خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با ایلنا تحلیل کرد:

هدایت سینوسی بازار نفت از سوی آمریکایی‌ها/ احتمال صعود قیمت‌ها تا پایان سال مسیحی

زرگر ضمن اشاره به نقش تعیین کننده عربستان، عراق و روسیه در روند قیمت نفت، آمریکا را بازیگر اصلی بازار نفت عنوان کرد و قیمت زیر 70 دلار را غیر اقتصادی دانست.

علی اصغر زرگر، کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره نقش آفرینی کشوری مثل روسیه و عراق در قیمت و بازار نفت گفت: عوامل گوناگونی در کاهش و یا افزایش قیمت نفت تاثیر گذارند. در همه کالاها و در مورد نفت به عنوان یک کالای استراتژیک بیش از هر چیز عرضه و تقاضا تاثیرگذار است.

نقش کارتل‌های آمریکایی در بازار نفت

وی افزود: غیر از تبعیت بازار نفت از بحث عرضه و تقاضا  کارتل‌های بزرگ نفتی مخصوصا آمریکایی‌ها در کاهش و افزایش قیمت‌ها دخیل هستند.

زرگر در ادامه تصریح کرد: آمریکا ذخایر استراتژیک دارد و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در منابع نفتی سراسر جهان انجام داده، بنا بر این با توجه به صرفه سرمایه‌گذاری در منابع نفتی و ذخایر استراتژیک‌شان و این که قصد دارد چه میزان از ذخایر را حفظ و چه میزان صادرات و واردات داشته باشد روی قیمت موثر واقع می‌شود.

بورس بازان هم نفت را متحول می‌کنند

وی همچنین اظهار داشت: غیر از مسائل یاد شده؛ بورس بازان، فصول مختلف، بحران‌های بین‌المللی و مسائل سیاسی نیز عوامل مهمی هستند که روی این کالای استراتژیک تاثیرگذارند، ولی عوامل تولیدی را نیز نباید از یاد برد.

عراق گوشش بدهکار نیست

این تحلیلگر بازار انرژی در ادامه به نقش تولیدکنندگان منطقه‌ای در افت قیمت‌ها اشاره و اذعان داشت: اکنون عراق کشور مخروبه‌ای است که درگیر جنگ‌های فرقه‌ای شده، گوشش بدهکار نیست. دولت مرکزی فقط می‌خواهد پول بیشتری بدست آورد و زندگی عامه مردم و دولت را بچرخاند بنابراین مشارکتی در ایجاد تعادل قیمت نفت نمی‌کند و بدنبال این هم نیست که  بخواهد قیمت را افزایش دهد.

شیرهای نفت عربستان با دستور آمریکا باز و بسته می‌شود

وی افزود: عربستان هم کشوری است که 4 تا 5 میلیون بشکه از نفت چاه‌های خود را به آمریکایی‌ها اجاره داده یعنی به دستور آمریکا چاه‌ها را باز و یا شیرهای نفتش را می‌بندد. همچنین بخش عمده ارزآوری و مسائل اقتصادی کشوری مثل روسیه نیز به نفت بستگی دارد و عضو اوپک هم نیست و درگیر برخی اختلافات منطقه ای با اروپا هم شده، لذا این مسائل سیاسی روی قیمت نفت تاثیرگذار است بنابراین نمی‌شود قضاوت کرد که آیا عربستان به تنهایی نقش داشته و یا عراق و روسیه بیشتر دخیل هستند.

حربه عربستان و آمریکا برای فشار اقتصای بر ایران

زرگر توضیح داد: زمانی عربستان در تفاهمی که با آمریکا داشت برای اعمال فشار بر ایران از حربه اقتصادی استفاده کرده و به دنبال این بودند که بازار نفت را اشباع کرده و قیمت‌ها را پایین بیاورند اما بعد از این موضوع دیگر روند تغییر قیمت‌ها در دست عربستان نبود یعنی خود به خود افت محسوسی نشان داد و دیگر عربستان و سایر کشورها هم نتوانستند قیمت را بالا ببرند چون افسار قیمت‌ها به دست بورس بازان، شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و آمریکا افتاد و با توجه به صرفه و صلاح‌شان می‌خواستند قیمت را بین 40 تا 45 دلار نگه دارند.

