خبرگزاری کار ایران

با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار؛

تعاونی ها بورسی می‌شوند/ اساسنامه تعاونی های سهامی عام برای ورود به بورس رونمایی شد

امروز در مراسمی با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، رییس اتاق تعاون ایران، مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون و عضو شورای عالی بورس از اساسنامه تعاونی های سهامی عام برای ورود به بازار سرمایه رونمایی شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از (سنا)، شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم گفت: یکی از راهکارهای اصلی شعار مردمی کردن اقتصاد در سیاست های اقتصاد مقاومتی با ایفای نقش تعاونی ها در اقتصاد ممکن می شود.

وی با تشکر از زحمات رییس سابق سازمان بورس برای هموار کردن راه ورود تعاونی ها به بازار سرمایه افزود: امروز از اساسنامه تعاونی های سهامی عام رونمایی می شود که این اقدام مقدمه ای برای پذیرش این شرکتها به بورس و فرابورس خواهد بود.

محمدی با بیان اینکه هم اکنون 14 شرکت با سرمایه ای بالغ بر هزار میلیارد ریال از نظر قانونی آماده ورود به بورس هستند، گفت: بورس هیچ گونه محدودیتی برای ورود شرکت های تعاونی جدید به بازار سرمایه ندارد و فقط از نظر قانونی باید با حفظ ارکان تعاونی انطباق های لازم برای ورود به بورس را داشته باشند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره شیوه سهامداری اشخاص حقیقی و حقوقی در شرکت های تعاونی سهامی عام گفت: در این اساسنامه شرکت های حقوقی تا 5 درصد می توانند سهامدار این شرکت ها شوند و چنانچه شرکت سهامی عام باشد تا 10 درصد می تواند از سهام عرضه شده را در اختیار داشته باشند و برای اشخاص حقیقی نیز تا نیم درصد امکان مالکیت پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه این اقدام به نقدشوندگی سهام تعاونی ها کمک شایانی می کند، گفت: با توافقات انجام شده شرکت های تعاونی سهامی عامی به شرکت های سهامی عام نزدیک می شوند که مالکیت نمونه بارز آن است.

محمدی با بیان اینکه شرایط اصلی تعاونی ها تغییر نمی کند، گفت: تمهیداتی برای ورود شرکت های تعاونی سهامی عام زیر نظر اتاق تعاون ایران و با نظر این اتاق در نظر گرفته شده است که علاوه بر رعایت قوانین و قواعد بورس در جهت سیاست های کلی تعاونی ها باشد.

سخنگوی سازمان بورس تصریح کرد: شرکت های تعاونی سهامی عام برای ورود سهامدار جدید، الزام عضویت در تعاونی ندارند و سهام متعلق به افراد و قابل معامله در بازار ثانویه است.

وی افزود: سرمایه گذاران در بازار سرمایه با ورود شرکت های تعاونی سهامی عام با جایگزینی رو به رو می شوند که سودآوری خوبی برای آنها به همراه دارد.

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با ورود شرکتهای تعاونی سهامی عام به بازار سرمایه برای این دسته از شرکت ها همچون سایر شرکتهای بورسی امکان تأمین مالی از طریق انتشار اوراق مشارکت و صکوک در قالب بازار بدهی وجود دارد.

محمدی در پایان این مراسم خاطر نشان کرد: باید نقش تعاونی ها در کل اقتصاد افزایش پیدا کند.

 

کد خبر : ۴۰۸۹۴۴