خبرگزاری کار ایران

علی‌ دینی در گفت‌وگو با ایلنا:

نپیوستن به FATF هزینه‌های بیشتری نسبت به زمان تحریم‌ها در پی دارد

علی دینی معتقد است در صورتی که شبکه بانکی به FATF ملحق نشود ایران باید هزینه‌های بسیار بیشتری نسبت به گذشته بپردازد.

علی دینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مورد الحاق ایران به سازمانFATF اظهار داشت: برای این که شبکه بانکی کشور بتواند از تحریم خارج شود چاره‌ای جز الحاق به سازمان FATF ندارد و شبکه بانکی داخلی نیز باید در چارچوب نهادی و سازمانی شبکه بانکی جهان فعالیت کند.

وی افزود: در حقیقت یکی از الزامات پیوستن به این سازمان عدم سرویس‌دهی به جریان‌های تروریستی است، زیرا یکسری از نهادهای کشور در لیست این سازمان قرار دارند و نباید در داخل کشور نیز به‌این نهادها سرویس داده شود.

دینی با اشاره به علت مخالفت‌ها در داخل کشور اظهار داشت: برخی از مخالفان معتقدند که نباید شرایط تحمیلی غرب را بپذیریم و غربی‌ها حق ندارند برای ما تعیین کنند که با کدام سازمان و یا نهاد کار بشود یا نشود.

وی ادامه داد: این در حالی است که این نکته حائز اهمیت است که در ساختار مالی و پولی اقتصادی جهان طرف غرب دست بالا را دارد و تجربه تحریم‌ها نشان داده که اگر شرایط گذشته بر شبکه بانکی ایران باقی بماند آثار منفی آن بیش از گذشته خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: واقعیت را باید پذیرفت که مبارزه با پول‌شویی امری مهم است که اگر آنرا نپذیریم و به اقتصاد جهانی ملحق نشویم این علامت به اقتصاد جهانی داده می‌شود که ایران در مبارزه با پول‌شویی ناموفق بوده و تلاش ها برای رفع تحریم‌ها نقش بر آب می‌شود.

وی تصریح کرد: این یک موافقت‌نامه بین‌المللی بین دولت‌های مختلف در بالاترین سطح بوده و در صورتی که ما این موضوع را نپذیریم هزینه‌های بسیار بیشتری را باید بپردازیم.

کد خبر : ۴۱۲۵۳۵