خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

برگزاری مناقصه قطعه سوم آزادراه شمال بلافاصله پس از اجرای قطعه 2 / با چینی‌ها تسویه حساب می‌کنیم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بلافاصله پس از اعلام برندگان مناقصه منطقه 2 و شروع عملیات اجرایی این منطقه، مناقصه منطقه 3 آزادراه شمال برگزار میشود ، گفت: با چینی‌ها قرارداد دیگری در این پروژه نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ عباس آخوندی در نشست خبری بازدید از قطعه یک آزادراه تهران – شمال با اشاره به حجم گسترده این پروژه گفت: آزادراه تهران–شمال یکی از بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین پروژه‌های کشورمان است.

وی با بیان اینکه حجم سرمایه‌داری در این پروژه چیزی حدود 10 هزار میلیارد تومان است، گفت:‌ این هزینه و سرمایه‌گذاری معادل 3 میلیارد دلار است و در حوزه‌های مختلف مهندسی‌های پیچیده‌ای در این پروژه انجام شده است از جمله ساخت دیوارهای حائل، اجرای پل‌های بزرگ و تونل‌های بلند و همچنین مهندسی راهداری با فناوری های جدید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اولین تجربه ساخت جاده با کف بتنی اظهار داشت: کف جاده قطعه یک آزادراه تهران – شمال بتنی خواهد بود که این فناوری برای اولین بار وارد کشورمان شده است.

وی ادامه داد: اختلاف ارتفاع در بعضی از نقاط آزادراه تهران – شمال از سطح دریا به 2 هزار متر می‌رسد که این باعث اختلاف دمای 20 درجه‌ای شده است و این موقعیت کوهستانی ساخت پروژه را دشوارتر می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تونل‌های بلند آزادراه تهران–شمال گفت: در این پروژه تونل تالون به طول 5 هزار متر و تونل البرز به تونل 6 هزار و 500 متر در حال ساخت است که حفاری قسمت‌هایی از این تونل‌ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت این پروژه نکته بسیار مهمی است، گفت: برای این پروژه باید مدیریت هوشمند داشته باشیم و با مدیریت هوشمند میزان هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی درباره معماری راه مسیر آزادراه تهران–شمال گفت: آزادراه تهران–شمال در یکی از زیباترین نقاط کشور ما واقع شده و زیباترین کریدور ایران محسوب می‌شود.

آخوندی ادامه داد: در حوزه معماری این آزادراه باید به استانداردهای جهانی توجه کرد.

وی با بیان این که برای انتخاب شرکت انجام دهنده معماری راه مناقصه بین المللی برگزار شده است، گفت: شرکت مشاور برای طراحی معماری این پروژه انتخاب شده است و یک شرکت بین‌المللی است.

آخوندی با بیان این که در طول این پروژه 95 کیلومتر تونل وجود دارد، گفت: برای ساخت این تونل‌ها باید از تکنولوژی با فناوری‌های جدید استفاده کنیم و تونل تمام مقطع را اجرا خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تاکنون چندین پروژه تونل‌سازی با عمق سه الی چهار کیلومتر انجام شده است اما این برای اولین بار است که در آزادراه تهران–شمال تونلی با قطر 13 متر و تمام مقطع انجام می‌شود 

وی تاکید کرد: قطعا با اجرای این پروژه انباشت دانش خواهیم داشت و می‌تواند مدلی برای اجرای سایر پروژه‌های عمرانی باشد.

آخوندی با بیان این که در حال حاضر 30 قالب در این پروژه اجرای لاینینگ می‌شود، گفت: در ساخت تونل این پروژه روزانه به طور متوسط 70 متر قالب و بتن‌ریزی داریم که بخش اعظم این کار توسط مهندسان ایرانی انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد چینی‌ها برای ساخت بخشی از قطعه یک آزادراه تهران–شمال به پایان رسیده است ، گفت: قرارداد جدیدی با چینی‌ها نخواهیم داشت و با این شرکت خارجی تسویه حساب می‌کنیم. البته باید بگویم چینی‌ها در این پروژه کارهای بسیار مهمی انجام داده‌اند اما سایر بخش‌ها را به دست مهندسان ایرانی می‌سپاریم.

وی با بیان اینکه 95 درصد عملیات توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌شود ، گفت: در 5 درصد باقیمانده تنها در مقاطع و بخش‌هایی از شرکت‌های خارجی و دانش بنیان بین‌المللی استفاده خواهیم کرد که انجام کار توسط ایرانی‌ها ریسک بالایی داشته باشد.

آخوندی با بیان اینکه در 32 کیلومتر قطعه یک آزادراه تهران – شمال بیش از 130 کارگاه فعال است ، گفت: مناقصه قطعه 2 پروژه برگزار شده است و امروز پاکت‌های اعلام برنده‌ها باز می‌شود.

وی تاکید کرد: بلافاصله بعد از قطعه 2 مناقصه قطعه 3 برگزار می‌شود و برای ساخت این پروژه پیوستگی کار را حفظ خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این پروژه از ابتدا می‌توانست یک نقطه مثبت مهندسی باشد، گفت: متاسفانه این پروژه در مقاطعی متوقف شد و به نقطه ضعف تبدیل شد اما امروز کارگاه‌ها زنده هستند.

وی با بیان این که مدیریت در پروژه ها امر بسیار مهمی است، گفت: روزانه هزار تن سیمان و 28 هزار تن میلگرد در این پروژه مصرف می‌شود و 3 هزار و 80 نفر نیروی انسانی در این پروژه مشغول به کار است بنابراین نیاز به یک مدیریت قوی مالی ، مدیریت کالا و مدیریت نیروی انسانی در این پروژه‌ها وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که نظام کنترل و نظارت کیفیت در این پروژه بسیار دقیق و پیچیده است،‌ گفت: هیچ اقدامی بدون تست و آزمایش قبلی در پروژه انجام نمی‌شود.

وی تاکید کرد: این پروژه در شرایط آب و هوایی و شرایط جغرافیای خاصی در حال انجام است و معقتدم برای کاهش هزینه‌های دوره بهره‌برداری باید هزینه‌ها را در دوره ساخت کاهش دهیم.

آخوندی خطاب به حجت الاسلام ناطق نوری گفت: در این پروژه اقدامات بسیار مهمی در حال انجام است و از شما می‌خواهیم پیام این فضای عمرانی را به جامعه مدنی و اجتماعی منتقل کنید.

کد خبر : ۴۲۲۴۷۵