خبرگزاری کار ایران

نعمت‌زاده در اراک مطرح کرد:

اجازه نمی‌دهم واگن‌های روسی وارد کشور شوند/ ۶۰ درصد منابع‌ بانکی کشور متوقف است

وزیر صنعت متذکر شد که اجازه نمی‌دهد واگن‌های روسی وارد کشور شوند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا نعمت‌زاده در جلسه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان‌مرکزی گفت: شرایطی به گونه‌ای است که باید مشکلات نباشته شده یک‌دهه گذشته را برطرف کنیم.

وی درباره مشکلات شرکت واگن پارس اراک متذکر شد: جلسات متعددی با وزارت‌دفاع و راه‌آهن داشته‌ایم تا موانع و مشکلات حل شود و چرخ کارخانه به گردش درآید. مشکل اساسی این شرکت نحوه خصوصی‌سازی است.

نعمت‌زاده تصریح کرد: این شرکت بابت رد دیون به وزارت‌دفاع واگذار شده در حالی‌که اولویت وزارت‌دفاع ساخت واگن نیست و باید مالکیت این مجموعه تغییر پیدا کند که وزیر دفاع هم با این مورد موافقت کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: بحث مالکیت واگن پارس یک مشکل کلیدی است و باید به بخش های خصوصی و نیمه خصوصی واگذار شود تا مشکلات این شرکت حل شود.

 نعمت زاده با اشاره به توان صادراتی این شرکت در ۲۰ سال گذشته افزود: هم اکنون این شرکت با بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی و ضرر انباشته مواجه است که باید مسائل را به صورت ریشه ای حل و فصل کرد.

وی درباره قرارداد این شرکت با کوبا هم گفت: با پیگیری‌های انجام شده توانستیم ۱۰ میلیارد تومان از سازمان مدیریت بابت پرداخت خسارت به این شرکت اخذ و تزریق کنیم.

وزیر صنعت با بیان اینکه امروز ۴۳ میلیون یورو از کوبا طلب داریم و صندوق ضمانت صادرات این خسارت را پرداخت کرده، افزود: بانک توسعه صادرات حدود ۳۳ میلیون یورو از این میزان را پرداخت کرده و در نهایت توافق شده ماهی یک میلیون یورو از کوبا دریافت شود.

 وی با بیان اینکه در جلسه هفته گذشته دولت، آئین‌نامه اصلاح تبصره‌های بودجه ۹۵ تصویب و ابلاغ شده، اظهار کرد: یکی از موارد این است که دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان تقاضا کرده که بخشی از آن بابت تهاتر و رد دیون به پیمانکاران و سازندگان است.

 نعمت زاده گفت: برای اولین بار سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه صادر شده که در اختیار شرکت‌ها و پیمانکاران قرار گرفت و از فشارها کاسته شد اما بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به شرکت‌ها، پیمانکاران و سازندگان بیش از این است و امیدواریم با کمک مجلس این مشکل حل شود چراکه دولت چنین پولی ندارد تا یک‌جا این بدهی‌ها را پرداخت کند.

وزیر صنعت اظهار کرد: پس از برجام که دست بانک‌ها درباره مسائل بین المللی باز شده تسهیلاتی را قائل شوند که از منابع صندوق توسعه ملی به نفع واحدهای داخلی LC باز کنیم.

 نعمت زاده با اشاره به مشکلات شرکت هپکوی اراک گفت: واردات ماشین‌آلات دست دوم به کشور به شرکت هپکو صدمه زد. شرکت هپکو باید به یک شرکت صادراتی تبدیل شود و در سه شیفت کار کند و استفاده از سهامداران توانمند مالی در این شرکت در اولویت کاری هپکو قرار گیرد.

 وزیر صنعت بیان کرد: با شهرداری‌ها و سازمان‌های همیاری شهرداری‌ها نامه‌نگاری‌های تندی شده که برای تامین ماشین‌آلات مورد نیاز خود از تولید داخل خریداری کنند.

 وی ضمن تاکید بر اینکه صنایع بزرگ باید مشتری‌گرایی را افزایش دهند، گفت: یکی از مشکلات دستگاه‌ها بحث منابع مالی است که هنوز به خیلی از دستگاه‌ها تخصیص نیافته است.

 نعمت‌زاده درباره شرکت ایرالکو نیز اظهار کرد: عمده منشا آلودگی در ایرالکو واحد آند سازی است نه دیگ‌ها، ضمن اینکه دیگ‌ها به تدریج نوسازی می‌شوند. حدود هشت سال است بخشی از ماشین‌آلات کارخانه آند سازی خریداری شده اما حجم ریالی صندوق در حد ۳۰۰ میلیارد تومان نیست و قطعا این میزان منابع را برای ساخت این واحد ندارد.

 وی ضمن تاکید بر اینکه سهم آورده سهامداران ایرالکو را باید افزایش داد، گفت: نمی‌توان این مقدار تسهیلات برای این شرکت اخذ کرد پس باید سهامداران جدید جذب این شرکت شوند و در حال حاضر منابع صرف ایجاد واحد آندسازی و بازسازی واحد های موجود شود.

 وزیر صنعت با بیان اینکه ۶۰ درصد نقدینگی در کشور راکد است، تصریح کرد: حدود ۶۰ درصد منابع بانکی یا نقدینگی کشور متوقف است و در جریان نیست. اگر چه معوقات مردمی رو به کاهش است اما دولت و بانک مرکزی بدهکار است.  

وی در ادامه با بیان اینکه نظام بانکی کشور خط پایان مشکلات بخش تولید است، گفت: متاسفانه بانک‌های استان‌مرکزی تنها به ۴۶ واحد صنعتی تسهیلات پرداخت کرده‌اند در صورتی که استان هرمزگان ۲۶۰ مورد، گلستان ۱۰۳ مورد و گیلان ۲۲۶ مورد پرداخت کرده، در حالی‌که استان مرکزی صنعتی‌تر است. از مجموع ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته برای بهبود وضعیت واحدهای صنعتی کوچک و متوسط تاکنون حدود هشت هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. این استان می تواند یک استان پیشگام برای ایجاد اشتغال، فناوری، ابتکار و صادرات باشد.

نعمت‌زاده متذکر شد: صادراتی کردن صنایع کوچک و متوسط در دستور کار قرار دارد و مسئولیت دانش‌بنیان کردن اقتصاد به این وزارتخانه سپرده شده است.

وی همچنین از خرید ۵۰۰۰ واگن باری از روسیه انتقاد کرد و گفت: این کار کم سلیقگی بوده است. بنده در مخالفت با این طرح اعلام کرده‌ام روی ریل می‌ایستم و اجازه نمی‌دهم این واگن‌ها وارد کشور شوند.

کد خبر : ۴۱۱۱۲۶