خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت خاتمی بهترین عملکرد در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری را داشت

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت گفت: بهترین شرایط کشور در خصوص کاهش ریسک اقتصادی در دولت آقای خاتمی رخ داد که به عدد 4 رسیده بود.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درخصوص آخرین آمار سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت گفت: ما به دنبال شرایط خاصی در مورد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این حوزه هستیم از جمله این شروط انتقال تکنولوژی ایران و صادرات حداقل 30 درصد محصولات تولیدی است.

بهرامی ادامه داد: ما در سال 2012 ، 1.3 میلیارد دلار، در 2013 ، 3.1 میلیارد دلار، در سال 2014 ، 2.1 میلیارد دلار و در سال 2015 عدد 2.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری در سال 95 نیز جذب 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی بوده که توانسته‌ایم که در 6 ماهه اول امسال 1 میلیارد و 300 میلیون دلار از آن را جذب کنیم.

بهرامی ادامه داد: کشورهای چین ، هند،‌ آلمان ، کره جنوبی و فرانسه از جمله کشورهایی بودند که در صنایع پایین دستی پتروشیمی ، فولاد، حمل و نقل دریایی و اتوبوس‌های برقی در کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بهرامی تصریح کرد: ما پس از برجام 82 تفاهمنامه امضا کردیم که 47 مورد وارد مرحله قرارداد و 29 طرح آن اجرایی شد. یک پروژه آن که در خصوص تولید شیر چاه‌های نفت بود نیز ماه گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رسید.

وی در پاسخ به این پرسش که علت کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در سال‌های اخیر چه بوده است؟ ، گفت: مشکلات جذب این منابع مربوط به تمام بخش‌های کشور است و به حوزه کلان کشور محدود می‌شود اما می‌توانیم این را بگوییم که ریسک سرمایه‌گذاری در ایران که قبلا از سوی سازمان‌های بین المللی 7 اعلام شده بود اکنون به عدد 6 رسیده است که این ناشی از اقداماتی شامل بهبود فضای کسب و کار و حذف مقررات زائد بوده است. این در حالی است که بهترین شرایط کشور در خصوص کاهش ریسک اقتصادی در دولت آقای خاتمی بود که به عدد 4 رسیده بود.

مدیرکل سرمایه‌گذاری‌های خارجی وزارت صنعت ادامه داد: عدم پرداخت بدهی به شرکت‌های بیمه‌ای بین‌المللی و عدم عضویت در سیستم‌های بانکی بین‌المللی نیز از دیگر شرایطی است که ریسک سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش داده است که بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها پرداخت بدهی ما به شرکت‌های بیمه‌ای همچون هرمس آلمان و ساچه ایتالیا در حال انجام است. امیدواریم این امر بتواند ریسک سرمایه‌گذاری در کشور را پایین بیاورد.

کد خبر : ۴۱۶۲۷۲