خبرگزاری کار ایران

رکورد تولید و خرید گندم در کشور امسال شکسته شد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از شکسته شدن رکورد تولید و خرید تضمینی گندم در کشور طی فصل خرید سال جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا از شرکت بازرگانی دولتی ایران، دکتر علی قنبری با بیان اینکه مراکز خرید شرکت بازرگانی دولتی ایران و مباشرین، امسال مقدار 11 میلیون و 480 هزار تن گندم از کشاورزان در سراسر کشور خریداری و تحویل گرفته اند، اظهار کرد: تاکنون 70 درصد بهای گندم ها به حساب کشاورزان واریز شده و با جدیت پیگیر تامین اعتبارات لازم هستیم تا باقیمانده مطالبات را به زودی به کشاورزان عزیز پرداخت کنیم.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: خرید تضمینی گندم در سال جاری از رشد قابل توجه 3 میلیون و 393 هزار تنی (حدود 41 درصد)نسبت به سال گذشته برخوردار بوده که تحقق این امر، مرهون وجود استراتژی مدون و هدفمند دولت در مسیر اقتصاد مقاومتی و همچنین همت و تلاش کشاورزان عزیز می باشد.

دکتر قنبری خاطر نشان کرد: امسال اگر چه به دلایل مشکلات مالی بهای گندم ها با تاخیر پرداخت شده، اما تاکنون این شرکت توانسته بالغ بر 103 هزار میلیارد ریال( بیش از 70درصد) از پول گندمکاران را به حساب آنان واریز کند.

وی افزود: در حال حاضر هیچ استانی وجود ندارد که قریب به 50درصد بهای گندم ها را پرداخت نکرده باشد و حدود 4200 میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران نیز باقیمانده است که پس از تامین اعتبار تاپایان فصل خرید از طریق بانک عامل به کشاورزان پرداخت می شود.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با تاکید بر مشکلات مالی دولت، از عزم و تلاش دولت برای تامین به موقع اعتبارات خرید گندم خبر داد و اظهارکرد: دولت برای پایداری تولید و خودکفایی در تامین گندم، از هر راه مناسبی به دنبال تامین اعتبارات خرید و پرداخت پول کشاورزان می باشد، به گونه ای که در هفته گذشته به عرضه و فروش اوراق سلف استاندارد گندم، به مبلغ 3000 میلیارد تومان، مبادرت کرد، و از این طریق بخش مهمی از مانده مطالبات و بهای گندم ها را پرداخت نمود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: امسال 1127 مرکز خرید در سراسر کشور بیش ازیک میلیون و 754 هزار محموله گندم از کشاورزان تحویل و درمراکز استاندارد نگهداری و ذخیره سازی کرده اند.

دکتر قنبری موجودی کنونی گندم کشور را فوق العاده توصبف کرد و گفت: با خرید های خوبی که امسال انجام شد و ذخایر منتقل شده از سال گذشته؛ هم اکنون برای بیش از یکسال گندم در مراکز استاندارد ذخیره سازی شده، که ضمن دستیابی به خودکفایی، حتی می توانیم بیش از 2 میلیون تن گندم معمولی و معادل آن آرد و همچنین 200 هزار تن گندم دروم صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در پایان؛ با اشاره به اینکه امسال 5 استان کشور خرید بالای 700 هزارتن و 6 استان نیز خرید بیش از نیم میلیون تن داشته اند، اظهارکرد: 11 استان برتر کشور در زمینه خرید تضمینی گندم به ترتیب شامل استان های؛ خوزستان با 1میلیون و 396هزارو 485 تن- گلستان با 1میلیون و 362 هزار و 675 تن – فارس با 905هزار و 404 تن – کردستان با 853 هزار 405 تن- کرمانشاه با 743هزار و 465 تن- آذربایجان غربی با 633 هزار و 540تن- خراسان رضوی با600 هزار و 244 تن- آذربایجان شرقی با 594 هزار و 162 تن- اردبیل با 572 هزار 469 تن- همدان با 532 هزار 628 تن و استان لرستان با 509 هزار و 925 تن، می باشند.

 

کد خبر : ۴۱۴۲۰۶