خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان مطرح کرد:

کاهش بی‌سابقه حجم سد زاینده‌رود به حدود 169 میلیون مترمکعب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: حجم سد زاینده‌رود با کاهشی بی‌سابقه به حدود 169 میلیون مترمکعب رسیده است، در حالی‌که این رقم در مدت مشابه سال قبل به بیش از 450 میلیون مترمکعب بوده است و در این شرایط تأمین پایدار آب شرب 93 شهراستان تلاش، دقت و همتی مضاعف نسبت به پیش می‌طلبد.

به‌گزارش ایلنا، "هاشم امینی" در جلسه کمیته بحران آب که با حضور مدیران طرح آبرسانی اصفهان بزرگ برگزار شد به نقل از سازمان هواشناسی اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها بیانگر این است که بارش‌های پاییزی با تأخیر صورت می‌گیرد، بر این اساس با عدم جاری بودن زاینده‌رود که کاهش چشم‌گیری آبدهی چاه‌های آب شرب را در اصفهان به‌دنبال دارد؛ همچنین کاهش تخصیص آب شرب باید مدیران طرح آبرسانی اصفهان بزرگ آب را میلی‌متری مدیریت کنند تا آب شرب مشترکین در فصول گرم و سرد سال به طور پایدار تأمین شود.

وی به برخی از راه‌های مدیریت بهینه منابع آب پرداخت و خاطرنشان ساخت: مدیران طرح آبرسانی اصفهان بزرگ باید اعمال راهکارهایی همچون مدیریت فشار، احداث حوضچه‌های فشارشکن، مرئی‌سازی والوها همچنین با بهره‌مندی از سامانه تله‌متری و تله‌کنترل و هوشمندسازی شبکه توزیع در صدد کنترل منابع آب و توزیع عادلانه آن در میان 93 شهر استان باشند.

وی به اهمیت بهره‌مندی از سیستم تله‌متری پرداخت و اظهارداشت: باید با توسعه سامانه تله‌متری در سطح استان منابع آبی به خوبی مدیریت شود و نیز با استفاده تکنولوژی خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آب که دارای نشتی هستند به خوبی شناسایی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از هدررفت آب جلوگیری به عمل آید و این منابع به چرخه تولید و توزیع آب برگردند.

امینی کشف انشعابات غیرمجاز را در شرایط کنونی که هر قطره آب از ارزش بسیار زیادی برخوردار است تصریح کرد: در شرایط کنونی که کمبود منابع آبی از یک طرف و تقاضای روزافزون مشترکین به منظور دستیابی پایدار به آب شرب از سوی دیگر وجود دارد، برخورد با متخلفانی که غیر قانونی از منابع آبی استفاده می‌کنند، ضروری است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان توسعه سامانه نجما را نیز ضروری دانست و اعلام کرد: باید تدابیری لحاظ شود تا سامانه نجما در سطح شهر و استان توسعه یابد و از طریق سیستم GIS در کمترین زمان ممکن حوادث مهار شوند، چرا که مدت زمان مهار حوادث در کاهش هدررفت آب تأثیر بسزایی دارد.

امینی خطاب به مدیران طرح آبرسانی اصفهان بزرگ اعلام کرد: در این چند سال اخیر به‌دنبال وقوع حوادث ناگوار مانند نشت گازوئیل و سیلابی شدن رودخانه زاینده‌رود و نیز بحران کم‌آبی در استان به توان و تخصص، تعهد و تلاش مدیران و کارشناسان شرکت آبفای استان اصفهان ایمان دارم و مطمئن هستم که این چالش هم مانند بسیاری از موانع به خوبی رفع می‌شود، بدون اینکه مردم با هیچ گونه مشکل و وقفه ای در امر خدمت‌رسانی روبرو شوند.

 

کد خبر : ۴۱۹۳۴۹