خبرگزاری کار ایران

سیاست‌های اجرای طرحهای بالادستی نفت تشریح شد/ شکل گیری شرکت‌های نفتی ایرانی در آینده‌ای نزدیک

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، سیاست ها و راهکارهای اصولی این شرکت را در اجرای طرح های بالادستی نفت و گاز تبیین کرد و گفت: با اجرای قراردادهای جدید نفتی، برای نخستین بار در کشور شاهد شکل گیری شرکت های نفتی غیردولتی خواهیم بود.

به گزارش ایلنا، غلامرضا منوچهری صبح امروز (شنبه، ٢٠ شهریورماه) در نشست «هم اندیشی شرکت های بالادستی نفت و گاز»، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه منا، گفت: آل سعود و متفقانش در محورهای مختلفی از جمله حوزه نفت با ایران سر دشمنی دارند و باید همه توان خود را برای افزایش قدرت رقابت پذیری کشورمان در این عرصه بکار گیریم.

وی به تبیین سیاستها و راهکارهای اصولی شرکت ملی نفت ایران در اجرای طرح های بالادستی نفت و گاز پرداخت و گفت: تعریف جامع و بر اساس زنجیره ارزش تولید و طول عمر میدان از جمله این سیاست هاست.

منوچهری با بیان این که بدون برنامه ریزی منسجم و در نظر گرفتن جزئیات فرایندهای کاری نمی توان به نتیجه رسید، ادامه داد: رویکردهایی مانند «راه بنداز، جا بنداز» در صنعت نفت معنا ندارد و به واسطه چنین رویکردهایی در گذشته بوده است که امروز میلیاردها دلار بدهی روی دوش شرکت ملی نفت ایران سنگینی می کند.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از روش تامین مالی متناسب با نوع فعالیت و پروژه تعریف شده تاکید کرد و گفت: در نظر گرفتن این موضوع، از ایجاد تعهد مالی جدید برای شرکت ملی نفت ایران، بانک مرکزی و دولت جلوگیری می کند.

منوچهری بر ضرورت ارائه اطلاعات فنی و اقتصادی مناسب و تعریف بسته کاری پروژه به نحوی که برای شرکت های طرف قرارداد جذابیت داشته باشد نیز تاکید کرد و در بحث قراردادهای مورد استفاده در صنعت نفت، گفت: در هیچ جای دنیا، قراردادهای بالادستی را در قالب EPC (تامین مالی از سوی کارفرما) منعقد نمی کنند و حتی قراردادهای EPCF نیز به دلیل تامین مالی کوتاه مدت از سوی پیمانکار برای اجرا در طرح های بالادستی صنع نفت کاربرد آنچنانی ندارد و تنها در زمانی که پروژه، ارزش افزوده فوق العاده ای را به همراه داشته باشد، توجیه اقتصادی پیدا می کند.

ضرورت توجه به زنجیره کامل تولید و طول عمر پروژه

وی با بیان این که در توسعه فازهای ١٤، ١٥، ١٦، ١٧، ١٨، ١٩، ٢٠، ٢١، ٢٢، ٢٣، ٢٤ همه ریسک های ناشی از تولید نکردن، خواب سرمایه و ... بر عهده شرکت ملی نفت ایران بود، ادامه داد: برداشت ناچیز، افت تولید یا ضریب بازیافت بسیار پایین در برخی قراردادهای بیع متقابل که گاه ناشی از تولید غیرصیانتی بوده است، از مشکلات شرکت ملی نفت ایران در برخی طرح های توسعه ای پیشین به شمار می رود و بسیاری از این مشکلات، از اجرا نشدن اجزای طرح در قالب زمانبندی مناسب و وقوع تاخیرهای مکرر در پروژه نشات می گیرد؛ مشکلاتی که در بی توجهی به زنجیره کامل تولید و طول عمر پروژه ریشه دارد.

