خبرگزاری کار ایران

مشاور سازمان خصوصی سازی در گفتگو با ایلنا :

70 جایگاه سوخت به بخش خصوصی واقعی واگذار شد

مشاور سازمان خصوصی سازی گفت: ارزش ریالی جایگاههای سوخت 250 میلیارد تومان بود که قیمت نهایی آن به 400 میلیارد تومان رسید.

جعفر سبحانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد بزرگترین واگذاری در سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: پانزدهم شهریور ماه بزرگترین مزایده واگذاری جایگاه سوخت سال 95 در سازمان خصوصی سازی انجام شد ، بر این اساس 100 جایگاه سوخت در قالب 25 استان در مزایده شرکت داشتند که از این تعداد 3 استان البرز، آذربایجان غربی و کهگیلویه و بویر احمد به پیشنهاد قیمت نرسیدند .

وی افزود: اما استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، بوشهر، اصفهان، آذربایجان شرقی، فارس، تهران، کردستان، لرستان، مازندران، هرمزگان از جمله استانهایی بودند که موفق به قیمت گذاری نهایی در مزایده شدند که  70 جایگاه از 100 جایگاه به فروش رفت.

مشاور با بیان اینکه در سال 94 از 50 جایگاه سوخت تنها 10 درصد به فروش رفت، خاطر نشان کرد: درسال گذشته میزان پرداخت نقدی تا 40 درصد بود که امسال به 30 درصد رسید و اقساط 2 ساله نیز به نفع خریدار تا 3 و 4 ساله اصلاح شد.

سبحانی افزود: ارزش ریالی این جایگاهها 250 میلیارد تومان بود که قیمت نهایی آن تا 400 میلیارد تومان رسید که به لحاظ عددی قابل توجه بود.

وی با بیان اینکه در این مزایده حفظ رقابت برای همه متقاضیان بوجود آمد، افزود: مزایده ها اغلب بین نیم ساعت تا چهل دقیقه به طول می کشد اما این مزایده تا 6 ساعت زمان برد و 333 پاکت قیمت تاکنون به سازمان خصوصی سازی رسیده است که در تاریخ سازمان خصوصی سازی این میزان بی‌سابقه است.

سبحانی تصریح کرد: تیم مدیریتی در تمامی جایگاهای سوخت در سراسر کشور حضور داشتند اما برخی از جایگاهها بیش از یک متقاضی داشتند .

وی گفت: در این مزایده برای برخی از جایگاهها 5 تا 10 و گاهی از 17 و 23 برابر قیمت پیشنهادی پاکت رسیده بود، به عنوان مثال برای اسفراین 17 پاکت پیشنهادی رسید و برای استانهای پیشنهادی بوشهر 3 پاکت رسید و متقاضیان رقابت خوبی داشتند.

مشاور سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه تمامی متقاضیان از بخش خصوصی واقعی بودند و خصولتی‌ها اصلا در این مزایده دخالتی نداشتند گفت: به لحاظ قانونی 2 هفته فرصت است تا نفرات برنده مزایده اعلام شوند، این افراد نباید هیچ بدهی به سازمان خصوصی سازی داشته باشند  و به فردی که بالاترین قیمت را داده باشد 20 روز کاری فرصت داده می شود تا قسطهای نقدی را پرداخت کند.

 

 

کد خبر : ۴۰۹۱۳۳