خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره سندیکای جایگاه داران کشور خبر داد:

مذاکره ایران و لوک اویل برای ساخت پالایشگاه و جایگاه سوخت در ایران

حاج محمدرضا گفت: لوک اویل روسیه به دنبال ساخت پالایشگاه و احداث ۲۰ تا ۲۲ جایگاه برای عرضه بنزین خود در داخل ایران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا ، بیژن حاج محمدرضا رئیس هیات مدیره سندیکای جایگاه داران کشور در نشست خبری در جمع خبرنگاران درباره اجرای طرح برندینگ در سطح جایگاه‌های سوخت کشور با اشاره به طرح برندسازی جایگاه‌ها گفت: ما هنوز از ماهیت این طرح خبر نداریم زمانی برندینگ رخ می‌دهد که شرکت‌های بزرگ ورود پیدا کنند و آرم و فرآورده را خودشان تعیین کنند و بر اساس آنچه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده، هر شرکت صاحب برند باید مالکیت حدود 20 تا 100 جایگاه را در اختیار داشته باشد تا قرارداد نهایی امضا شود.

وی افزود: مسئولیت توزیع کارمزد هم در بین جایگاه‌های سوخت بر عهده شرکت‌های برند بوده که این شرکت‌ها یک حق برندینگ به صورت جداگانه از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دریافت می‌کنند.

حاج محمدرضا  با اشاره به اینکه اجرای طرح برندینگ در بین جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور هنوز مبهم است، اظهار داشت: تاکنون ۶ شرکت صاحب صلاحیت برای اجرای طرح برندینگ ثبت‌نام کرده‌اند و تعدادی از شرکت‌های خارجی هم آماده مشارکت با شرکت‌های صاحب برند شده‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اداره یک جایگاه سوخت متوسط در کشور ماهانه حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه بهره‌برداری دارد، لذا با قیمت‌های فعلی فروش فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین و نرخ کارمزدها، مدیریت اقتصادی جایگاه‌های سوخت امکان‌پذیر نیست.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت با اشاره به اینکه در حال حاضر 670 جایگاهی که مجوز ساخت گرفته بودند بلاتکلیف رها شده‌اند اظهار داشت: مطرح کرده‌اند که قرار است جایگاه تک تلمبه در کنار خیابان ها احداث شود حال اینکه ما با جایگاهی که دو هزار متر وسعت دارد مشکل داریم چه برسد به اینکه در کنار خیابان و یا پیاده‌رو جایگاه احداث شود.

وی ادامه داد: احداث جایگاه های تک تلمبه کنار پیاده‌روها در شهرهایی مثل اصفهان و تهران برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کند که تبعات اجتماعی و زیست‌محیطی ساخت این نسل جدید جایگاه‌های سوخت تا چند سال آینده آشکار خواهد شد.

حاج محمدرضا خاطرنشان کرد: در حال حاضر در اکثر نقاط تهران جایگاه اضافی داریم و تا ده سال آینده نیز با ورود ماشین‌های برقی و جدید دوران طلایی جایگاه‌داری به اتمام می‌رسد. بنابراین اضافه کردن جایگاه کنار خیابان لزومی ندارد.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۳۹۰۰ جایگاه سوخت در سراسر کشور وجود دارد، گفت: در حالی که در برخی از کلانشهرها همچون مناطق غرب و شمال غرب تهران با کمبود شدید جایگاه سوخت روبرو هستیم اما در برخی از مناطق همچون جنوب تهران و یا مسیرهای شهرستان‌های منتهی به تهران به صورت دیوار به دیوار جایگاه احداث کرده‌ایم.

وی در ادامه از طرح کهاب نیز انتقاداتی مطرح کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد جایگاه‌های کشور به سیستم کهاب تجهیز شده‌اند اما به دلیل نبود خودروهای استاندارد جمع‌آوری بخارات بنزین، اجرای این طرح بازدهی ندارد.

رئیس هیات مدیره سندیکای جایگاه داران کشور همچنین از مذاکره با لوک اویل روسیه تهران به منظور ساخت پالایشگاه نفت، انبار نفت و جایگاه‌های سوخت خبر داد و گفت: این شرکت نفتی روسیه به دنبال ساخت پالایشگاه در ایران و عرضه بنزین با استاندارد لوک‌اویل در کشور است.

وی افزود: مجوز فروش و عرضه بنزین از سوی شرکت لوک لویل روسیه در داخل کشور باید توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صادر شود و بر اساس مذاکرات اولیه، این شرکت روسی همچنین به دنبال احداث ۲۰ تا ۲۲ جایگاه برای عرضه بنزین خود در داخل ایران است.

حاج‌محمدرضا در ادامه از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی جایگاه‌داران طی ماه‌های آینده نیز خبر داد و گفت: مجوز برگزاری این نمایشگاه اخذ شده و به زودی 26 شرکت خارجی از 16 کشور جهان در این نمایشگاه شرکت خواهند داشت.

 

 

کد خبر : ۴۱۷۰۴۰