خبرگزاری کار ایران

سکوی 17B پارس جنوبی با حضور معاون اول رئیس جمهور بارگیری شد

آخرین عرشه از طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت به آب انداخته شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا اعزامی به بندرعباس، پیش‌بینی می‌شود که عملیات نصب سکوی 17B 20 آبان ماه انجام شود و زمان بهره‌برداری کامل از سکو اوایل اسفندماه خواهد بود.

این گزارش حاکی است، این سکو 2 هزار و 300 تن وزن داشته و ظرفیت تولید گاز در آن 500 میلیون لیتر مکعب در روز معادل 14.5 میلیون متر مکعب است.

همچنین لازم به ذکر است در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این سکو 92.3 درصد بوده که 66 درصد پیش راه‌اندازی و 32 درصد از آن نیز راه‌اندازی شده است.

این گزارش حاکی است مجموعه لوله‌کشی انجام شده در سکو 36 هزار اینج قطر داشته و سهم بخش ایرانی در آن 75 درصد بوده که با 9 میلیون و 423 هزار نفر ساعت کار انجام شده است.

یادآور می‌شود در اسفندماه سال 93 این سکو از 14C به 17B جابجا شده است.

این گزارش می‌افزاید اهداف طرح توسعه فازهای 17 و 18 جنوبی و سکوی 17B تولید روزانه 56.6 میلیون متر مکعب گاز غنی ، تولید روزانه 75 هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه 1.05 تن گاز مایع LPG ، تولید سالانه یک تن اتان و همچنین تولید روزانه 400 تن گوگرد است.

بر پایه این گزارش، تاسیسات دریایی طرح‌های یاد شده شامل 4 سکوی دریایی ، 44 حلقه چاه ، دو رشته خط لوله 32 اینج دریایی انتقال گاز و دو خط لوله 4 اینج دریایی جهت انتقال گلایکول است.

همچنین این گزارش می‌افزاید تاسیسات ساحلی نیز شامل واحدهای دریافت و جداسازی گاز و میعانات، تثبیت میعانات گازی، 4 ردیف تصفیه گاز شامل واحدهای شیرین‌سازی، نم زدایی، تنظیم نقطه شبنم و مرکاپتان‌زدایی هر کدام به ظرفیت پالایش 500 میلیون فوت مکعب در روز، واحد فشرده‌سازی و تراکم گاز جهت صادرات، واحدهای استحصال و بازیافت گوگرد به همراه واحد جداسازی و دانه‌بندی گوگرد و واحد احیای مونواتیلن گلایکول ، مخازن ذخیره سازی LPG و ... است.

کد خبر : ۴۲۰۳۲۷