خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی :

اولین فاز طرح توسعه بندر چابهار سال آینده به بهره‌برداری می رسد

asdasd
کد خبر : ۴۱۵۲۷۴

وزیر راه و شهرسازی پس از امضای موافقت‌نامه سه جانبه درجمع خبرنگاران گفت: فاز اول توسعه بندر چابهار بر اساس برنامه زمان‌بندی درحال اجراست و اولین بخش آن در فصل بهار تکمیل می‌شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پس از امضای موافقت‌نامه همکاری سه جانبه میان ایران، هند و افغانستان گفت: این موافقنامه فراتر از حوزه حمل و نقلی است و اهمیت مستقیمی بر توسعه منطقه و امنیت کشورها دارد.

وی افزود: به گفته نخست وزیر هندوستان این موافقتنامه مایه تغییر بازی در منطقه می‌شود و ما فکر می‌کنیم این موافقنامه برای هندوستان مهم است چون چابهار دروازه اتصال دریای هند به دریای عمان است و همچنان که محمدالله بتاش، وزیر حمل و نقل هوایی افغانستان تاکید کرده چابهار برای افغانستان مهم است چون دروازه اتصال افغانستان و آسیای میانه به دریاهای آزاد است. برای کشور ایران نیز بسیار مهم است چون ما را به اقیانوس هند و بازار بزرگ هند دوباره متصل می‌کند و پلی برای اتصال به آسیای میانه خواهد بود.

آخوندی گفت: جریان ساخت فاز اول توسعه بندر چابهار بر اساس برنامه زمان‌بندی درحال اجراست و اولین بخش آن در فصل بهار تکمیل می‌شود. همچنین از دولت هندوستان سپاسگزاریم که تامین دو خط اعتباری ۸۵ و ۱۵۰ میلیون دلاری را اعلام کرده که با هماهنگی درحال طی مراحل مناقصه این دو خط اعتباری هستیم و امیدواریم همه مراحل طبق برنامه پیش رود. در افغانستان هم درحال اجرای خط آهن شمتیغ در مرز تا هرات هستیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اضافه بر احداث بندر چابهار در زمینه توسعه پس‌کرانه و امکان سرمایه‌گذاری در چابهار تمام اقدامات در دست انجام است و در آنجا یک شهرک بزرگ برای احداث صنایع پتروشیمی و صنایع دیگر فراهم شده است.

وی با بیان اینکه امکان مشارکت همه تاجران ایرانی و افغانستانی و هندی در چابهار فراهم است، گفت: ما در چابهار در کنار بندر، منطقه آزاد چابهار را نیز داریم و این خبر را اعلام می‌کنم که لوله گازی که تا ایرانشهر آورده‌ایم درحال اتصال به چابهار است و به زودی فرمولی را برای عرضه گاز به سرمایه‌گذاران در چابهار اعلام می‌کنیم تا تمام سرمایه‌گذاران هندی، افغانستانی و ایرانی بتوانند از گاز برای توسعه صنعت استفاده کنند.

آخوندی ضمن تایید پیشنهاد وزیر حمل و نقل افغانستان برای برگزاری سمینار سرمایه‌گذاری برای استفاده از ظرفیت این موافقتنامه در هندوستان یا ایران تاکید کرد: بهتر است این سمینار تا دو ماه دیگر برگزار شود.

وی همچنین تاکید کرد: تا این اقدامات توسعه زیرساختی را انجام می‌دهیم باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و ما باید هرچه سریع‌تر خط کشتیرانی هندوستان- ایران را فعال و از فورواردرهای حمل و نقل دریایی بین سه کشور استفاده کنیم. این کریدور مبتنی بر حمل و نقل چندوجهی است و باید بتوانیم برای آن فرمول روشنی طراحی کنیم که موقعیت رقابتی آٖن نسبت به سایر کریدورها تضمین شود.

آخوندی گفت: نظام پشتیبانی مالی بانک توسعه صادرات ایران و بانک‌های توسعه افغانستان و بانک هندوستان می‌تواند ردر د دستور کار قرار گیرد تا از فعال کردن این کریدور حمایت کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه ایران و افغانستان از یک معدن بزرگ سنگ در منطقه مرزی برخوردار هستند، افزود: یکی از بهره‌برداران این معدن می‌تواند هندوستان باشد. اکنون در ایران در این معدن ۸.۵ میلیون تن تولید می‌شود و پنج سال دیگر به ۲۲ میلیون خواهد رسید. ما فراورده‌های این معدن را باید از طریق چابهار به بازار جهانی عرضه کنیم.

آخوندی گفت: دبیرخانه موافقتامه در سازمان بنادر و دریانوردی ایران خواهد بود و محمد سعیدنژاد، مدیر عامل این سازمان مسئول پیگیری موافقتنامه و اجلاس کارشناسی آن خواهد بود.

توافقنامه ترانزیتی چابهار خرداد ماه امسال در حضور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ، نارندرا مودی نخست وزیر هند و اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان توسط وزرای راه سه کشور امضا شد.

نشست سه جانبه وزیران راه و شهرسازی ایران، کشتیرانی، بزرگراههای هند و حمل ونقل افغانستان برای بررسی توافقنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار چهارشنبه شب در اشوک هتل دهلی نو برگزار شد. در این نشست وزیران شهرسازی و حمل ونقل سه کشور آخرین وضعیت اجرای توافقنامه ترانزیتی سه جانبه را بررسی کردند.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در نخستین روز از سفر به هند با وزیران راه آهن، کشتیرانی، حمل و نقل و بزرگراهها هند دیدار و در نشست دو جانبه ایران و هند و سه جانبه، هند، افغانستان و ایران شرکت کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز