خبرگزاری کار ایران

باید فکری جدی به حال ناوگان اتوبوسرانی کشور شود/ افزایش قیمت کرایه‌ها اصلاً راهکار درستی نیست و شرایط را بدتر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۴۱۱۱۵۳

شرایط کلی جاده‌های شمال کشور خوب نیست و اتوبوس‌های ما سالانه آسیب‌های زیادی به خاطر جاده‌ها متحمل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت رویال سفر گرگان و رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری گرگان گفت: شرایط کلی جاده‌های شمال کشور خوب نیست و اتوبوس‌های ما سالانه آسیب‌های زیادی به خاطر جاده‌ها متحمل می‌شوند.

پرویز احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا افزود: دولت باید تسهیلات طولانی‌مدت و کم‌بهره در اختیار شرکت‌ها و اشخاص قرار دهد. شما فکر کنید امروز قیمت یک اتوبوس مدرن نزدیک به 900 میلیون تومان است. انصافاً همین مبلغ پول را در بانک بگذاریم، سود بیشتری نسبت به مسافربری عایدمان می‌شود!

متن کامل این گفت‌وگو در ذیل آمده است:

 

شرکت مسافربری رویال سفر گرگان چه شرایطی دارد؟

شرکت ما 8 سال است فعالیت می‌کند و به مقاصدی نظیر تهران، کرمانشاه، شیراز، اصفهان، مشهد، کرج و کاشان اتوبوس اعزام می‌کنیم. 13 دستگاه اتوبوس ملکی که متعلق به شرکت است در رویال سفر فعالیت می‌کنند و همچنین 10 دستگاه اتوبوس هم که مالکان آن مردم هستند با ما همکاری دارند. همواره به دنبال ارایه بهترین خدمات به مسافران خود هستیم و سعی داریم به‌روزترین اتوبوس‌ها را در رویال سفر گرگان به کار بگیریم. بر همین اساس، در آخرین خرید خود سه دستگاه اتوبوس دُرسای تولید شده توسط شرکت عقاب افشان را خریداری کردیم. تا پیش از این در شهر ما از این نوع اتوبوس وجود نداشت.

 

استقبال مردم از شرکت مسافربری شما در چه سطحی است؟

به هر حال مردم خیلی برای‌شان کیفیت مهم است. مثلاً آنها بعد از 3 دستگاه اتوبوس اسکانیای جدیدی که ما خریداری کردیم دائماً درخواست دارند با آنها مسافرت خود را انجام دهند، مخصوصاً اینکه صندلی این اتوبوس‌ها مانیتور هم دارند و مسافران می‌توانند تا مقصد با آن سرگرم باشند.

 

به عنوان یک مالک دُرسا نظرتان درباره این نوع اتوبوس چیست؟

معمولاً بعد از یک سال بهتر می‌شود در مورد کیفیت یک خودرو صحبت کرد اما از فروردین ماه که ما این اتوبوس‌ها را خریده‌ایم واقعاً از آن‌ها راضی هستیم و تا به حال کمترین اذیتی نشده‌ایم. برای ما مهم است مردم از سوار شدن بر این اتوبوس‌ها راضی باشند و واقعاً هم راضی هستند.

 

چقدر در انتخاب راننده‌های شرکت مسافربری خود دقت دارید؟

برای ما قطعاً خیلی مهم است که راننده خوبی روی اتوبوس‌مان کار کند. باور کنید رانندگانی که در رویال سفر گرگان کار می‌کنند، بیشتر از 7 سال در شرکت ما سابقه کار دارند و همه آنها سالیان بسیاری هم پیش از آن راننده اتوبوس‌های دیگری بوده‌اند.

 

نگهداری درست از اتوبوس‌ها برای شما تا چه حد اهمیت دارد؟

یکی از موضوعات مهم مورد توجه ما نگهداری درست از اتوبوس‌هاست؛ به همین دلیل، ما دو نفر را به عنوان مدیر فنی استخدام کرده‌ایم تا تمام امور مربوط به اتوبوس‌ها را زیر نظر داشته باشند. آنها به محض اینکه اتوبوسی از سفر برمی‌گردد آن را از راننده تحویل می‌گیرند و به طور کامل بازدید و سرویس می‌کنند. این کار کاملاً قاعده‌مند است و راننده‌ها فقط زمان حرکت اتوبوس به ترمینال مسافربری می‌آیند و کار خویش را با خودرو آغاز می‌کنند. تا پیش از آغاز سفر همه چیز باید انجام شود.

