خبرگزاری کار ایران

ترکان در پاسخ به ایلنا:

سه سال است منتظر تصویب لایحه مناطق آزاد جدید از سوی مجلس هستیم/ قاچاق کالا از مناطق آزاد را قبول ندارم

asdasd
کد خبر : ۴۱۲۴۲۰

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: منطقه آزاد ارس صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در مناطق آزاد سیاست ما این نیست که دولت وارد کسب و کار تجاری و صنعت شود اظهار داشت: مناطق آزاد فقط تسهیل‌ کننده برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستند اما ما به این مسئله که چه صنعتی احداث بشود وارد نمی‌شویم.

وی در ادامه در تعریف هر یک از مناطق آزاد گفت: منطقه آزاد کیش قطب گردشگری است اما در کنار آن فناوری حفاری‌های دریایی نیز در آن انجام می‌شود. به طوری که بعد از انقلاب برای پشتیبانی از سکوهای دریایی دارای مزیت بوده است و در حال حاضر 210 شرکت نفتی در کیش مستقر هستند.

ترکان افزود: منطقه آزاد قشم نیز منطقه‌ای است که محور اصلی آن کسب و کار صنایع انرژی است و علت آن نیز این است که میدان گازی گورزین در آن قرار دارد ضمن اینکه تاسیسات پالایشی میدان هنگام نیز به قشم آورده شده بنابراین ظرفیت نفتی دارد و همچنین با توجه به واقع شدن در تنگه هرمز تاسیسات بانک‌رینگ نیز در قشم شکل گرفته که به زودی افتتاح می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به وضعیت منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: این منطقه نیز کریدور شرقی کشور است و هم برای جغرافیای ایران و هم کشورهای همسایه که به دریای آزاد راه ندارند نقش ترانزیتی به عهده دارد.

وی افزود: در منطقه آزاد اروند نیز مهم‌ترین صنایع فراساحلی کشور واقع شده و ساخت جکت و عرشه در این منطقه انجام می‌شود ضمن اینکه پالایشگاه آبادان نیز در آن واقع است.

ترکان انزلی را از دیگر مناطق آزاد که محور اصلی آن کسب و کار با روسیه است عنوان کرد و افزود: این منطقه بندر صادراتی با هدف صدور کالا به کشورهای حوزه خزر به خصوص روسیه است.

وی در توضیح فعالیت در منطقه آزاد ماکو نیز اظهار داشت: این منطقه مهم‌ترین منطقه اتصال ما به اروپاست و حمل و نقل جاده‌ای از مرز بازرگان از این منطقه صورت می‌گیرد و سالانه 15 میلیون تن کالا از ماکو مبادله می‌شود که قرار است این میزان به 30 میلیون تن برسد.

وی در ادامه منطقه آزاد ارس را نیز صنعتی‌ترین مناطق آزاد کشور عنوان کرد.

ترکان در ادامه در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره تکلیف هفت منطقه آزاد جدید در کشور اظهار داشت: احداث این مناطق ‌آزاد جدید به عنوان یک لایحه مطرح نشده و طی سه سال گذشته در هر مرحله یک منطقه اعلام شده است و زمانی که مجلس جدید آغاز به کار کرد رویه بر این است که لوایحی که در دستور کار مجلس قبلی بوده به دولت رفته و در زمینه ادامه کار آنها سوال می‌شود. به این ترتیب آن لوایح تبدیل به یک لایحه و دو فوریت شده و دولت نیز درخواست داده که مجدداً مجلس به آن ورود پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که این لوایح به تصویب مجلس نرسیده و قانون نشود اجرایی نمی‌شود.

ترکان یادآور شد: ما فعلاً  سه سال است که منتظر تصویب این لایحه از سوی مجلس هستیم.

وی همچنین به روال طرح احداث هفت منطقه جدید طی سه سال گذشته اظهار داشت: فلسفه تاسیس منطقه ‌آزاد جاسک به این نحو بود که در سال 92 در سفر رئیس جمهور به هرمزگان این منطقه به عنوان منطقه آزاد پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: در زمان جنگ خط لوله انتقال نفت از شمال خلیج‌فارس به جاسک شروع به احداث شد که ظرفیت یک میلیون بشکه نفت در روز را داشت اما وقتی جنگ تمام شد احداث خط لوله متوقف شده و تصمیم بر این شد که از این خط جهت آبرسانی استفاده شود.  با سفر رئیس جمهور به این منطقه ارزیابی شد که باید پایانه دوم صادراتی در کشور داشته باشیم یعنی هم در این منطقه پایانه صادرات نفت احداث شود و همچنین انبار ذخیره 20 میلیون بشکه نفت خام، پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای، پتروشیمی‌ها، خط لوله نکا- جاسک، خط لوله سرخس به جاسک، خط لوله صادراتی به عمان در دستور کار قرار گرفت لذا لایحه منطقه جاسک در بسته نفتی استوار است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد دومین منطقه پیشنهادی برای احداث منطقه آزاد را اردبیل عنوان کرد که ابتدا قرار بود به ارس ملزم شود اما تغییر کرده و قرار است به طور جداگانه به عنوان منطقه آزاد مطرح شود.

ترکان همچنین بانه – مریوان را دیگر منطقه آزاد عنوان کرد که قرار است قطب تجاری ما با اقلیم کردستان عراق باشد. همچنین مهران نیز دیگر منطقه ای است که قرار است کسب و کار تجاری با منطقه مرکزی عراق داشته باشیم.

وی از اینچه‌برون نیز به عنوان دیگر منطقه پیشنهادی از سوی دولت یازدهم یاد کرد: در سفر روسای جمهور ترکمنستان، قزاقستان و ایران به این منطقه این پیشنهاد داده شد و قرار است که مرکز شکل‌گیری صنایع متالوژی باشد.

ترکان در ادامه به منطقه پیشنهادی آزاد در سیستان اشاره و اظهار داشت: این منطقه نیز مکمل چابهار است و خط تجاری ما با افغانستان تعریف شده است.

وی در ادامه گفت: بوشهر نیز دیگر منطقه پیشنهادی برای تبدیل شدن به منطقه ویژه اقتصادی است که با توجه به اینکه بیشترین امتیاز را برای تبدیل شدن به منطقه آزاد را داشته تاکنون تصمیم‌گیری نشده که در سفر رئیس جمهور به این منطقه نیز مذاکراتی در این خصوص صورت گرفته است.

وی درباره قاچاق کالا از مناطق آزاد نیز گفت: من به هیچ وجه قاچاق ازمناطق آزاد را قبول ندارم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد توضیح داد: نوع اول کالاهایی که وارد این منطقه می‌شود فقط از دالان منطقه آزاد عبور می‌کند و این مناطق تنها کریدور هستند و به این طریق 3 میلیارد دلار از واردات کشور از مناطق آزاد انجام می‌شود و مناطق آزاد فقط ارائه‌دهنده خدمات هستند.

ترکان ادامه داد: دومین واردات ما مربوط به نیاز صنایع موجود در مناطق آزاد است و همچنین برخی تجهیزاتی که از خارج از کشور وارد می‌شود تماماً روی آنها کنترل و نظارت صورت می‌گیرد.

وی همچنین گفت: بخش دیگری از واردات مربوط به کالای همراه مسافر است که میزان آن 80 دلار است و در حال حاضر علاوه بر قشم، کیش و چابهار تمامی مناطق آزاد اجازه واردات کالای همراه مسافر را دارند که جمع تجارت ناشی از همراه مسافر نیز 400 میلیون دلار است که تحت نظارت انجام می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پاسخ به سوالی درباره اینکه مناطق آزاد فعلی تاکنون موفق عمل نکرده‌اند، چرا احداث هفت منطقه آزاد جدید در دستور کار قرار گرفته اظهار داشت: رویه قانونگذاری در کشور لایحه است و دولت آن را بررسی می‌کند. آقای سراج هم هر نظری در مورد مناطق آزاد داشته باشد نمی‌تواند برای رئیس جمهور تعیین تکلیف کند چرا که رئیس جمهور کشور را اداره می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز