خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

وقوع 32 فقره تصادف در محدوده مجتمع کوروش در یک سال گذشته/ در اجرای قوانین رفتار سلیقه‌ای انجام می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با گسترش شهرها در طول چند سال گذشته شاهد شهرفروشی‌ بوده‌ایم، گفت: در اجرای قوانین ساخت و ساز سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد شکرچی‌زاده در همایش الزامات ترافیک در ساختمان‌ها با اشاره به افزایش جمعیت شهری گفت: جمعیت شهرها در طول چند دهه گذشته افزایش یافته است به طوری که کشورمان افزایش جمعیت شش برابری را تجربه کرده است.

وی با بیان این که با گسترش شهرها حقوق شهروندان ضایع شده است گفت: متاسفانه در طول چند سال گذشته شاهد فروش شهرها بوده‌ایم که این اقدام به پیکره شهرها آسیب زده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با اشاره به ضروریات توجه به قوانین شهرسازی در ساخت و ساز گفت: معتقدیم مهندسان کشور همان قدر که به استانداردهای ساخت و ساز توجه دارند به همان میزان باید شهرسازی را مورد توجه خود قرار دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بسیاری از کشورها علاوه بر مقررات ساختمان‌سازی مقررات شهرسازی هم وجود دارد که رعایت این مقررات لازم‌الاجرا است اما در کشور ما معمولاً این مقررات به نحو مطلوب اجرا نمی‌شود.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه در ویراش جدید مقررات ساختمان به مباحث ترافیکی توجه داشته‌ایم، گفت: اغلب ویرایش‌های مورد نیاز مقررات جدید انجام شده است و در تلاش هستیم که تا پایان دولت یازدهم مقررات جدید را منتشر سازیم.

وی ادامه داد: معتقدم مقررات ساختمان و شهرسازی باید یک سند ملی باشد، گفت: هر چند بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی در این مورد وجود دارد اما در اجرای آن دچار رفتارهای سلیقه‌ای شده‌ایم.

وی گفت: در این حوزه نیاز به سند ملی داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مرکز تحقیقات راه و شهرسازی مستقل از منافع فردی و صنفی، مدافع منافع عمومی است ادامه داد: نسبت به مقوله ترافیک نمی‌توانیم بی‌توجه باشیم و نسبت به تدوین آیین‌نامه‌ها و مقررات در این باره اقدام کرده‌ایم.

همچنین در ادامه برنامه سردار موسی امیری جانشین پلیس راهور ناجا با اشاره به ناهماهنگی‌ها در حوزه شهرسازی گفت: متاسفانه دود این ناهماهنگی‌ها به چشم مردم و سازمان‌های درگیر می‌رود.

وی گفت: با توجه به شرایط حال حاضر کلانشهرها جای زندگی برای مردم نیستند.

سردار امیری با تاکید بر اینکه مراکز پرتجمع و مراکزی که جاذبه سفر دارند باید بر حاشیه شهرها ساخته شوند گفت: باید امتیازاتی در نظر گرفته شود تا مراکز پر جاذبه به حاشیه شهرها منتقل شود.

وی با انتقاد از جانمایی مجتمع کوروش در منطقه 5 تهران گفت: تنها در یک سال گذشته 32 فقره تصادف جرحی و خساراتی در محدوده این مجتمع ثبت شده است و همچنین 18 هزار فقره اعمال قانون توسط مامورین ما انجام شده است.

وی ادامه داد: ساخت این مجتمع باعث شده رفاه مردم منطقه از بین برود و برای مجتمعی که روزانه 10 هزار نفر از آن بازدید می‌کنند تنها 1600 واحد پارکینگ ساخته شده است.

کد خبر : ۴۱۷۱۲۹