 

ترجیح می‌دهید برای سرویس دوره‌ای اتوبوس‌های‌تان از نمایندگی‌های مجاز استفاده کنید یا تعمیرگاه‌‌های متفرقه؟

معمولاً اگر نمایندگی مجاز باشد حتماً از آن استفاده می‌کنیم. مثلاً برای اتوبوس‌های اسکانیای خود حتماً از نمایندگی‌های مجاز عقاب افشان در تهران و گرگان استفاده می‌کنیم. اما گاهی نمایندگی‌های خدمات پس از فروش برخی برندها خیلی در دسترس نیستند.

 

به عنوان یک فرد فعال در بخش حمل و نقل جاده‌ای، وضعیت راه‌های کشور را در حوزه اتوبوس‌رانی بین شهری چطور ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه شرایط کلی جاده‌های شمال کشور خوب نیست و اتوبوس‌های ما سالانه آسیب‌های زیادی به خاطر جاده‌ها متحمل می‌شوند. مسیر برخی از اتوبوس‌های ما جاده‌های هراز و فیروزکوه است که به شدت برای اتوبوس مضر هستند. البته واقعاً شرایط جاده‌ها بهتر از گذشته شده‌ اما شما وقتی مسیر گرگان به تهران و گرگان به مثلاً شیراز یا مشهد را با هم مقایسه می‌کنید، می‌بینید که اتوبوس برای رسیدن به تهران باید چند گردنه سنگین را طی کند اما برای رسیدن به مشهد فقط در بزرگراه و آزادراه بدون گردنه حرکت خواهد کرد. این‌گونه موارد در سلامت اتوبوس بسیار تأثیرگذارند.

 

اگر اتوبان تهران - شمال راه‌اندازی شود، شرایط چقدر تغییر خواهد کرد؟

اگر راه‌اندازی شود که همه ما نجات خواهیم یافت، اما اگر راه بیفتد.

 

اگر به عنوان مدیرعامل یک شرکت مسافربری بخواهید نظر دهید، شرایط ناوگان اتوبوس‌رانی ما را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر به لحاظ تکنولوژی اتوبوس‌ها نگاه کنیم، ما تقریباً به‌روز هستیم و مشکلی نداریم اما به نظرم ناوگان امروز ما برای یک شرکت‌دار و یک اتوبوس‌دار واقعاً مقرون‌به‌صرفه نیست و بازدهی مطلوبی ندارد. ما امروز در شرکت رویال سفر گرگان چند اتوبوس کار کرده داریم که می‌خواهیم آنها را با اتوبوس‌های نو جایگزین کنیم اما بودجه‌اش را نداریم. دولت باید در این زمینه اقداماتی را انجام دهد و فکری اساسی به حال ناوگان اتوبوسرانی برون‌شهری کند. با شرایط فعلی واقعاً همه کم‌کم این حوزه را رها می‌کنند و روزی می‌رسد که این عرصه خالی خواهد شد.

 

به نظرتان دولت باید چه کار کند؟

دولت باید تسهیلات طولانی‌مدت و کم‌بهره در اختیار شرکت‌ها و اشخاص قرار دهد. شما فکر کنید امروز قیمت یک اتوبوس مدرن نزدیک به 900 میلیون تومان است. انصافاً همین مبلغ پول را در بانک بگذاریم، سود بیشتری نسبت به مسافربری عایدمان می‌شود. واقعاً شرایط این‌گونه پیش برود، همه عقب می‌کشند.

 

افزایش قیمت کرایه‌ها شرایط را بهتر نمی‌کند؟

خیر، افزایش قیمت کرایه‌ها اصلاً راهکار درستی نیست و شرایط را بدتر می‌کند و مردم به جای هزینه‌ برای سفر با اتوبوس از سواری‌های شخصی خود استفاده خواهند کرد. مشکل اساسی امروز ما صندلی‌های خالی است.

 

شناور شدن قیمت بلیط اتوبوس‌ها چطور؟ اینکه در روزهای پُرسفر قیمت بلیط‌ها بیشتر و در روزهای عادی کمتر شود تا استقبال بیشتری را شاهد باشیم؟

این کار هم راهگشا نیست. مگر ما چند روز پُرسفر در سال داریم؟ متأسفانه دیگر مردم از اتوبوس‌ها به صورت گذشته استفاده نمی‌کنند. امروز در هر خانه‌ای یک یا دو خودرو سواری وجود دارد و مردم ترجیح می‌دهند از آنها برای سفر خود استفاده کنند. من فکر می‌کنم دولت در مورد ناوگان اتوبوسرانی باید رویکرد مفیدی در پیش گیرد.

پایان پیام

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز