خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با ایلنا:

نیمی از جاده مرزی ایران-افغانستان در خراسان جنوبی خاکی است/ سه بازارچه مرزی غیرفعال هستند

معاونت تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی گفت: از چهار بازار مرزی استان خراسان جنوبی تنها یک بازارچه فعال است.

مهدی ماه‌گلی -معاونت تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی- در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در رابطه با وضعیت بازارهای مرزی این استان بیان داشت: این استان تا پیش از اینکه به استان تبدیل شود مرز رسمی نداشت؛ اما 4 بازار رسمی داشت که ماهیت آن مانند سایر بازارچه‌ها تجاری نبوده است؛ بلکه ماهیت امنیتی داشت.  اما بعد از آن تصمیم بر این شد کل این بازارچه‌ها از حالت امنیتی خارج شده و حالت تجاری به خود بگیرد و بحث پیله وری نیز در آن دنبال شد.

او در ادامه گفت: بازارچه دوکوهانه در نهبندان، بازارچه ماهی رود در سربیشه، بازارچه گل‌ورده  در میان و بازارچه یزدان در شهرستان زیرکوه 4  بازار اصلی این استان است که مهم‌ترین آن ماهی رود، تنها بازارچه فعال این منطقه است و باقی بازارچه ها دیگر فعال نیستند.

ماهگلی تاکید کرد: بازارچه ها رتبه اول تا سوم کشوری را از لحاظ حجم و ارزش صادرات داشته اند؛  اما با توجه به رویکردی که دولت افغانستان دارد مبنی بر اینکه باید از مبادی رسمی اقدام به واردات شود، سه بازارچه غیر فعال هستند و تنها بازار ماهی رود این کار را دنبال می کند و از آنجایی که در کنار مرز رسمی ماهی رود است وگمرک افغانستان نیز در آنجا مستقر شده است بخشی از فعالیت صادرات از طریق بازارچه انجام می‌شود. همچنین کالاهای ماده 116 از طریق این بازارچه خارج می شود و گمرک ما نیز در آنجا مستقر است و از طریق این مرز رسمی سوخت و فرآورده های رسمی نیز صادر می شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا صادرات نسبت به سال گذشته رشد داشته است یا خیر؟ ، بیان داشت:  21 درصد رشد صادرات را در 5 ماهه اول سال نسبت به سال گذشته داشته‌ایم. ارزش صادرات حدود 80 میلیون دلار  بوده که از طریق این استان صادر شده است. علاوه بر این کالاهای تحت ماده 116 به ارزش 400 میلیون دلار از طریق این بازارچه خارج شده است و 70 در صد کل خروجی استان از طریق بازارچه ماهی رود و 30درصد از طریق مرز رسمی انجام شده است.

معاونت تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی در ادامه گفت: این استان نوپا است و زیرساخت‌های آن کامل نیست. امکانات و تجهیزات گمرکی در آن مستقر نشده است و اگر فراهم شود با توجه به نیاز افغانستان صادرات از این مرزها حجم بالاتری را به خود اختصاص خواهد داد که صرفه اقتصادی بالایی خواهد داشت.

ماه‌گلی در رابطه با وضعیت جاده های مرزی بیان داشت: تنها 60 کیلومتر از مسافت 120 کیلومتری مرز رسمی تا استان فراخ آسفالت است، در باقی مسافت با وجود تردد کامیون ها یک مسیر خاکی باز شده است؛ این در حالی است که در استان‌های همجوار تا شهر مقصد آسفالت وجود دارد. این مسیر زیرساخت‌های مناسب و جاده ترانزیتی ندارد اگر مشکلات آن حل شود مشکلات حمل و نقل کاهش پیدا می کند و این مسیر برای انتقال کالا مقرون به صرفه می شود.

او در پایان تاکید کرد که پیشنهاد دو شیفته شدن مرز ماهی رود مطرح شده است و در صورت آمادگی دو کشور ایران و افغانستان این کار صورت خواهد گرفت تا از بار ترافیک این دو استان کاسته شود. چرا که 350 دستگاه از این مسیر تردد می‌کند که به همین جهت ترافیک طولانی را منجر شده است. همچنین ترانزیت عام از این مرز صورت نمی‌گیرد چرا که گمرک، کمبود امکانات و منابع انسانی دارد و اگر این کار انجام شود باز هم این مسیر رونق خواهد گرفت.

کد خبر : ۴۰۷۴۵۳