خبرگزاری کار ایران

معاون نظارت بانک مرکزی تاکید کرد:

کارت‌های اعتباری مرابحه جایگزین تسهیلات خرد می‌شود/ تاکنون 20 هزار کارت صادر شده است

معاون نظارت بانک مرکزی گفت: درصورتی که مشتری خوش‌حساب باشد می‌تواند پس از کارت اعتباری 10 میلیونی از کارت‌هایی با سطح بالاتر برخوردار شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرشاد حیدری، معاون نظارت بانک مرکزی صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به ابلاغ صدور کارت‌های اعتباری مرابحه به بانک‌های کشور از ابتدای مهرماه سال جاری گفت: روز گذشته به صورت نمادین در بانک ملی کارت‌های اعتباری مرابحه (10، 30 و 50 میلیون تومانی) از سوی بانک مرکزی رونمایی شد.

وی افزود: از ابتدای سال قول آن را داده بودیم که در نیمه دوم سال 95 کارت‌های مرابحه صادر شود که هم اکنون در تعدادی از بانک‌ها به صورت پایلوت در دست انجام است. با این اقدام بزرگ به تدریج کارت‌های اعتباری جایگزین تسهیلات خود خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کارت‌های اعتباری مرابحه نه تنها کار پرداخت را آسان‌تر می کند بلکه مراجعه به بانک و معاملات صوری را کاهش خواهد داد.

معاونت نظارت بانک مرکزی تصریح کرد: درصورتی که مشتری خوش‌حساب باشد می‌تواند پس از کارت اعتباری 10 میلیونی از کارت‌هایی با سطح بالاتر برخوردار شود.

وی با بیان اینکه عرضه این قبیل از کارت‌ها به توازن اقتصادی و رونق منجر خواهد شد گفت: ما امیدواریم در اجرای این طرح کمترین خطا را تجربه کنیم البته استفاده از این کارت‌ها سال‌هاست که در دنیا رواج داشته اما در ایران به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم از جامعیت کافی برخوردار نبوده است.

حیدری گفت: در این کارت ها سعی شده تا کمترین نقص ممکن وجود داشته باشد اما اگر اشکالی وجود داشت سریع رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: نباید در مورد عرضه این کارت‌ها زود قضاوت و داوری شود زیرا تنها پنج روز از ارائه آن می گذرد.

20 هزار کارت تاکنون صادر شده است

معاونت نظارت بانک مرکزی در خصوص اعتبارسنجی مشتریان افزود: اهلیت و رسیدگی به موضوع اعتبارسنجی از سوی شعب بانک‌های عامل صورت می‌گیرد و تنها طی 5 روز گذشته 20 هزار کارت صادر و به مشتریان تحویل داده شد.

وی در ادامه گفت: اعتبارات تخصیصی بر روی حجم نقدینگی کشور اثرگذار نیست اما بر روی مبادلات اثر خواهد داشت.

حیدری در مورد ارائه وثیقه برای این کارت‌ها خاطرنشان کرد: این موضوع به اعتبار مشتری وابسته است و ممکن است یک مشتری از اهلیت و اعتبار بالاتری برخوردار باشد اما اینکه چند ضامن و چه وثیقه‌ای باید ارائه شود بر عهده بانک‌هاست اما در مجموع این کارت‌ها برای خرید کالا و خدمات طراحی شده و به عنوان مثال برای خرید زمین قابلیت معناداری ندارد.

حیدری با بیان اینکه یکی از اولویت‌های بانک مرکزی تخصیص اعتبارات خود به آحاد مردم است خاطرنشان کرد: مسلماً بانکی که در خصوص عرضه کارت‌های اعتباری فعال باشد رتبه بالاتری نسبت به بانکی که در این طرح شرکت نداشته برای بانک مرکزی خواهد داشت.

کارت‌های مرابحه به خروج از رکود کمک می‌کند

حیدری افزود: رکود زمانی رخ می‌دهد که کالا در سطح جامعه وجود داشته باشد اما امکان خرید آن وجود نداشته باشد اما با استفاده از این کارت‌ها می‌توان به خروج از رکود کمک کرد و در مبالغ متفاوت خرید کالا و خدمات داشت. برای این کارت منعی برای خرید خودرو نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امکان نقد شدن این کارت‌های اعتباری وجود ندارد افزود: انگیزه دریافت وجه نقد از دستگاه‌های پوز با استفاده از این کارت ها به حداقل رسیده است و اگر فروشگاهی تبانی کند نه تنها برای خریدار نمره منفی لحاظ خواهد شد بلکه برای فروشنده متخلف نیز مجازاتی در نظر گرفته خواهد شد.

معاون نظارت بانک مرکزی ادامه داد: شبکه بانکی به شرکت‌های زیرمجموعه خود در زمینه این کارت‌های اعتباری تسهیلاتی نخواهد داد و مشتریانی که از قبل کارت‌های خرید کالا داشتند می‌توانند از این کارت‌های جدید نیز بهره‌مند شوند. البته برای خرید تنها باید به مراکز قانونی که پیش‌بینی شده مراجعه شود.

حیدری ادامه داد: مسلماً پرداخت تسهیلات فرآیندی است که به میزان منابع بانک‌ها وابسته است و نباید خارج از چارچوب قانونی و یا از ناحیه بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات منابع درج شود.

وی با بیان اینکه این کارت‌ها حرفه‌ای‌تر و منسجم‌تر از کارت‌های خرید کالای اساسی و خودرو است، گفت: قراردادها برای عرضه کارت‌های اعتباری مرابحه متحد‌الشکل خواهد بود و نرخ سود آن مبتنی بر میزانی که شورای پول و اعتبار اعلام کرده، تعیین شده است. با نرخ 18 درصد و یک درصد حق آبونمان و اصلاً به صرفه نیست تا این پول نقد شده و با سود 15 درصد در بانک ها سپرده شود.

مردم به نرخ‌های سود بالاتر از نرخ اعلامی شورای پول و اعتبار اعتماد نکنند

وی گفت: مردم نباید به نرخ‌های سود بالاتر از نرخ اعلامی شورای پول و اعتبار اعتماد کنند زیرا  به گرفتاری‌شان منجر خواهد شد و مسئولیت آن با خودشان است.

حیدری افزود: در صورتی که مشتری از پنج بانک کارت اعتباری 10 میلیونی تهیه کند یعنی سقف 50 میلیون تومان ازطریق کد ملی قابل پیگیری خواهد بود و امکان آن نیست که از پنج بانک، پنج کارت 50 میلیونی اخذ شود.

وی افزود: نظارت بر صندوق‌های کارگزاری بانک‌ها وجود دارد و هرگونه تخلفی که خارج از چارچوب صورت گیرد برخوردی قاطع خواهد داشت.

معاون نظارت بانک مرکزی افزود: برای اخذ این کارت‌ها اهلیت معامله از سن 18 سال به بالا است و برای خردسالان قابلیت انجام ندارد.

حیدری در خاتمه گفت: در حال حاضر مشتریان خارجی قابلیت استفاده از این کارت‌ها را ندارند اما برای خارجی‌ها نیز کارت های اعتباری در نظر گرفته شده که مراحل اجرایی آن در حال طی شدن است.

کد خبر : ۴۱۴۱۲۱