خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل نفت و گاز پارس:

تولید روزانه 540 میلیون متر مکعب گاز در پارس جنوبی؛ تا پایان امسال/ 85 میلیارد دلار هزینه توسعه تمام فازهای پارس جنوبی

asdasd
کد خبر : ۴۲۰۴۸۵

مشکین فام با بیان اینکه تا پایان پاییز امسال،ایران به برداشت ٥٠٠ میلیون مترمکعبی از این میدان مشترک گازی می‌رسد.، گفت: تا پایان امسال ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی به ٥٤٠ میلیون مترمکعب در روز می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا اعزامی به بندر عباس، محمد مشکین فام مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری در جمع خبرنگاران در‌بارۀ رقم سرمایه‌گذاری برای توسعۀ کل میدان پارس جنوبی گفت: کل توسعۀ این میدان بدون احتساب فاز ١١، ٨١ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که ٦٧ میلیارد دلار آن برای توسعۀ فازها و ١٤ میلیارد دلار آن هم مربوط به هزینه های غیرمستقیم است که به اضافه هزینه های فاز 11 به رقم 85 میلیارد دلار می رسد.

وی با پیش بینی اینکه فاز ١١ پارس جنوبی با نصب سامانه‎های تقویت فشار به چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داشته باشد، افزود: تا سال ٢٠٠٩ برای توسعۀ فازهای١ تا ١٠ پارس جنوبی حدود ٢٦ میلیارد سرمایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان پاییز امسال ایران به برداشت ٥٠٠ میلیون مترمکعبی از این میدان مشترک گازی می‌رسد.، گفت: تا پایان امسال ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی به ٥٤٠ میلیون مترمکعب در روز می رسد که این به معنای رسیدن به ظرفیت مساوی با قطر در برداشت از این میدان مشترک گازی است.

مشکین فام  در ادامه دربارۀ ساخت سکوی ١٧B پارس جنوبی افزود: این سکو آخرین سکوی ١٧ و ١٨ پارس جنوبی است که ساخت آن ٣١ ماه بدون احتساب تاخیرهای ناشی از تحریم‌ها و نبود کالا، زمان برد.

وی اظهار داشت: ٧٠ درصد تجهیزات به کار رفته در ساخت این سکو داخلی بوده است و تنها تجهیزاتی وارد شد که به فناوری بالا نیاز داشته است و امکان ساخت آنها در داخل وجود نداشت.

مدیر عامل نفت و گاز پارس با بیان اینکه افت فشار مقوله ای طبیعی است، افزود: رفتار مخزن در بخش‌های مختلف این میدان متفاوت است. با این حال در آینده برای جلوگیری از افت فشار طبیعی به نصب تاسیسات تقویت فشار در این فازها نیاز داریم و به فراخور هر یک از میدان‌ها و میزان افت فشارشان تاسیسات را نصب خواهیم کرد.

وی هزینۀ ساخت هر سکوی فازهای ١٧ و ١٨  پارس جنوبی را ١٥٠ میلیون دلار عنوان کرد.

مشکین فام  دربارۀ سیاست‌های کلی شرکت نفت و گاز پارس نیز گفت: خطوط کلی فعالیت‌های این شرکت از سوی وزارت نفت ترسیم شده است و هر دو هفته یکبار نیز این سیاست‌ها رصد می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز