خبرگزاری کار ایران

فعالیت شرکت‎های صاحب صلاحیت «برند» آغاز شد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، از دریافت مجوز ١٧ شرکت صاحب صلاحیت احداث جایگاه های زنجیره ای در کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا، منصور ریاحی در نشستی خبری با اشاره به این که شرکت پخش تاکنون تامین کننده انحصاری در تامین و توزیع سوخت کشور بوده است، گفت: با چرخش راهبرد صورت گرفته این شرکت با برندسازی از حالت انحصاری خارج می شود و به مرور زمینه فعالیت نیمه انحصاری، نیمه رقابتی و رقابتی برای شرکت‎های صاحب صلاحیت احداث جایگاه های زنجیره ای در کشور فراهم خواهد شد.

وی افزود: شرکت پخش با توسعه شرکت‎های برند از تامین کننده صرف خارج شده و پس از این طرح با چند هزار توزیع کننده روبرو نیست بلکه کار نظارت و پایش عملکرد شرکتهای صاحب صلاحیت را برعهده خواهد داشت.

به گفته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران، شرکت پخش به دنبال توتال برندینگ و تغییر ساختار در بخش پایین دستی است اما این فرایند باید به مرور طی شود.

ریاحی ادامه داد: نقش حاکمیتی دولت در بخش توزیع سوخت با برندسازی به حداقل ممکن می رسد و تنها ناظر عملکرد شرکت‎های برند خواهد شد.

وی اعلام کرد: هم اکنون سه برند در شهرهای شیراز، اصفهان، بندرعباس و مازندران فعالیت خود را آغاز کرده‎اند.

بدهی شرکت های هواپیمایی از مرز ١٥٠٠ میلیارد تومان گذشت

ریاحی، با اشاره به بدهی سنواتی و جاری یکهزار و ٥٠٠ میلیارد تومانی شرکت ‎های هواپیمایی به شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران گفت: از این مقدار بدهی ٧٧ درصد مربوط به سه شرکت هواپیمایی ایران ایر، آسمان و ماهان است.

وی افزود: برای فروش نقدی سوخت به شرکت های هواپیمایی ملاحظاتی در کشور وجود دارد که این تاخیرها به دلیل حفظ امنیت ملی از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی صورت می گیرد اما شرکت‎های هواپیمایی باید به تعهدهای خود عمل کنند زیرا پس از پایان، مدت زمان مورد توافق و تعهد شده شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران از مجاری قانونی این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران، با اشاره به جلسه روز گذشته مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران با سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوائی و جهانگردی ایران اعلام کرد: براساس طرح ارائه شده و توافقی میان شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی با نهادهای مربوطه طرح برداشت هزینه سوخت از فروش بلیط‎ها در حال مذاکره و بحث است که امیدواریم هفته آینده در جلسه با مدیران شرکت‎های پخش مناطق، بانک‎ها، سازمان هواپیمایی و انجمن صنفی به نتیجه مطلوب دست یابیم.

به گفته وی، بقیه این بدهی سنواتی مربوط به شرکت‎های هواپیمایی کاسپین، نفت ایران، کیش ایر، اترک، معراج، آتا، تابان و غیره است که طبق تعهدهای آنها قرار است تا پایان امسال با پرداخت اقساطی و ارائه چک بدهی خود را به شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران تسویه کنند.

ریاحی با اشاره به این که در تبصره ٢٣ لایحه بودجه امسال شرکت‎های هواپیمایی یک هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان از دولت طلب دارند که در صورت پرداخت این بدهی امکان پرداخت بدهی برای شرکت ها مهیا می شود که متاسفانه به دلیل درج نشدن اسامی شرکت‎ها تاکنون امکان پرداخت به وجود نیامده است.

فروش مرزی روزانه ٢ میلیون لیتر گازوئیل

وی با اشاره به افزایش فروش مرزی فرآورده‎های نفتی در ٦ ماه نخست امسال گفت: در این بازه زمانی فروش مرزی گازوئیل به ٣٨٩ میلیون لیتر یعنی روزانه ٢ میلیون لیتر ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر این که عملیات صادرات از صفر تا صد از سوی مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران صورت می گیرد، افزود: در بخش بانکرینگ پارسال روزانه ١٣ میلیون و ٧٠٠ هزار لیتر نفت کوره، در بخش نفت گاز روزانه ٨٤٠ هزار  لیتر نفت‎گاز از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران صادر شد.

به گفته وی، مقدار صادرات نفت کوره در سال ٩٣ به ١٠ میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر و نفت گاز به ٤٣٠ هزار لیتر رسید که در بخش نفت گاز شاهد رشد ١١١ درصدی صادرات بودیم.

