خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ملی نفت اعلام کرد:

27 میلیارد دلار درآمد از مسیر ازدیاد برداشت از میادین یاران، کوپال و مارون

کاردر با اشاره به اینکه در حال حاضر از چهار میدان یاد شده 185 هزار بشکه نفت در حال تولید هستیم ، اظهار داشت: رسیدن به 260 هزار بشکه کف انتظار ماست و با افزایش ضریب بازیافت میزان تولیدات نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی کاردر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در مراسم امضای قرارداد HOA بین شرکت نفت و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا که برای توسعه میادین یاران کوپال و مارون منعقد شد گفت: فرصتی فراهم شده که هر شرکتی که در حوزه E&P مورد تایید قرار گرفته‌اند بتوانند وارد پروژه‌های نفتی شوند و این خوشبینی به موفقیت های آینده را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: شرکت انرژی تدبیر سابقه خوبی در میادین داشته و در زمینه توسعه میدان یاران شمالی توانمندی کاملی را ارائه داده است و در زمان تحریم توانسته موفق عمل کند.

کاردر در ادامه اظهار داشت: قرارداد امروز اولین قرارداد بالادست در قالب مدل جدید قراردادی است و انتظار بر این است که بخش‌هایی را که تاکنون توسعه نیافته خصوصا در زمینه ازدیاد برداشت بتوانیم توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه ازدیاد برداشت از سیاست‌های اصلی وزارت نفت است، خاطرنشان کرد: ما برای این امر قطعا نیاز به تکنولوژی جدید نیز داریم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از چهار میدان یاد شده 185 هزار بشکه نفت در حال تولید هستیم ، اظهار داشت: رسیدن به 260 هزار بشکه کف انتظار ماست و با افزایش ضریب بازیافت میزان تولیدات نیز افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: در حال حاضر ضریب بازیافت میدان یاران 10 درصد ، مارون 9.3 درصد ، کوپال بنگستان 13 درصد و کوپال آسماری حدود 18 تا 20 درصد است و تمامی این 4 میدان نیاز به افزایش ضریب بازیافت و تکنولوژی جدید دارد.

وی خاطرنشان کرد: امروز اصول مربوط به قرارداد این میادین نهایی می‌شود و به سرعت بعد از اجرای قرارداد اصلی وارد فاز اجرا می‌شویم و طی این مدت برای شرکت توسعه دهنده فرصت مطالعه موازی خواهد بود.

وی رقم سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها 2.2 میلیارد دلار را اعلام کرد و افزود: نفت درجای این میادین 14.5 میلیارد بشکه است که 2.5 میلیارد بشکه آن قابل برداشت است و ظرف 20 سال آینده 27 میلیارد دلار درآمد حاصل از توسعه این چهار میدان خواهد بود.

کاردر تاکید کرد: در این پروژه‌ها استفاده از شرکت خارجی الزام شده است.

وی با اشاره به اینکه کار مطالعه کوپال بنگستان به دانشگاه شریف واگذار شده بود ، اظهار داشت: همچنان در ادامه پروژه نیز دانشگاه شریف همراه خواهد بود و شرکت توسعه دهنده موظف شده که از دانشگاه خارجی نیز به عنوان مشاور استفاده کند.

 

کد خبر : ۴۱۶۶۵۳