منوچهری بر ضرورت ایجاد جذابیت در قراردادها برای جلب همکاری فعالان بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: قراردادهای سرمایه گذاری مستقیم و مشارکتی می توانند گزینه های خوبی برای طرح های ساخت پالایشگاه و تاسیسات پتروشیمی باشند و لازم است قراردادهای BOT، BOO و ... نیز جای خود را در صنعت نفت پیدا کنند.

وی با یادآوری این که قراردادهای جدید نفتی، مدل تکامل یافته قراردادهای بیع متقابل است، ادامه داد: نکته اساسی تفاوت این دو نوع قرارداد، مدل مالی و نحوه بازگشت سرمایه است که در قراردادهای جدید، حجم و دوره زمانی تولید اهمیت بیشتری یافته و پیمانکار متعهد به تولید تجمعی از مخزن است.

این مدیر ارشد شرکت ملی نفت ایران خطاب به مدیران شرکتهای ایرانی صاحب صلاحیت برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید (E&P) که در جلسه حاضر بودند، گفت: اگر به این حرکت باور دارید و معتقدید باید برای حداکثر سازی منافع ملی تلاش کرد، با جدیت در این مسیر گام بردارید.

شکل گیری شرکتهای نفتی ایرانی در آینده ای نزدیک

منوچهری شکل گیری شرکت های نفتی غیردولتی را برای نخستین بار در کشور از دستاوردهای اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی عنوان کرد و در باب نقش پذیری و نقش آفرینی شرکت های بالادستی نفت و گاز ایران گفت: این شرکت ها باید نهادهای مهندسی مخزن و مدیریت و کنترل پروژه خود را تقویت کنند و انتقال فناوری را در مشارکت با شرکت های بین المللی تحقق بخشند.

وی بر ضرورت تامین مالی و اطمینان از تامین CASH FLOW قبل از آغاز کار و مطالعات عمیق روی میدان و ورود به فعالیتهای ازدیاد برداشت از سوی شرکت های ایرانی نیز تاکید کرد و ادامه داد: شرکت های صاحب صلاحیت برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید، یا به عنوان محور اصلی راهبری طرح توسعه میدان و یا به عنوان شریک شرکت بین المللی فعالیت می کنند و در هر صورت در جریان اجرای قراردادهای جدید توانمند می شوند.

معاون شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تصوری اشتباه مبنی بر این که همکاری با خارجی ها به معنای به خدمت در آمدن ایران است، گفت: این ما هستیم که با مدیریت درست و هنر و تجربه خود، می توانیم شرکت های خارجی را به خدمت ایران و ایرانی درآوریم.

منوچهری، نفت را لوکوموتیو اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: مدل قراردادی جدید صنعت نفت، می تواند به نقش آفرینی صنعت نفت در اقتصاد کشور کمک کند و امیدواریم با ایجاد وفاق و تفاهم ملی، این قراردادها هرچه زودتر اجرایی شود.

رشد اقتصادی ٩,٢ درصدی در نفت دست یافتنی است

این مقام مسئول با اشاره به فرصت های فراوان برای سرمایه گذاری در صنعت نفت کشور، گفت: کشورهای دنیا عمده زمان و انرژی خود را روی روشهای ازدیاد برداشت متمرکز کرده اند و توسعه میدان های مشترک و افزایش ضریب بازیافت در میدانهای در حال بهره برداری، اولویت های امروز شرکت ملی نفت ایران برای جذب سرمایه است.

وی گفت: رشد اقتصادی نفت در پایان برنامه ششم توسعه ٩,٢ درصد هدف‌گذاری شده که اگرچه تعهد سنگینی است اما دست یافتنی است.

نشست «هم اندیشی شرکت های بالادستی نفت و گاز» صبح امروز (شنبه، ٢٠ شهریور ماه) با حضور تعدادی از مدیران و کارشناسان ارشد شرکت ملی نفت ایران و شرکت های صاحب صلاحیت برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید در باشگاه کوشک برگزار شد.

 

کد خبر : ۴۰۹۷۲۴