خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو:

مخالف واگذاری خدمات آبفای شهری به شهرداری هستیم/ برنامه وزارت نیرو برای نجات کارون

میدانی با اشاره به اینکه برخی روی انتقال حوزه به حوزه ، تشکیک می‌کنند ، خاطرنشان کرد: تا سال 1420 جمعیت کشور به 126 میلیون نفر می‌رسد که از این میزان 50 میلیون نفر در فلات مرکزی زندگی می‌کنند که اگر طرح آمایش سرزمین وجود داشت باید جمعیت و صنایع در جاهایی مستقر می‌شدند که آب فراوان داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آبفا در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های نمایشگاه آب و فا ضلاب برگزار شد، گفت: سال گذشته سال آبی خوبی بود به طوری که 241 میلیمتر بارش داشتیم که نسبت به سال گذشته 22 درصد مثبت بود و البته در مقایسه با میانگین درازمدت 2 درصد منفی بوده اما نکته این که این اعداد متوسط وضعیت بارش کشور را نمایندگی نمی‌کند.

وی افزود: در حال حاضر 12 استان ما نسبت به درازمدت و 8 استان نسبت به سال گذشته منفی بوده‌اند حتی استان‌های پرآب مثل کهگیلویه و بویراحمد 22 درصد و چهارمحال و بختیاری 17 درصد منفی بوده‌اند و اصفهان نیز 30 درصد منفی بوده است لذا عدد میانگین پیام کلی کشور را نمایندگی نمی‌کند.

میدانی با اشاره به اینکه در سال جاری آب اصفهان را به سمتی مدیریت کردیم که توانستیم تا آخر شهریور 190 میلیون مترمکعب ذخیره داشته باشیم، اظهار داشت: این میزان ذخیره باعث شد بتوانیم آب شرب و صنعت را در پاییز تامین کنیم البته امکان تامین آب برای کشاورزی در پاییز را نداریم.

وی همچنین گفت: در سال جاری ورودی آب به سدها مناسب بوده به طوری که 44 میلیارد مترمکعب آب وارد سدها شده در حالی که سال گذشته این میزان 28.5 میلیارد مترمکعب بوده است یعنی در سال جاری 16.5 میلیارد مترمکعب آب بیشتر وارد سدها شده که عمده آنها نیز وارد کارون کرخه و مارون شده که میزان آن 9 میلیارد مترمکعب بوده است.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: حال سوال پیش می‌آید که چرا با وجود سال آبی خوب همچنان بابت تغییر اقلیم نگرانی وجود دارد اما باید گفت این میزان بارش نباید این گونه تفسیر شود که به وضعیت عادی برگشته‌ایم چرا که طبق پیش بینی متخصصین کشور ما تحت تاثیر تغییر اقلیم 2 درجه افزایش دما را تجربه می‌کند که این میزان باعث می‌شود 28 میلیارد مترمکعب افزایش تبخیر داشته باشیم لذا باید کماکان روی اصلاح مدیریت آب متمرکز شویم و درست مصرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی روی انتقال حوزه به حوزه ، تشکیک می‌کنند ، خاطرنشان کرد: تا سال 1420 جمعیت کشور به 106 میلیون نفر می‌رسد که از این میزان 50 میلیون نفر در فلات مرکزی زندگی می‌کنند که اگر طرح آمایش سرزمین وجود داشت باید جمعیت و صنایع در جاهایی مستقر می‌شدند که آب فراوان داریم لذا با این وضعیت آیا ما نباید برای این تعداد جمعیت در فلات مرکزی آب فراهم کنیم آیا نباید برای استحصال معادن و رونق صنایع آب شیرین کن داشته باشیم؟

میدانی ادامه داد: ما برای تمامی پروژه‌های انتقال حوزه به حوزه مطالعات زیست محیطی انجام می‌دهیم اما به طور مطلق هم نباید بگوییم این رویه ممنوع است البته این را هم در نظر داریم که صنایع پرمصرف را نباید به مناطق مرکزی ببریم بلکه باید به سمت دریا هدایت کنیم.

