خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت:

دست و پای نفت را با سیاست‌زدگی بسته‌ایم

زمانی‌نیا گفت: ما طی ماه‌ها فقط حرف زدیم و همایش گذاشتیم اما حرف جدی آن گونه که اقتضای اقتصاد ملی است گفته نشد و تا جایی که مسائل سیاسی آنقدر اثرگذار شد که روند اجماع‌سازی بر روی قراردادها یک سال به طول انجامید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل در همایش بررسی الزامات و چالش‌های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت گفت: ما همواره طی یکصد سال گذشته افتخار کرده‌ایم که دارنده بیشترین ذخایر هیدروکربوری دنیا هستیم و نتیجه گرفته‌ایم که دنیا نمی‌تواند به این مسئله بی‌تفاوت باشد. در حالی که 12 سال پیش دنیا به ما نشان داد که می‌تواند به منابع ما بی تفاوت باشد چرا که روابط بین‌الملل بی رحم است و کشورها برای تامین منافع ملی در روابط بین‌المللی بی‌رحمانه برخورد می‌کند. همانگونه که ظالمانه و بدون دلیل ما را تحریم کرده‌اند و بزرگترین ذخایر هیدروکربوری را نادیده گرفته‌اند.

وی افزود: هیچ‌کس نیست که فکر کند روابط بین‌الملل و آنچه به عنوان مبنای سازمان ملل تعیین شده براساس عدالت است و یا اینکه عدالت برای حل و فصل اختلافات حرف اول را بزند. همان گونه که شورای امنیت نیز دادگاهی برای اجرای عدالت نیست لذا منابع نفت و گاز می‌توانند نادیده گرفته شوند.  مهم این است که ما بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

زمانی‌نیا تصریح کرد: ما نیروی انسانی ماهری داریم و نفت ما 107 سال قدمت دارد اما نسبت تولید به میزان ذخایر ما ناچیز است. عربستان و روسیه بیش از 10 میلیون بشکه در روز تولید نفت دارند و ظرفیت پالایشی روسیه چندین برابر ما است و حتی عراق بیش از ما تولید می کند. بنا بر این میزان تولید که معیار قدرت انرژی است در کشور ما ناچیز است.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل با بیان اینکه چالش مشارکت با افت قیمت نفت بسیار زیاد و جدی است اظهار داشت: در حال حاضر کمتر از 10 سال است که رقابت در بین کشورها برای جذب سرمایه شدت گرفته بنا بر این این سوال پیش می‌آید که چرا کشورها باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند و به عراق و نیجریه و یا دیگر کشورها نروند. بنابراین ما برای این امر باید از نظر کمی و کیفی نقاط قوت خود را نشان دهیم.  چرا که ما در مارکت کردن قدرت و مهارت‌مان ماهر نیستیم.

وی ادامه داد: ما طی دو سال گذشته حداقل صد ملاقات با وزرا و یا معاونین دیگر کشورها داشته‌ایم اما نه ما و نه بخش خصوصی برای این ملاقات‌ها آماده نبوده‌ایم زیرا در مسائل مقدماتی مشکل داریم و به کرات نیز از مسئولین عالی‌رتبه خارجی شنیده‌ایم که به ما گفته‌اند سردرگم هستیم و آنها نمی‌دانند با مسئولین ایرانی چگونه برخورد کنند و این به خاطر بی رحمانه‌ بودن روابط بین‌الملل است.

زمانی‌نیا با اشاره به اینکه صنعت نفت ما بعد از پیروزی انقلاب و اشغال سفارت آمریکا در تحریم به سر می‌برد اظهار داشت: علی‌رغم این تحریم‌ها طی 37 سال گذشته توانسته که سر پا بماند و این موفقیت بزرگی است اما خیلی‌ها نوشتند که اگر وضع نفت به همین منوال پیش برود صنعت نفت ورشکست می شود و نمی‌تواند تولید داشته باشد اما واقعیت دیگری نیز وجود دارد و آن این که با این رویه وضع ما بهتر نمی‌شود زیرا دنیا عوض شده ما نیز باید از فناوری و تکنولوژی روز استفاده کنیم و نباید به این ذخایر ناچیزی که برداشت می‌کنیم بسنده کنیم.

وی تصریح کرد: معلوم نیست که 40 سال آینده سبد مصرف انرژی به همین شکل خواهد بود یا خیر، تجدیدپذیرها چه وضعیتی پیدا می‌کنند. بنابراین برای استفاده از منابع هیدروکربوری فرصت زیادی نیست. شاید طی 50 سال آینده سبد مصرف انرژی عوض شود.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل تصریح کرد: ما باید بعد از برجام آماده می‌شدیم و قراردادها باید مورد مذاکره و امضا می شدند اما واقعیت این است که ایرانی‌ها خیلی سیاسی هستند به قول یاسر عرفات ما آنقدر سیاسی هستیم که سر خودمان هم کلاه می‌گذاریم. آن قدر حرف زدیم و همایش گذاشتیم اما حرف جدی نزدیم و آن گونه که اقتصاد ملی اقتضاء می‌کند عمل نکردیم به گونه‌ای بودیم که مسائل سیاسی، حزبی و جناحی و صنفی آنقدر روی ما اثر گذاشت که روند اجماع‌سازی یک سال طول کشید.

زمانی نیا تاکید کرد: انتظار از صنعت نفت این است که پیشران اقتصاد باشد اما ما با سیاست‌زدگی دست و پایش را می‌بندیم.

وی تصریح کرد: اکنون به نظر می‌رسد که دنیا و شرکت‌های نفتی آماده‌اند که صنعت نفت ما ورود پیدا کنند و این نه به دلیل ذخایر ایران بلکه به این خاطر است که وجه ما عوض شده است.

وی اظهار داشت: البته شرکت‌های خارجی هم منافع خود را می‌خواهند ولی بین کشورهای جذب‌کننده سرمایه هم رقابت شدید است و به نظر می‌رسد که شرکت‌های نفتی آماده‌اند روی پروژه‌های ما کار کنند.

زمانی‌نیا افزود: مسئولین ما به بهترین وجه قراردادها را نوشته‌اند و اکنون وقت کار است. البته از 10 روز پیش بعد از اجماع‌سازی دموکراتیک طولانی قدم‌های بزرگی برداشته شده و کار با مدل جدید قراردادی آغازشده است و این شروع مبارکی است. البته تاخیرها باعث شد که آغاز کار به جای 10 ماه پیش از دو ماه آینده شروع شود و طی این مدت منافع ملی کشورمان به خاطر ساختار سیاسی و اجماع‌سازی هزینه‌هایی هم داد که البته این هم مایه افتخار است که در کشور ما اینگونه نیست که یک نفر برای همه چیز تصمیم‌گیری کند.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل در ادامه اظهار داشت: ما در منطقه‌ای واقع شده‌ایم که کشورهای همسایه از ترکیه، افغانستان و پاکستان تا حاشیه جنوبی خیلج‌فارس به منابع ما نیاز دارند. بنابراین باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ باید آثار انرژی بر تنش‌زدایی و بهبود روابط سیاسی ما در منطقه کمک کند.

کد خبر : ۴۲۱۶۸۰