خبرگزاری کار ایران

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران:

فروش میعانات گازی ذخیره شده ایران چند ماه آینده به پایان می‌رسد

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از پایان فروش میعانات ذخیره شده ایران در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: بخش اعظم میعانات گازی متهم نفتی پس گرفته شد که بتدریج آن را خواهیم فروخت.

به گزارش ایلنا، سید محسن قمصری با بیان این مطلب اظهار کرد: میزان صادرات میعانات گازی ایران روزانه  ٦٠٠ هزار بشکه است در حالی که تولید این محصول ٥٣٠ هزار بشکه است بنابراین بتدریج میعانات ذخیره شده فروخته خواهد شد.

به گفه قمصری، هم کنون ١٠٠ هزار بشکه میعانات گازی نیز در داخل کشور مصرف می شود.

قمصری در ادامه درباره محموله های نفتی  بابک زنجانی هم با بیان این که این متهم نفتی سه نوع محموله نفتی داشته است، اظهار کرد: وضعیت محموله نفت کوره این متهم نفتی مشخص نیست و یکی از مواردی است که در پرونده اش وجود دارد.

وی با بیان این که محموله نفت خام را توانستیم پس بگیریم درباره میعانات گازی هم گفت: بخشی از میعانات گازی در اختیار خودش بود که مشخص نیست با آنها چکار کرده است اما بخش اعظم میعانات گازی را پس گرفته و بتدریج خواهیم فروخت.

قالب قراردادهای فروش نفت ایران فوب است

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره قرارداد فروش نفت ایران گفت: بیشتر قراردادهای فروش نفت ایران به صورت فوب است و قراردادهای سیف نداریم، منتهی محموله های که در مقصد به خریدار تحویل داده می شود هزینه آن دریافت می شود.

در قراردادهای فوب تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدأ است. فروشنده وقتی کالا را از روی نرده کشتی عبور داد ریسک خود را خاتمه داده است. هزینه حمل و بیمه با خریدار است. عقد قرارداد حمل از بندر تحویل و بیمه و بازرسی با خریدار است.

در قرارداد سیف، کالا وقتی از روی نرده کشتی بارگیری می‌شود مسئولیت فروشنده خاتمه می یابد. هزینه حمل و بیمه با فروشنده است. عقد قرارداد حمل و بیمه با فروشنده است.

قمصری، ظرفیت نفتکش های ایران را برای صادرات نفت کافی ندانست و گفت: با هماهنگی های انجام شده بخشی از مشتریان، نفت را با کشتی های خود حمل می کنند، در واقع هم اکنون ترکیبی از کشتی های ایران و خارجی نفت ایران را حمل می کنند.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که تلاشمان این است که نفتکشهای ایران به حالت عادی و قبل از تحریم ها برگردند، یادآور شد: در دوران تحریم نفتکشهای ایرانی یک سر بار بودند و اگر محموله ای را حمل می کردند در بازگشت خالی بودند.

وی دو سربار شدن نفتکشها را برای کاهش هزینه های آنها ضروری دانست و با بیان این که برای دریافت کلاس انجام این کارها لازم است، افزود: بنابراین باید تلاش کنیم  بخشی از ظرفیت نفتکشهای ایرانی را خالی کنیم تا آنها بتوانند به انجام فعالیت بین المللی بپردازند.

کاهش واردات بنزین

قمصری درباره صادرات فرآورده های نفتی اظهار کرد: صادرات نفت کوره هم اکنون ٢ میلیون تن در ماه است که رکورد جدید در صادرات این فرآورده محسوب می شود.

وی صادرات نفت گاز را بیش از ٥٠٠ هزار تن در ماه عنوان کرد و با بیان این که امیدواریم بتوانیم این میزان را افزایش دهیم، درباره صادرات ال پی جی هم گفت: هم اکنون ماهانه ١٤٠ تا ١٥٠ هزار تن ال پی جی صادر می کنیم. البته ال پی جی عرضه کنندگان متفاوتی دارد و علاوه بر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز آن را صادر می کنند.

به گفته مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، با وارد مدار شدن فازهای جدید پارس جنوبی، صادرات ال پی جی افزایش می یابد.

وی در پاسخ به سوالی درباره واردات بنزین هم با اشاره این که واردات بنزین از ١٢ میلیون لیتر شروع شد و به ٩ میلیون کاهش پیدا کرد، تصریح کرد: قرار است این میزان در نیمه دوم امسال به هفت میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر کاهش پیدا کند.

مذاکره نیکو با متقاضیان سوآپ

قمصری درباره سوآپ نفت خام هم با بیان این که زیرساخت و زمینه سوآپ آماده است، افزود: البته تاکید برای سوآپ این است که سوآپرها بتوانند نفت خام را خودشان به فروش برسانند.

وی با اشاره به این که هم اکنون برای دریافت سهم از بازار آسیا رقابت فشرده ای بین تولید کنندگان نفت وجود دارد، تصریح کرد: مسئولیت سوآپ هم اکنون با شرکت نیکو است و این شرکت در حال مذاکره با متقاضیان است.

قراردادهای سوآپ نوع نفت خام و فرآورده، قراردادهایی است که به موجب آن، دو طرف متعهد می شوند نفت خام یا فرآورده های نفتی خود را با دریافت/پرداخت هزینه اختلاف کیفی معاوضه کنند.

 

کد خبر : ۴۱۰۳۰۲