وی با اشاره به سیاست های کلی نظام در بخش آب اظهار داشت: ایجاد نظام جامع مدیریت در چرخه آب بر اساس اصول توسعه پایدار و آمایش سرزمین در حوضه های آبریز کشور، ارتقای بهره وری و توجه به ارزش اقتصادی و امنیتی و سیاسی آب در استحصال و عرضه و نگهداری و مصرف آن، افزایش میزان استحصال آب، به حداقل رساندن ضایعات طبیعی و غیر طبیعی آب در کشور از هر طریق ممکن، تدوین برنامه جامع به منظور رعایت تناسب در اجرای طرح های سد و آبخیزداری و آبخوان داری و شبکه های آبیاری و تجهیز و تسطیح اراضی و استفاده از آب های غیر متعارف و ارتقای دانش و فنون و تقویت نقش مردم در استحصال و بهره برداری، مهار آبهایی که از کشور خارج می شود و اولویت استفاده از منابع آب های مشترک از جمله این سیاست‌هاست.

وی با اشاره به برنامه ششم برای احیای رود کارون اظهار داشت: همانند آنچه برای دریاچه ارومیه برنامه‌ریزی شده طرح احیای رود کارون مدنظر قرار گرفته به این ترتیب که هدایت الکتریکی نیز را به 2 هزار میکرومهوس در سانتیمتر برسانیم.

معاون وزیر نیرو با ابراز امیدواری از اینکه این طرح در مجلس تصویب شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان آب در شرایط جبرانی به 4.5 میکرومهوس می‌رسد.

وی یادآور شد: برخی سازمان‌های بین المللی از جمله شرکت‌هایی از فرانسه برای ورود به این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که منابع مالی هم در اختیار ما قرار می‌دهند. 

میدانی همچنین با اشاره به پیشنهاد وزارت کشور جهت واگذاری شرکت‌های آب و فاضلاب شهری به شهرداری‌ها، گفت: اخیرا پیشنهادی از سوی وزارت کشور مطرح شده تا خدمات آب و فاضلاب از وزارت نیرو به شهرداری ها منتقل شود اما ما مخالف واگذاری این خدمات به شهرداری‌های کشور هستیم زیرا  قطعا واگذاری این خدمات به شهرداری‌ها منجر به بالا رفتن اختلافات آماری در حوزه کمیت و کیفیت آب ارائه شده خواهد شد.

وی افزود: این واگذاری  اختلافات گرفتاری و مشکلات مردم را در حوزه دریافت خدمات شهری آب و فاضلاب را بیشتر خواهد کرد، زیرا هم اکنون یک ساز و کار و ساختاری برای ارائه خدمات شبانه روزی در حوزه آب و فاضلاب تعریف شده که تغییر متولی می‌تواند منجر به ایجاد تنش و حوادثی در این حوزه شود.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: وزارت نیرو با این پیشنهاد وزارت کشور به شدت مخالفت کرده چرا که قطعا تغییر متولی نه تنها منجر به بهبود ارائه خدمات آب و فاضلاب به مردم نخواهد شد بلکه مشکلات در این بخش را دو چندان می‌کند.

وی همچنین درباره برنامه های نمایشگاه آب و فاضلاب امسال گفت: ۱۴۰ شرکت خارجی از ۲۵ کشور در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران حضور دارند که از این میان، ۸۳ شرکت به‌صورت مستقیم در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند.

 وی افزود: پس از اجرایی شدن برجام، امسال شاهد حضور سه برابری شرکت‌های خارجی در نمایشگاه هستیم.

وی یادآور شد: دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب فردا یکشنبه ۴ مهرماه به مدت 4 روز با حضور ۲۵۹ شرکت داخلی و ۱۴۰ شرکت خارجی از ۲۵ کشور جهان همچون آلمان، ایتالیا، فرانسه، انگلیس، آمریکا، کانادا، چین، روسیه، ژاپن، کره جنوبی، امارات، رومانی، چک، اسلواکی، سوئد، نروژ، بلژیک، هلند، لهستان، سوئیس، دانمارک در تهران آغاز به کار خواهد کرد.

 

 

کد خبر : ۴۱۳۴۰۵