خبرگزاری کار ایران

ربیعی در همایش اصناف خبر داد:

مکاتبه با بانک رفاه برای اعطای وام کم‌ بهره به صنوف

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بخش اصناف باید همزمان با تغییرات روز جلو برویم و به طور مداوم خود را با شرایط جدید وفق بدهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، صبح امروز در همایش اصناف کل کشور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت اصناف در اقتصاد کشور گفت: اصناف از چند ساحت برای اقتصاد کشور مهم‌ هستند. به طوری که این بخش از تولید تا توزیع نقش مستقیم دارند و این وزارتخانه در بخش‌های تعاون، اشتغال و تامین اجتماعی با آنها ارتباط مستقیم است.

ربیعی ادامه داد: من همیشه گفته‌ام که باید از تعاون به کار برسیم و سپس رفاه ایجاد کنیم و همین نشان می‌دهد که واحدهای کوچک که بیشتر آنها زیرمجموعه اتاق اصناف ایران هستند چه اهمیتی در بخش اشتغال کشور دارد. ما از چند روز پیش در بحثی که با آقای نیلی داشتیم به دنبال این پاسخ بودیم که با توجه به اینکه ما یک اقتصادی را تحویل گرفتیم که رشد منفی آن 5 الی 6 درصد بوده چگونه توانستیم در سال 93 و 94 هشتصد هزار شغل ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در سال 94 رشد اقتصادی ما نسبت به 93 کمتر شد اما سهم بنگاه‌های زیر 10 نفر در اشتغال افزایش پیدا کرد. یکی ازدلایلی که ما توانستیم به طور ضمنی بیکاری را هضم کنیم بالا رفتن سهم بنگاه‌های کوچک ما در اشتغال بود. در دوران تحریم نیز این بنگاه ها نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کمترین آسیب را داشته‌اند. در ایتالیا با رشد اقتصادی یک درصد بیکاری جوانان 39 درصد است اما با همین نرخ رشد بیکاری جوانان ما 29 درصد است که این به خاطرسهم زیاد بنگاه‌های کوچک است.

ربیعی تصریح کرد: در حال حاضر ما باید در بخش اصناف همزمان با تغییرات روز جلو برویم و به طور مداوم خود را با شرایط جدید وفق بدهیم. بازارهای مجازی نیز یکی از شرایط جدید امروز است و جزء لاینفک اقتصاد کشور است. باید به صورت ترکیبی صنوف مجازی نیز با اتحادیه‌ها هماهنگ شوند.

وزیر کار با ارائه پیشنهاداتی به اتاق اصناف برای حضور جدی‌تر آنها در اقتصاد کشور و مسائل مربوط به این وزارتخانه گفت: ما پیشنهاد می‌دهیم که کمیته‌ای با حضور نمایندگان دو طرف داشته باشیم.

وی افزود: در خصوص مسئله تامین اجتماعی و بیمه هماهنگی لازم را به وجود می‌آوریم و حتی می‌تواند یک تفاهم ‌نامه بین ما امضا شود. ما حاضریم حتی یک تفاهم‌نامه با اتاق اصناف امضا کنیم که از این به بعد این اتاق به عنوان بازرس ما عمل کند.

ربیعی ادامه داد: ما از لحاظ قانونی هیچ مشکلی برای عضویت نماینده اتاق اصناف در شورای عالی کار نداریم و من همین‌جا اعلام می کنم که نماینده این اتاق می‌تواند در این شورا عضو باشد و علاوه بر آن در کمیسیون تشخیص نیز نماینده معرفی کند. ما به دنبال آن هستیم تا تبادل اطلاعات در مورد صنوف برای بخش تامین اجتماعی داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلات نقدینگی که صنوف تولیدی با آن مواجه هستند گفت: ما با بانک رفاه کارگران در حال مکاتبه هستیم تا بتوانیم با بهره‌گیری از پول بیمه بیکاری، وام‌های کم بهره به بنگاه‌هایی که در آستانه بیکاری هستند اختصاص دهیم. ما به دنبال این هستیم که این 2 هزار میلیارد تومان که برای بیمه بیکاری اختصاص دارد را به جریان بیندازیم. مقدمات این کار فراهم شده و ما در حال مکاتبه با آقای نوربخش هستیم و فکر کنم تا یک ماه آینده وضعیت آن نهایی شود.

وزیر کار ادامه داد: دولت روحانی دولت فروتنی است و امیدوارم تدبیر روحانی همچنان درکشور ادامه داشته باشد. این دولت وقتی مسئله‌ای را نمی‌داند به سوی کارشناسان دست دراز می‌کند و همین مسئله باعث شده که ما پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم. من فکر می‌کنم سال سوم دولت روحانی سالی است که در آن دولت به شکوفایی رسیده و آمارهایی که امروز ارائه می‌شود همگی نشان از بهبود این وضعیت اقتصادی دارد و مردم نیز این بهبود را حس می ‌کنند و من امیدوارم بتوانیم تا پایان سال به رشد 5 درصد برسیم.

کد خبر : ۴۱۴۰۸۵