خبرگزاری کار ایران

گشایش نمایشگاه میراث نبی در کیش

به مناسبت فرا رسیدن اعیاد سعید قربان و غدیر، نمایشگاه میراث نبی در جزیره کیش گشایش یافت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، این نمایشگاه عصر دوشنبه ٢٢شهریور در مرکز همایش های بین المللی کیش گشایش یافت .

بنابر این گزارش، درنمایشگاه میراث نبی برای نخستین بار در کشور کوچکترین کتیبه های احادیث و عبارات قرآنی از جمله کلمه الله، و اسامی و شمایل ائمه اطهار بر روی دانه های گندم، ارزن و پر کاه با هنر سوخته نگاری خلق شده است در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. این کتیبه ها از جمله آثار استاد مرتضی نداف هنرمند کشورمان است که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست. این هنرمند پیشکسوت کشورمان که از سن ۱۴ سالگی در شهر کاشمر هنر سوخته نگاری را فرا گرفته است در 23 سال گذشته به صورت حرفه ای در زمینه خلق آثار نفیس سوخته نگاری روی چوب و آموزش و احیاء این هنردر کشور فعالیت گسترده ای داشته است.

احادیث پیامبر گرامی اسلام در شان امیر المومنین علی (ع) و نقش این امام بزرگوار در حفظ و بقاء دین مبین اسلام از جمله دست مایه های خلق آثار ارزشمند هنری است که در این نمایشگاه عرضه شده است. از جمله این احادیث و روایات می توان به "یا ابالحسن انت اخی و وزیری"، یا علی انت امام المسلمین" و ان امامکم و ولیکم علی ابن ابیطالب" اشاره کرد. 

همچنین در این نمایشگاه 46 تابلو نفیس از آثار این هنرمند، با موضوع آیات، احادیث و متون دینی با اسامی پنجره فولاد، میراث نبی، علی قلب زمین، اعجاز، رستگاری، هجر نگار، شفاعت رضوی و معراج پیامبر، گودال قتلگاه، علقمه، حضرت علی اصغر، سقا، به نمایش گذاشته شده است. در این تابلوها آیات قرآن کریم و احادیث با هنر سوخته نگاری با زیبایی روی چوب حک شده است.

استاد مرتضی نداف که امکانات مناسب نمایشگاهی جزیره کیش و حمایت سازمان منطقه آزاد کیش از برنامه های فرهنگی و مذهبی در این منطقه را دلیل علاقمندی خود به برگزاری این نمایشگاه در جزیره کیش عنوان کرد با تشکر از حمایت مسئولان سازمان در راستای برگزاری هرچه با شکوهتر نمایشگاه میراث نبی گفت: برگزاری نمایشگاه های هنری فرصت معرفی و عرضه هنرهای اصیل ایرانی را به جوانان و آینده سازان ایران اسلامی فراهم می کند. من نیز اعتقاد دارم آموزش، زکات دانش و علم است و از اینرو همواره تلاش می کنم تا در فرصت هایی که با برگزاری نمایشگاه های هنری فراهم می شود این هنرسنتی را که با فرهنگ غنی دینی ما عجین شده است به نسل جوان و آینده سازان کشور معرفی کنم تا  انگیزه یاد گیری این مهارت ها در آنان بوجود آمده و تقویت شود و با توجه به اینکه هنر سوخته نگاری  متاسفانه به دست فراموشی سپرده شده بود آموزش این هنر در حفظ و احیاء آن اهمیت فراوانی دارد.

وی افزود: آموزش هنر به جوانان هر کشور و انتقال آن به نسل های آینده رمز پایداری و ماندگاری آن است و من امیدوارم در جزیره کیش که گردشگران استانهای مختلف نیز حضور دارند برگزاری این نمایشگاه به طور همزمان هنر سوخته نگاری آیات و احادیث را به شمار گسترده ای از جوانان کشور و همچنین گردشگران خارجی معرفی کند.

نداف همچنین در خصوص انتخاب چوب به عنوان پایه اصلی کار و اجرای طرح های مختلف به روش سوخته نگاری گفت: دلیلی انتخاب چوب برای سوخته نگاری این بود که چوب با ماهیت طبیعی و ظرافت های خاصی که در بافت خود دارد در زمان کار من را دقیقا به هدف می رساند و از اجرای طرحها بر روی چوب رضایت بیشتری دارم.

 لازم به ذکر است هنر سوخته نگاری از جمله هنرهای بسیار قدیمی و باستانی است که در چند سال گذشته با قوت بیشتری احیاء شده است.

نمایشگاه میراث نبی نا ٣٠ شهریور جهت بازدید هنر دوستان در مرکز همایش های بین المللی کیش بر پا است, و علاقمندان می توانند از ساعت 18 تا 22  از این نمایشگاه به طور رایگان بازدید کنند.

کد خبر : ۴۱۰۴۹۲