ریاحی اعلام کرد: در نیمه نخست امسال به طور میانگین روزانه سه میلیون و ٧٥٠ هزار لیتر سوخت هوایی، روزانه ١٠٥ هزار و ٤٠٢ تن (١٩٠ میلیون لیتر) گاز مایع و روزانه ٤٠ هزار تن گوگرد صادر کرده ایم که به ترتیب رشد ٢٠، ١٤١ و ١٠٣ درصدی را شاهد بودیم.

مصرف بنزین کشور امسال ٣,٨ درصد رشد داشته است

وی، با اشاره به مصرف فرآورده های نفتی در کشور گفت: در نیمه نخست امسال مصرف روزانه بنزین موتور در کشور به ٧٥ میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال ٣,٨ درصد رشد داشه است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: در نیمه نخست امسال میزان مصرف روزانه نفت سفید در کشور با ١١,٥ درصد کاهش به چهار میلیون و ٦٠٠ هزار لیتر، مصرف روزانه نفت گاز با ١١.٧ درصد کاهش به ٧٣ میلیون و ٦٠٠ هزار لیتر، مصرف روزانه نفت کوره با ٦٨.٢ درصد کاهش به هشت میلیون و ٢٠٠ هزار لیتر، مصرف روزانه گاز مایع با ٦ دهم درصد رشد به ١٠ میلیون لیتر و مصرف روزانه گاز طبیعی فشرده «سی‎ان‎جی» به ٢٢ میلیون مترمکعب رسید.

وی با اشاره به این که در این بازه زمانی مصرف فرآورده های نفتی در کشور ٤,٥ میلیارد لیتر کاهش یافته است، ادامه داد: مصرف روزانه فرآورده های نفتی در کشور در ٦ ماه نخست امسال به ١٩٨ میلیون و ٢٠٠ هزار لیتر رسید که نسبت به پارسال ١٠ درصد کاهش داشته است.

مشکلی در تامین سوخت زمستانی وجود ندارد

ریاحی با تاکید بر این که هیچ مشکلی در زمینه تامین سوخت زمستانی وجود ندارد، گفت: با ذخیره فرآورده‎های نفتی در کشور هیچ مشکلی در زمینه سوخت وجود ندارد و امسال از سال‎های خوب و مطلوب در زمینه سوخت‎رسانی به شمار می آید.

وی درباره تامین سوخت در ایام اربعین افزود: با توجه به پیش بینی ٣٠ درصدی افزایش زائران در مراسم اربعین حسینی همه تدابیر در این زمینه اندیشیده شده است و کارگروه ویژه اربعین با راهبری وزارت کشور این وظیفه را دنبال می کند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: شرکت پخش با تعیین استان‎های هدف و معین اقدام‎های لازم در زمینه ذخیره سازی، عرضه مناسب، انبارش، تعیین مجتمع های رفاهی در اهواز، استقرار تجهیزات، نصب جایگاه های سیار در محور استان‎های هدف و معین، آموزش کارکنان جایگاه‎ها و ایستگاه‎های صلواتی را انجام داده است.

ابلاغی درباره کارت سوخت دریافت نکردیم

وی درباره وضع کارت سوخت بنزین گفت: تاکنون هیچ مصوبه ای برای حذف کارت سوخت به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ابلاغ نشده است و این سامانه همچنان به قوت خود باقی است و به کار خود ادامه می دهد.

​ریاحی با اشاره به این که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران همه سناریوهای موجود در زمینه سامانه هوشمند کارت سوخت را پیش بینی کرده است، افزود: سناریوهای حذف کامل سامانه و کارت، حذف کارت سوخت بنزین و حفظ سامانه هوشمند، و حفظ کارت و سامانه پیش بینی شده است و در صورت ابلاغ مصوبه دولت آماده اجرای این سیاست هستیم.

به گفته وی، حذف کارت سوخت از سیستم سوخت رسانی کشور در صورت ابلاغ زمانبر و هزینه بر خواهد بود.

فعالیت سامانه هوشمند سوخت نیازمند ٤٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری است

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به این‎که حفظ یا حذف سامانه هوشمند سوخت نیازمند سرمایه گذاری است، افزود: ادامه فعالیت سامانه هوشمند سوخت با وضع موجود نیازمند ٤٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری، برای حفظ، احیا و نوسازی نیازمند ٨٠ تا ٩٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری و برای حذف هم کمتر از این رقم‎ها نیازمند تامین سرمایه است.

وی درباره حفظ سامانه هوشمند سوخت در کشور گفت: تا زمان منطقی شدن و نزدیک شدن قیمت نفت گاز به قیمت‎های جهانی و فوب خلیج فارس این سامانه حفظ خواهد شد.

به گفته ریاحی، با برنامه ریزی‎های صورت گرفته حداقل چهار تا پنج سال نیاز به حفظ سامانه در بخش نفت‎گاز خواهیم داشت.

 

کد خبر : ۴۲۲۵۴۱