خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت تاکید کرد:

مطالعه میدان نفتی دهلران با محوریت افزایش ضریب بازیافت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر ضرورت استفاده از روش‎های ازدیاد برداشت در میدان دهلران تاکید کرد و گفت: شرکت تاتنفت، افزایش ضریب بازیافت این میدان نفتی را محور مطالعات خود قرار دهد.

به گزارش ایلنا، علی کاردر صبح امروز (شنبه، ١٧ مهرماه) در مراسم امضای یادداشت تفاهم (MOU) مطالعاتی میدان نفتی دهلران که میان وی و نیل ماگانف، مدیرعامل شرکت تاتنفت روسیه امضا شد، به قراردادهای جدید نفتی ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس الگوی جدید قراردادی، شرکت‎های خارجی مکلف به همکاری با شریک ایرانی خود هستند و می توانند به این منظور، از فهرست ١١ شرکتی که از سوی وزارت نفت ایران به‎عنوان شرکت‎های صاحب‎صلاحیت تشخیص داده شده‎اند، استفاده کنند.

وی ادامه داد: شرکت‎های خارجی در قراردادهای جدید نفتی می‎توانند از همکاری شرکای خارجی دیگر نیز بهره‎مند شوند.

کاردر با اشاره به واگذاری مطالعه فناورانه برخی میدان‎های نفتی به دانشگاه‎ها و موسسه‌های تحقیقاتی معتبر کشور، اظهار کرد: این دانشگاه‎ها اجرای روش‎های ازدیاد برداشت میدان‎ها را به‎طور تخصصی مطالعه می‎کنند و شرکت‎های خارجی باید با مشاور دانشگاهی میدان نیز همکاری داشته باشند.

معاون وزیر نفت با اشاره به ابراز علاقه شرکت تاتنفت برای همکاری با ایران در حوزه‎های پالایش و پتروشیمی عنوان کرد: در بیشتر بخش‌های پایین دستی صنعت نفت ایران بخش خصوصی فعال است از این رو تاتنفت در صورت تمایل می‎تواند در این حوزه با شرکت‎های خصوصی ایران همکاری کند.

کاردر یادآور شد: شرکت‎های خصوصی توانمندی در عرصه پایین‎دست صنعت نفت ایران فعالیت می‎کنند و قابلیت‎های زیادی در این بخش وجود دارد.

وی با اشاره به فعالیت‎های تاتنفت در زمینه ساخت تجهیزات و همچنین ماشین‎سازی، ادامه داد: امکان همکاری این شرکت با شرکت‎های سازنده ایرانی در زمینه ساخت تجهیزات هم وجود دارد و امیدواریم بتوان در قالب همکاری مشترک، از فناوری و دانش ساخت تجهیزات و ماشین آلات تاتنفت در ایران منتفع شد.

کاردر با اشاره به صحبت‎های مدیرعامل شرکت تاتنفت مبنی بر ارتباط خوب این شرکت با بانک‎ها و توان شرکت برای فاینانس پروژه‎ها، این ارتباط را راهگشا دانست.

وی ابراز امیدواری کرد که این تفاهمنامه مطالعاتی، همکاری‎های بیشتر میان دو شرکت را به دنبال داشته باشد.

یادداشت تفاهم مطالعاتی شرکت ملی نفت ایران و شرکت تاتنفت روسیه، صبح امروز (شنبه، ١٧ مهرماه) امضا شد و بر مبنای آن، مطالعه میدان نفتی دهلران در دستور کار تاتنفت قرار گرفت.   

میدان نفتی دهلران در ۲۲ کیلومتری جنوب غربی دهلران در استان ایلام واقع شده است و حدود پنج میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا دارد.

 

کد خبر : ۴۱۷۸۵۷