خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور:

مناطق آزاد؛ الگویی برای رسیدن به افق 1404/موتور حرکت صنعت کشور باید تابع تقاضای بازار باشد

ترکان گفت: مقامات کشور نباید این را از ما خواهند که همان اقداماتی که در کشور انجام می‌شود؛‌ در مناطق آزاد نیز اجرایی شود در این‌صورت تنها مرتکب تکرار وقایع و اقدامات وزارتخانه‌ها در این دو بستر متفاوت هستیم و حرکت ما به سمت سند چشم‌انداز متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اکبر ترکان (دبیر شورای عالی مناطق  آزاد و ویژه اقتصادی کشور) در آیین افتتاح فاز یک و کلنگ‌زنی فاز 2 پالایشگاه رهام در منطقه ‌آزاد ارس – جلفا با بیان اینکه قرار است ایران را مطابق آنچه در سند چشم‌انداز و افق 1404 تعریف شده بسازیم؛ گفت: اکنون کمتر از 10 سال برای رسیدن به این هدف زمان داریم. بنابراین یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند ما را به این هدف برساند؛ این است که اهداف در قطعه کوچکی از جغرافیا آزمون شود که نتایج در سرزمین اصلی اجرا شود.

وی افزود: آزمون آنچه قرار است در سرزمین اصلی اجرایی شود را می‌توانیم ابتدا در مناطق آزاد تجربه کنیم در اصل این مناطق تصویری هستند که می‌توانند ما را به هدفگذاری افق‌ 1404 نزدیک کنند.

ترکان تاکید کرد: مقامات کشور نباید این را از ما خواهند که همان اقداماتی که در کشور انجام می‌شود؛‌ در مناطق آزاد نیز اجرایی شود در این‌صورت تنها مرتکب تکرار وقایع و اقدامات وزارتخانه‌ها در این دو بستر متفاوت هستیم و حرکت ما به سمت سند چشم‌انداز  متوقف خواهد شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: اکنون دستگاه‌های دولتی حجیم مزاحم اقتصاد کشورند که هر روز بزرگتر می‌شوند و بازدهی نیز ندارند. به طوری که در سال جاری 230 هزار میلیارد تومان باید صرف بودجه جاری کشور بدون توسعه شود درحالیکه اگر واگذاری به بخش خصوصی طبق آنچه تعریف شده؛ انجام شود باید بتوانیم این مدل‌ها را در قطعات کوچک آزمون کرده سپس نتایج آن را به سرزمین اصلی ببریم.

وی در ادامه با طرح سوالی مبنی بر اینکه صنعت موتور حرکت تجارت است یا بالعکس؛ تصریح کرد: هر دو این مقولات امکان سرمایه‌گذاری دارد اما طی سال‌های گذشته در سرزمین اصلی، بازرگانی حتی زمانی که با صنعت ادغام شد موتور اصلی نبوده است و تجارت نیز همواره جزو حاشیه‌ها بوده است و همه تصور می‌کنند موتور حرکت باید صنعت باشد و تجارت آن را همراهی کند اما ما در مناطق آزاد بر این باوریم که تجارت را با موتور صنعت حرکت دهیم و این در مناطق ویژه اقتصادی آزمون می‌شود سپس به سرزمین اصلی می‌رود.

ترکان تاکید کرد: جایی که تقاضا موتور حرکت باشد کشش تقاضاست که اقتصاد کشور را پیش‌ می‌برد نه عرضه لذا تجارت از صنعت تبعیت نمی‌کند بلکه آنچه تعیین‌کننده است؛ تقاضاست یعنی ابتدا از بازار به سمت صنعت حرکت می‌کنیم و زمانی صنعت رونق می‌گیرد که تقاضا از سمت بازار وجود داشته باشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد یاد آور شد: ما بر این باوریم که برای صنایع متوقف و یانیمه متوقف اگر پول بدهیم که رونق پیدا کند بازهم به سرنوشت قبلی‌شان دچار می‌شوند. بنابراین باید به نحوی عمل کنیم که تجار به آنها سفارش بدهند سپس اینان اقدام به تولید کنند.

کد خبر : ۴۱۲۱۴۱