خبرگزاری کار ایران

با مدیریت ظرفیت پالایشی بر اساس نیاز بازار

صادرات فراتر از ٦٥ میلیون لیتر نفت‎گاز و نفت‌کوره

دستاوردهای صادراتی دولت به این معناست که ایران می‌تواند مدیریت ظرفیت پالایشی کشور را براساس نیاز بازار تنظیم و از خام فروشی جلوگیری کند و به جرگه صادرکنندگان فرآورده بپیوندد.

به گزارش ایلنا، شاهرخ خسروانی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این مطلب گفت: هم اکنون روزانه ٤٥ تا ٥٠ میلیون لیتر نفت کوره و حدود ٢٠ میلیون لیتر روزانه گازوئیل صادر می‌کنیم که در عمل به این معناست که ما از یک میلیون و ٨٥٠ هزار بشکه ظرفیت روزانه پالایشگاهی کشور، ٤٠٠ هزار بشکه صادر می کنیم و به صادرکننده بزرگ فرآورده در منطقه بدل شده‎ایم.

وی، یکی دیگر از سیاست‌های وزارت نفت که شخص وزیر تاکید فراوان بر آن داشتند را  بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و  افزایش تزریق گاز در شبکه گازرسانی اعلام کرد و گفت: در دولت یازدهم اقدام های تزریق گاز به شبکه گازرسانی کشور و کمترین تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها انجام شد که با این دو امر مانع از آلودگی محیط زیست ناشی از گوگرد و جایگزینی سوخت پاک در کشور شدیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد:  با به ثمر رسیدن فازهای پارس جنوبی خوشبختانه در یکی دو سال اخیر میزان تزریق گاز تولیدی به شبکه بسیار افزایش یافته است که این موضوع سبب شده است که تحویل نفت کوره  و نفت‌گاز به حداقل ممکن برسد و به صادرات پایدار دست یابیم.

وی تاکید کرد: با کاهش سوخت مایع و نبود بازار مصرفی نفت کوره و نفت گاز در داخل ناگزیر به سمت صادرات حرکت کردیم که از پارسال موفق به صادرات پایدار  نفت گاز و نفت کوره در کشور شدیم و  با توجه به کمبودها اقدام به ایجاد زیرساخت‎های صادراتی و استفاده حداکثری از امکانات صادراتی در بنادر بندرعباس، ماهشهر و بوشهر کردیم.

خسروانی با اشاره به صادرات پایدار روزانه بیش از ٦٥ میلیون لیتر فرآورده نفت‌گاز و نفت‌کوره اعلام کرد: افزون بر صادرات نفت گاز و نفت کوره به صادرکننده نفت سفید و گاز مایع هم تبدیل شده ایم و تنها واردکننده فرآورده بنزین هستیم که امیدواریم با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و طرح توسعه بندرعباس در آینده نزدیک به صادرکننده بنزین هم بدل شویم.

 

کد خبر : ۴۲۰۷۷۴