خبرگزاری کار ایران

رشد ۴۵ درصدی حجم معاملات بورس در هفته گذشته

حجم و ارزش معاملات بورس در هفته ای که گذشت به ترتیب ۴۵ و ۲۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایلنا؛ بر اساس گزارش هفتگی منتشر شده توسط مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران که به بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 بورس معتبر خارجی، قیمت ارز و سکه، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت پرداخته است، در هفته گذشته شاخص کل و شاخص قیمت (ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران 0.6 درصد کاهش و شاخص کل و شاخص قیمت (هم‌وزن) این بورس 0.1 درصد افزایش داشته‌اند و شاخص فرابورس ایران نیز  0.8 درصد کاهش و نرخ دلار مبادله‌ای 0.1 درصد و نرخ یورو مبادله‌ای یک درصد افزایش داشته است. بعلاوه این که در این مدت قیمت سکه بهار آزادی 1.2 درصد افزایش داشته است.

حجم معاملات هفته گذشته بورس هم 5,786 میلیون سهم و ارزش آن 9,836 میلیارد ریال بوده است که حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته قبل تر به ترتیب 45 و 24 درصد افزایش داشته است.

همچنین در این مدت سه صنعت "بانک‌ها و موسسات اعتباری"، "محصولات شیمیایی" و "خودرو و ساخت قطعات" به ترتیب با 26، 25 و 20 درصد از حجم معاملات، در مجموع 71 درصد از حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص دادند.

صنعت "ساخت محصولات فلزی" نیز در هفته گذشته با بازدهی مثبت 4.4 درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت و صنعت "زراعت و خدمات وابسته" با افت 6.9 درصدی، بیشترین افت را تجربه کرد.

همچنین در بازه زمانی یکماه گذشته صنعت "مخابرات" با بازدهی مثبت 4.4 درصد بیشترین بازدهی و صنعت "انبوه‌سازی، املاک و مستغلات" با بازدهی منفی 8.2 درصد بیشترین افت را به خود اختصاص داده اند.

در میان شاخص‌های بورس‌های معتبر بین‌المللی از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته، شاخص بورس اسپانیا (IBEX35) با رشد 3.4 درصدی بیشترین را به ثبت رسانده و بازدهی یک ماه گذشته این شاخص 5.3 درصد بوده است.

افزون بر این در هفته گذشته قیمت انواع نفت با نوسان مواجه بود و در این میان قیمت نفت وست‌تگزاس و برنت به ترتیب 8.1 و 2 درصد رشد و نفت اپک 1.7 درصد افت پیدا کرد. در بازارهای جهانی نیز قیمت فلزات اساسی با نوسان همراه بوده و در این میان نقره با 6.1 درصد، بیشترین و آلومینیوم با منفی 1.5 درصد، کمترین بازدهی را داشتند.

 

کد خبر : ۴۰۹۸۹۹