خبرگزاری کار ایران

مقاومت دولت در مقابل مقررات‌زدایی

عضو کمیته تخصصی هیات مقررات زدایی از حذف ۵۰۰ مجوز در ۱۶ ماه گذشته خبرداد و گفت: برخی دستگاههای دولتی در مقابل مقررات‌زدایی مقاومت می‌کنند.

به گزارش ایلنا، محسن کوهکن در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما گفت: رتبه جهانی ایران در زمینه بهبود فضای کسب و کار از ۱۵۴ به ۱۳۲ رسیده؛ اما هنوز قابل قبول نیست؛ این در حالی است که ظرفیت پایین آوردن این رتبه با مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار وجود دارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: شورای مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که از سال ۹۳ تأسیس شده، تاکنون فقط ۵ جلسه داشته و این شورا جدی گرفته نشده است؛ این در شرایطی است که بخشی از قوانین موازی و مزاحم کسب و کار شناسایی شده است.

وی، حضور بخش خصوصی در نشست‌های شورای مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را ضعیف دانست.

همچنین در این برنامه، مظفر علیخانی، نماینده اتاق بازرگانی ایران در کمیته تخصصی هیئت مقررات‌زدایی گفت: رؤسای اتاق ایران، تعاون و اصناف حضور فعالی در شورای مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار داشته اند.

وی افزود: در ۱۶ ماه گذشته ۵۰۰ مجوز حذف، حدود ۲۲۰۰ مجوز برای شفافیت در سامانه مربوطه بارگذاری و فرایندهای صدور مجوز اصلاح شده است؛ ضمن اینکه تعدادی از مجوزها را سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به صورت داوطلبانه حذف کرده‌ و برخی نیز اجباری حذف شده‌اند.

علیخانی، دلیل پر رنگ نبودن فعالیت‌های شورای مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را در عرصه اقتصادی کشور، مقاومت نشان دادن سازمان‌ها و دستگاه‌ها در مقابل حذف مقررات دانست و افزود: مهمتر از حذف قوانین موازی و مزاحم، اصلاح فرایندها است.

کد خبر : ۴۰۶۸۶۹