وی بیان داشت: اما اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد بستگی به این دارد که آمریکا با تکمیل و پر شدن ذخایر استراتژیک‌‌اش آسوده خاطر دنبال سرمایه گذاری برود و برای این منظور قیمت 45 دلار برایش به صرفه نیست و باید به 80 تا 90 دلار برسد.

احتمال صعود قیمت‌ها؛ تا پایان سال مسیحی

این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: اگر سیر سرمایه‌گذاری در منابع نفتی آغاز شود، برای این که برای شرکت‌های بین‌المللی به صرفه باشد این امکان وجود دارد که تا آخر سال مسیحی قیمت نفت سیر صعودی را طی کرده و معقول شود. لذا در کل می‌توان گفت بازیگر اصلی بازار نفت آمریکا و برخی مسائل سیاسی است، ولی بعد عوامل مختلفی دست‌اندرکار می‌شوند که کنترل کار از دست شروع کنندگان خارج می‌شود، یعنی ابتدا یک شوک نفتی وارد می‌شود ولی بعد سیر تسلسل باطل بوجود می‌آید.

وی ادامه داد: وقتی کشوری مثل الجزایر و عراق و حتی ایران با کاهش قیمت نفت، درآمدشان کم می‌شود بدنبال آنند که با پمپاژ بیشتر نفت بیشتری بفروشند تا خلا درآمدی خود را پر کنند و این بارها در بازار نفت اتفاق افتاده است.

اتفاق نظر خام فروشان جهت حرکت به سمت رشد قیمت‌ نفت

زرگر درباره آنچه در اجلاس نشست پیش روی الجزایر نیز رخ خواهد داد، گفت: هدف اصلی ایران این است که میزان سهمیه قبلی خود را در اوپک با توجه به جمعیت و منافع که به صورت ضمنی توافق کرده بودند بدست آورد و بدنبال آن است که به تولید 4.2 و صادرات 2.4 میلیون بشکه‌ای قبل از تحریم برسد، یعنی می‌خواهد علیرغم انتقادات سهم قبلی خود را پس بگیرد، عربستان هم با توجه به وضعیت اقتصادی و هزینه‌هایی که در جنگ یمن، داعش و پروژه‌های داخلی متقبل می‌شود دنبال افزایش قیمت نفت است؛ یعنی می‌خواهد ترفندهایی از جمله توافق با دیگر کشورها و کم کردن سهمیه خود را بکار ببرد تا قیمت‌ها را از حالت سکون کنونی به سمت بالا سوق دهد. این هدف نه تنها عربستان بلکه مورد نظر ایران و کشورهای نفت خیز تولیدکننده و خام‌فروش‌های دیگر  نیز است.

وی یادآور شد: بنا بر این مباحث کنفرانس الجزایر و اجلاس آتی اوپک حول محور میزان تولید ایران، میزان تولید اوپک، میزان نیاز بازار و قیمت دور می‌زند.

این تحلیلگر بازار انرژی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی از جمله هزینه‌های کشف، استخراج، تولید و حمل و نقل قیمت زیر 70 تا 80 دلار نفت در مناطقی مثل آلاسکا و یا آبهای عمیق زیر 40 متر صرفه ندارد، اما اینکه چه زمانی به این قیمت برسد بستگی به بازار بین المللی پول دارد زیرا بازار طلا صرفه سرمایه گذاری ندارد لذا سرمایه‌ها به سمت سرمایه‌گذاری‌های درازمدت و های‌تک یعنی نفت می‌رود و قیمت‌ها به تعادل نزدیک می‌شود.

کد خبر : ۴۰۸۴۸۲