خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:

لزوم اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصویب سیاست‌های کلی مدیریت جامع آب در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تأیید و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری خبر داد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار اعضای هیأت علمی وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه آبخیزداری، تأمین نان و رزق مردم را کاری بسیار شریف و در راستای تقویت پایه‌های امنیتی کشور دانست و گفت: از لحاظ طبیعی هم مردم باید خیالشان از بابت نان در سفره خویش راحت باشد و این در گروی گسترش عالمانه تولیدات کشاورزی است.

وی تصویب سیاست‌های کلی مدیریت جامع آب در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تأیید و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری را کاری در مسیر کشاورزی عالمانه دانست و گفت: یکی از راه ها، آبخوانداری و آبخیزداری است که من از سال ها پیش حتی در خطبه‌های جمعه درباره اهمیت آن توضیح دادم و از مشاهدات خویش در منطقه نرماشیر استان کرمان مثال زدم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشریح ویژگی‌های آبخیزداری و آبخوانداری کشور، به افزایش فضای سبز، رونق کشاورزی و ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: ویژگی ممتاز این دو شیوه، هزینه کم و دستاوردهای بسیار است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با یادآوری شرایط روستاهای فسا در سال‌های قبل و بعد از آبخوانداری، گفت: اجرای این طرح در این منطقه، اصلاً مهاجرت معکوس ایجاد کرد و بسیاری از جوانان، وقتی از آبدار شدن چاهای کشاورزی خود خبردار شدند، برای کشاورزی برگشتند.

وی با توضیح درباره چگونگی ایجاد آبخیزداری و آبخوانداری، ایجاد جنگل‌ها را برای مردم در منطقه، شیرین و تفریحگاه خواند و گفت: بسیاری از درّه‌هایی که در سراسر ایران داریم، با هزینه‌ای بسیار کم، زمینه‌ای برای ایجاد آبخوانداری است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشریح برنامه‌های دولت خویش در این زمینه و حتی پیگیری آن در سال‌های پس از آن، به برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این رابطه اشاره کرد و گفت: دنیا گرفتار کم آبی است و ایران هم امروز و آینده با این بحران روبه‌رو است و باید برنامه‌ریزی شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، توجه به شیوه‌های مدرن کشاورزی، مثل آبیاری تحت فشار و کشت های گلخانه‌ای را یکی از راه های مؤثر برای مقابله با کم آبی دانست و گفت: به عنوان مثال در کرمان و رفسنجان با آبیاری قطره‌ای، هم از مقدار آب مصرفی کم شده و هم دریافت محصول بیشتر شده است.

وی توجه به محصولات تراریخته را از دیگر راه ها برای مقابله با کم آبی دانست و با اشاره به مخالفت‌ها و موافقت‌ها با این نوع کشت، گفت: باید در فضای آزاداندیشانه کشور، موافقان و مخالفان این نوع کشت بحث کنند و فواید و خطرات آن را بگویند تا به راهکار معین برسیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: حیف است از آب و زمین ایران در جهت تأمین نیازهای ضروری انسان به ویژه در غذا استفاده نکنیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان مفاد بعضی از اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی که بر دانش محوری تأکید دارد، گفت: می‌توانیم با این اسناد، نگاه علمی به مسایل و نیازهای جامعه داشته باشیم تا مانند برخی از کشورهای جهان، شاهد افزایش گرسنگان نباشیم.

 

کد خبر : ۴۱۲۶۱۱