خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول در وزارت صنعت تشریح کرد:

دعوای اصناف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای معضل جدید وزارت صنعت/ اصناف خواهان تعطیلی پاساژها هستند

سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صنعت،معدن و تجارت گفت: وزارتخانه نمی‌تواند به دلیل این که این فروشگاه‌های بزرگ و پاساژها در برخی از اجناس به مشتری تخفیف می‌دهند و از قشر ضعیف جامعه حمایت می کنند با آنها برخورد کند.

به گزارش ایلنا، در حالی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای و پاساژهای بزرگ در سراسر کشور به خصوص در شهرهای بزرگ در حال گسترش هستند و با تخفیف‌های چشمگیر و برگزاری مسابقات و قرعه کشی‌ها توانسته‌اند مصرف کنندگان را جذب کنند. اصناف گوناگون به خصوص در شهرستان‌ها اقدام به برخورد‌های قانونی و طرح شکایت از فروشگاه‌های بزرگ به مراجع مختلف نظارتی کرده‌اند.

آنها با این استدلال که این فروشگاه‌ها فاقد مجوز از اصناف هستند و بدون هماهنگی با اصناف اقدام به برگزاری جشنواره‌ها و اعمال تخفیف می‌کنند، خواستار برخورد با این فروشگاه‌ها شده‌اند و در برخی از شهرستان‌ها نیز موفق شده‌اند. همین امر سبب شد تا سرپرست معاونت بازرگانی داخلی به این اتفاقات واکنش نشان دهد.

سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صنعت،معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به مشکلاتی که بین صنوف و فروشگاه‌های زنجیره در برخی از شهرها به وجود آمده است، گفت: متاسفانه اکنون دعوای این دو بخش تبدیل به یک معضل برای ما شده است به طوری که هر روز اصناف گوناگون در حال موضع‌گیری در برابر فروشگاه‌ها هستند.

یدالله صادقی ادامه داد: حتی در برخی از شهرها اصناف از نیروی انتظامی خواسته‌اند که این فروشگاه‌ها را به دلیل نداشتن مجوز تعطیل کنند و یا به سبب اعمال تخفیف با آنها برخورد شود و در مواردی  در برخی از شهرها از شورای تامین مجوز تعطیلی گرفته اند.

وی تصریح کرد: وزارتخانه نمی‌تواند به دلیل این که این فروشگاه‌ها در برخی از اجناس به مشتری تخفیف می‌دهند و از قشر ضعیف جامعه حمایت می کنند با آنها برخورد کند. نکته جالب این است برخی از صنوف به قدری پیگیر این مسئله هستند که گویا صنف آنها هیچ مشکلی ندارد و فقط این فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند که مانع کسب آنها شده اند.

صادقی در پایان افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مجازی واقعیت بازار ما است و باید آن را قبول و آنها را وارد ساختار کنیم. این فروشگاه‌ها دارای اتحادیه و تشکیلات هستند و اتاق اصناف ایران نیز از آن اطلاع دارد. اگر بخواهیم در تهران و شهرستان‌ها جلوی این گونه فعالیت‌ها را بگیریم آنها مانند شرکت‌های هرمی و گلدکوئیستی زیر زمینی عمل خواهند کرد و در آن صورت هیچ نظارتی بر روی آنها نخواهیم داشت.

کد خبر : ۴۱۴۶۰۳