کند رقیب جدی برای نظام بانکی و بازار سرمایه خواهند بود.

وی با بیان اینکه افت شدید بازارسرمایه به دلیل این اوراق در بازارهاست تصریح کرد: با ادامه‌دار شدن تضاد سود سپرده بانک‌ها با سود صندوق های بانکی به راحتی منابع از بازار سهام به سمت این اوراق سوق پیدا می‌کند .

وی با پیش‌بینی اینکه تشویق مشتریان برای انتقال سپرده‌های بانکی به صندوق های کارگزاری بانکها ادامه دار نخواهد بود گفت: مسلما نرخ سود صندوق‌های بانکی نیز باید تعدیل شده و به سمت سود بانکی سوق داده شود.

شیرزادی تصریح کرد: تاسیس صندوق‌های کارگزاری در بانکها از سال 86 صورت گرفته است وعمری حدود 9 سال دارند ، این صندوق ها دردسر بزرگی برای بانکها ایجاد می‌کنند ضمن آنکه بازار بدهی را هم متورم و بزرگ می‌کند.

وی افزود: این منابعی که باید صرف خرید سهام ‌شود سود سپرده می‌گیرند و تا زمانی که نرخ آن 20 تا 22 درصد است مردم به سمت بورس نمی آیند.

وی افزود: بنده معتقدم حتما منابع این صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سهام تبدیل شوند تا سهام جذابیت بیشتری پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر صندوقی نرخ سودی پایین‌تر از نرخی که اعلام شده به مشتری بدهد چه باید کرد؟ گفت: این موضوع غیرقانونی است و اگر صندوقی با درآمد ثابت باشد بورس بر آن نظارت خواهد کرد و فرد می‌تواند از مدیر صندوق شکایت کند.

کد خبر : ۴۰۵۷۸۴