خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام وزیر نیرو مطرح کرد؛

تنش آبی در 70 درصد کشورهای جهان تا سال 2050

قائم‌مقام وزیر نیرو از تنش آبی برای 70 درصد کشورهای جهان تا سال 2050 میلادی خبر داد و گفت: در زمان حاضر با وجود تهدید کم‌آبی، حدود 80 تا 90 درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کنیم.

به‌گزارش ایلنا، "ستار محمودی" قائم‌مقام وزیر نیرو در نخستین همایش بین‌المللی و نوزدهمین همایش ملی بهداشت محیط و توسعه پایدار در سالن اصلی همایش‌های برج میلاد با بیان این مطلب گفت: نقش آب در جوامع و مراکز تصمیم گیری در پیوستگی محیط زیست بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: آمارها می‌گوید که تا سال 2050 حدود 55 درصد نیازهای آبی بشر از منابع آب زیرزمینی استحصال می‌شود و اگر به همین صورت ادامه یابد، حدود 70 درصد کشورهای جهان به نوعی با تنش آبی مواجه خواهند شد.

محمودی ادامه داد: مجموعه سازمان ملل متحد در سال 2005 به عنوان اهداف هزاره سوم با حضور 119 کشور جهان مصوباتی داشت تا به بیشترین عارضه‌هایی که گریبانگیر بشر است، بپردازد؛ سازمان ملل مصمم شده تا در برنامه‌های خود سه هدف اصلی شامل ریشه کنی فقر و گرسنگی، کاهش مرگ و میر کودکان و تضمین پایدار محیط زیست را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه طبق آمار موجود در دهه‌های قبل همواره از 130 میلیارد مترمکعب منابع آب زیرزمینی برخوردار بودیم، ولی بر اساس آمار 20 سال اخیر، منابع آب تجدید شونده کشورمان به 110 میلیارد مترمکعب و در 6 سال اخیر به کمتر از 100 میلیارد مترمکعب تنزل داشته اظهار داشت: بر اساس نظر مدیران و متخصصان جهانی آب، کشورهایی که تا 40 درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کنند جزو کشورهای پایدارمحسوب می‌شوند که زیان نمی‌بینند و کشورهایی که تا 60 درصد از منابع تجدیدپذیر خود استفاده کنند، آثار نامطلوب و تخریبی آن بر روی محیط زیست خود مشاهده خواهند کرد.

قائم‌مقام وزیر نیرو تصریح کرد: متاسفانه در شرایطی که منابع آب رو به کاهش است، ما حدود 80 تا 90 درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کنیم.

او با اشاره به آثار تخریبی این استفاده نادرست از منابع زیرزمینی بر چهره طبیعت کشورمان گفت: از 609 دشت کشور، بیش از 300 دشت به عنوان دشت ممنوعه اعلام شده که از سرمایه ذخیره استراتژیک خود بیش از پیش استفاده نموده و به همین سبب، سالانه حدود 5 میلیون متر مکعب بیلان منفی را شاهد هستیم.

محمودی در خصوص نقش آب در جوامع انسانی نیز با بیان این مطلب که از 20 سال گذشته که شرکت‌های آب و فاضلاب تأسیس شده‌اند جمعیت تحت پوشش کشورمان از 74 درصد به 92 درصد افزایش داشته است، افزود: حدود 78 درصد جمعیت روستایی کشور نیز تحت پوشش شبکه‌های آب و فاضلاب قرار دارند. حدود 42 درصد جمعیت شهری نیز از طرح‌های سالم و بهداشتی فاضلاب برخوردار هستند.

قائم‌مقام وزیر نیرو تصریح کرد: در پایان سال 1405، حدود 75 درصد جمعیت شهری و 40 درصد جمعیت روستایی از خدمات فاضلاب بهره‌مند خواهند شد.

او با بیان اینکه هم اینک حدود 800 تا 810 آزمایشگاه، سلامت آب شرب مردم شهرها و روستاهای کشورمان را با دقت تحت نظر دارند، افزود: باید نگاه ما به آینده اصلاح روندهای منفی گذشته باشد و با تغییرات دولت‌ها این روش‌ها پایدار مانده و به‌صورت تکاملی به جلو برود.

محمودی با اشاره به اینکه وزارت نیرو برای جلوگیری از آسیب بیشتر به منابع آب زیرزمینی کشور، طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی را در دست اجرا دارد، گفت: در این طرح ضمن کنترل برداشت از منابع آب زیرزمینی، از برداشت‌های غیرمجاز نیز جلوگیری شده و در جهت تغذیه بیشتر منابع آب تجدید پذیر می‌کوشد.

وی در ادامه افزود: مطالعه هر یک یا چند دشت در استان‌های مختلف کشور به یک دانشگاه واگذار شده یا می‌شود تا با انعطاف فکری علمی بتوانیم تصمیمات بهتری را در مسیر اصلاح منابع آب زیرزمینی اتخاذ کنیم.

او با بیان اینکه تالاب‌ها و محیط زیست نیز در این برنامه از سهمیه بندی آب برخوردار خواهند بود، اظهار امیدواری کرد تلاش کنیم تا این برنامه‌ها مداوم و مستمر اجرایی شود.

قائم‌مقام وزیر نیرو استفاده از پساب و بهسازی فاضلاب را عاملی برای بقای محیط زیست دانست و افزود: بایستی سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این بخش انجام شود.

وی در ادامه به تخصیص منابع آب و آب قابل برنامه‌ریزی برای تمامی دشت‌های کشور در چند سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: تأمین آب جوامع فقیر در کشور و سایر نقاط، اصلاح روش‌ها و رفتارهای مصرفی، سرمایه گذاری بیشتر در مسائل زیست محیطی و رعایت حریم منابع و تاسیسات آبی مانند رودخانه‌ها بایستی، در اولویت قرار گیرد.

 

کد خبر : ۴۲۱۴۴۱