خبرگزاری کار ایران

مجری طرح نیروگاه‌های تولیدپراکنده توانیر خبر داد:

افزایش 3 برابری سهم طرح‌های "تولیدپراکنده" از صندوق توسعه ملی

مجری طرح نیروگاه‌های "تولیدپراکنده" توانیر از افزایش 3 برابری سهم طرح‌های تولید پراکنده از صندوق توسعه ملی در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا، "سیدرضا میرزازاده حسینی" گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید 15 درصد برق کشور از طریق نیروگاه‌های تولیدپراکنده تأمین شود که با توجه به ظرفیت کنونی ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور باید 10 هزار مگاوات نیروگاه تولید پراکنده در کشور ایجاد شود.

وی افزود: متقاضیان در هر نقطه ای از کشور که مایل باشند می‌توانند اقدام به ساخت نیروگاه تولید پراکنده کنند و از لحاظ جغرافیایی محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به کاهش فرایند اداری و تسهیل سرمایه گذاری در این بخش گفت: از سال گذشته صدور مجوز و عقد قرارداد خرید تضمینی نیروگاه‌های تولیدپراکنده به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع تفویض شد، هر متقاضی می‌تواند با مراجعه به اداره برق منطقه خود نسبت به دریافت مجوز و انعقاد قرارداد اقدام کند.

مجری طرح نیروگاه‌های تولیدپراکنده توانیر اظهار داشت: متقاضیانی که در نظر دارند تا ظرفیت 7 مگاوات اقدام به احداث نیروگاه تولیدپراکنده کنند باید به شرکت‌های توزیع و از ظرفیت بالا تر از 7 مگاوات تا 25 مگاوات نیز باید به شرکت‌های برق منطقه ای مراجعه کنند.

 وی از معرفی 600 مگاوات از طرح‌های تولید پراکنده به صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: در سال جاری سهم نیروگاه‌های تولیدپراکنده از صندوق توسعه ملی با سه برابر افزایش از 200 مگاوات در سال 1394 به 600 مگاوات در سال جاری رسید و متقاضیان می‌توانند تا 80 درصد هزینه‌های طرح را از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

وی با اشاره به برخی حمایت‌های صنعت برق برای توسعه نیروگاه‌های تولیدپراکنده در کشور گفت: انرژی تولیدی واحدهای تولیدپراکنده تا پنج سال به صورت تضمینی خریداری شده و در این مدت نیز هزینه سوخت مولدها از سوی وزارت نیرو پرداخت می‌شود.

حسینی تصریح کرد: علاوه بر آن نیز تأمین سوخت واحدهای تولیدپراکنده به مدت 10 سال تضمین می‌شود.

وی در خصوص زمان پرداخت انرژی واحدهای تولید پراکنده گفت: خوشبختانه پرداخت پول انرژی آن‌ها به روز انجام می‌شود و عقب ماندگی در این بخش وجود ندارد.

مجری طرح نیروگاه‌های تولیدپراکنده توانیر از تقاضای تعدادی شرکت خارجی از کشورهای آلمان، انگلستان و ژاپن برای سرمایه‌گذاری در بخش تولیدپراکنده خبر داد و گفت: برخی از این شرکت‌ها برای ساخت 500 تا 1000 مگاوات ظرفیت تولیدپراکنده در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند که ما در حال بررسی و تنظیم تفاهم نامه همکاری با آن‌ها هستیم.

وی افزود: امیدواریم با قطعی شدن این موضوع مسیر جدیدی برای حضور سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش تولیدپراکنده باز شده و از سرمایه گذاری خارجی بتوانیم در توسعه نیروگاه‌های تولید پراکنده استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های خارجی با شرایط یکسان نسبت به متقاضیان داخلی اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند، گفت: در صورت قطعی شدن سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش، تیپ قرارداد خرید تضمینی برق از شرکت‌های خارجی همانند تیپ قرارداد متقاضیان داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های تولیدپراکنده در نقاط مصرف احداث می‌شوند که باعث کاهش تلفات برق در خطوط انتقال و توزیع، افزایش بهره‌وری و افزایش ظرفیت تولید می‌شوند.

 

کد خبر : ۴۱۳۴۵۱