خبرگزاری کار ایران

مدیرکل سازمان سرمایه‌گذاری خارجی خبر داد؛

نرخ انتقالات ارزی برای سرمایه‌گذاران خارجی نرخ ارز آزاد اعلام شد

براساس دستورالعمل صادره ازسوی بانک مرکزی نرخ انتقالات ارزی برای ورود و خروج سرمایه‌گذاران خارجی نرخ ارز آزاد خواهد بود و کلیه پوشش‌های ریسک و تضامین دولت براساس قانون صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد جمالی مدیرکل سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در یک نشست خبری به منظور برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: سازمان سرمایه‌گذاری خارجی تنها نهاد متولی جذب سرمایه‌گذار خارجی در کشور است که پذیرش و خروج سرمایه‌گذاران را مدیریت می‌کند و محور اصلی آن جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

وی گفت: براساس قانون، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم و یا مشارکتی در کشور اقدام کنند.

 سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری در ایران هیچ ممنوعیتی ندارد

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری در ایران هیچ گونه ممنوعیتی نداشته و سرمایه‌گذاران می‌توانند روش خود را در بازار ایران انتخاب و برای اجرا آن اقدام کنند.

جمالی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران می تواننداز نظر تملک زمین برای ساخت هتل از طریق ثبت یک شرکت داخلی اقدام به دریافت زمین کرده و فعالیت خود را آغاز کنند و منابع به صورت نقد و غیر نقد، ماشین آلات و تجهیزات و دانش فنی خود را به ایران بیاورند. در چارچوب قانون سرمایه‌گذارانی که اقدام به انتقال تکنولوژی و دانش کنند مورد حمایت ما قرار خواهند گرفت.

نرخ انتقالات ارزی برای ورود و خروج سرمایه‌گذاران خارجی نرخ ارز آزاد است

مدیرکل سازمان سرمایه‌گذاری خارجی با اعلام این خبر که نرخ انتقالات ارزی برای سرمایه‌گذاران خارجی تغییر کرده است افزود: براساس دستورالعمل صادره ازسوی بانک مرکزی نرخ انتقالات ارزی برای ورود و خروج سرمایه‌گذاران خارجی نرخ ارز آزاد خواهد بود و کلیه پوشش‌های ریسک و تضامین دولت براساس قانون صورت خواهد گرفت.

وی افزود: سازمان سرمایه‌گذاری خارجی نهادی اجرایی در خصوص تضامین به سرمایه گذاران خارجی است و در صورتی که نقض قراردادی صورت گیرد دولت میزان ملزم به رعایت این قوانین است.

جمالی تصریح کرد: با تصویب نمایندگان مجلس تشویق‌های مالیاتی به ویژه در حوزه ساخت هتل و بیمارستان به سرمایه‌گذاران خارجی داده شده و با معافیت‌‌هایی که درنظر گرفته شده سرمایه‌گذاران می توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی در مورد هتل‌سازی درمناطق آزاد از سوی سرمایه‌گذاران خارجی افزود: یکی از فرازهای اقتصاد مقاومتی جذب سرمایه‌گذار خارجی است البته پیش از این سرمایه‌گذاران خارجی درمناطق آزاد نمی‌توانستند تملک زمین داشته باشند اما در صورت ثبت شرکت در مناطق آزاد می‌توانند تملک زمین را نیز داشته باشند.

وی گفت: روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی رو به بهبود بوده و قابل قیاس با سال های گذشته نیست این در حالی است که در سال 72 ما تنها چهار یا پنج طرح به تصویب رساندیم اما اکنون اوضاع تغییر کرده است.

جمالی در پاسخ به پرسش خبرنگارایلنا درمورد رتبه ایران در بخش سرمایه‌گذاری خارجی در آنکتاد و نیز رتبه کسب و کار کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی خاطرنشان کرد: رتبه کسب و کارا یران از 145 در سال‌های گذشته به 118 ارتقاء یافته و در حوزه کسب و کار بهبود یافته‌ایم اما رتبه سرمایه‌گذاری در آنکتاد برای کشور ما اعلام نمی‌شود و تنها 10 کشور برتر را معرفی می‌کنند.

وی گفت: خوشبختانه موافقتنامه‌های تکمیلی با کشورهای مختلف هم‌اکنون نهایی شده حتی با کشورهایی که 17 سال مذاکره داشتیم به توافقاتی رسیدیم. به عنوان مثال روسیه، سنگاپور و عراق ازجمله کشورهایی هستند که توافقاتشان نهایی شده و با هند و مکزیک نیز در حال مذاکره‌ایم و با کشورهای چکسلواکی،لوگزامبورگ، هند، هنگ‌کنگ و هلند توافقاتی به امضا رسید و ما با کشورهای عضو اکو برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی افق روشنی را پیش‌رو داریم اما در کل فضاسازی رسانه‌ای در جذب سرمایه‌گذاری خارجی تاثیر زیادی دارد.

 

کد خبر : ۴۱۴۳۷۲