خبرگزاری کار ایران

مدیر صادرات شرکت عقاب افشان:

تولیدات‌مان را با قوانین جدید آلایندگی تطبیق داده‌ایم

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل عمومی و خدمات شهری در حالی برگزار شد که شرکت‌های تولید کننده اتوبوس داخلی و خارجی در آن شرکت کردند.در این میان می‌توان به شرکت‌«عقاب افشان»،یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان اتوبوس اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شرکت عقاب افشان سابقه‌ای 65ساله در تولید اتوبوس دارد و بزرگ ترین شرکت خصوصی اتوبوس‌سازی است.این شرکت ظرفیت تولید1500دستگاه در یک شیف و قابلیت ارتقا تا3هزار دستگاه را در دو شیفت  دارد. محصولات عقاب افشان در دو بخش شهری و بین شهری تولید می‌شود. در بخش شهری اتوبو س های 12،14،18متری تولید می‌کند و اتوبوس های بین شهری نیز جزو بهترین و لوکس‌ترین اتوبوس‌ها هستند. بالغ بر 65درصد بازار ایران به این شرکت اختصاص دارد. عقاب افشان در این نمایشگاه برای اولین بار اتوبوس‌های مجهز به یورو 4و فیلتر جاذب ذرات معلق را عرضه کرده است.

به گفته محمود غلامی،مدیر صادرات این  شرکت، عقاب افشان تنها و اولین شرکتی است که تولیدات خود را با قوانین جدید آلایندگی سازمان محیط زیست تطبیق داده است  و در آینده نزدیک اتوبوس‌های گازسوز یورو 6 گازی را به بازار عرضه می‌کند.

غلامی می‌گوید ایران تنها کشوری است که این ماشین را دارد و جود چنین فیلتری در این ماشین کمک بسیاری را به کاهش تولید گازهای آلاینده میکند.

او با اشاره به اینکه معضل آلودگی هو ا و ارتباط ان با خروجی گازهای آلاینده از اگزوز، بین استاندارد یورو 4 و یورو ٦ تفاوت دارد :ادامه می‌دهد: خروجی اکسیدهای نیتروژن مطابق با یورو 4 و خروجی ذرات متعلق که برای بیماران قلبی مضر است با یورو 6منطبق است و این فیلتر اجازه نمی‌دهد که هیچگونه ذرات معلقی ا زاگزوز خارج شود.

همچنین عقاب افشان یکی از شرکت‌هایی است که دغدغه های زیست محیط زیستی در اولویت کاری این شرکت  است و به زودی اتوبوس های گاز سوز یورو 6 را به بازار عرضه می‌کند.

به گفته مدیر صادرات شرکت عقاب افشان اتوبوس های گاز سوز این شرکت  30 یا 40درصد ارزان تر از مشابه اروپایی خود است  و در مقایسه با تولیدات مشابه چینی که به لحاظ کیفیت به مراتب بهتر هستند 15 تا 20درصد قیمت مناسب‌تری دارند. متاسفانه با وجود این که ما در کشور شرکت‌های تولید کننده اتوبوس داریم اما بعضی از مسوولان و به خصوص برخی شرکت های اتوبوس‌رانی اقدام به ورود اتوبوس‌های 800میلیونی خارجی و یا اتوبوس‌های بی کیفیت چینی کرده است. مدیر صادرات شرکت عقاب افشان در این باره معتقد است: ورود اتوبوس‌های خارجی  بر خلاف توصیه های رهبر انقلاب در حمایت از تولیدات داخل کشور است. اینکه ما ارز را برای ورود یک اتوبوس کامل از کشور خارج کنیم علاوه بر خروج سرمایه از کشور به صنعت داخلی هم ضربه وارد می شود.

او اضافه می‌کند: شرکت عقاب افشان و یا شرکت‌های اتوبوس‌سازی داخلی هم ارز خارج می‌کنند  اما  برای وارد کردن قطعات مثل موتور .اتاقک اتوبوس به طور کامل در خود ایران ساخته می‌شود و اشتغال زایی ایجاد کرده است.

در حال حاضر  شرکت عقاب افشان 800نفرکارمند دارد و این به معنی اشتغالزایی در کشور است با ورود اتوبوس‌های خارجی به ایران اشتغالزایی از بین می‌رود و یا در همین سطح باقی می‍ماند.

غلامی می‌گوید: صنعت اتوبوس سازی یک قدمت 65ساله دارد و  در  منطقه حرف برای گفتن دارد.اینکه ما مونتاژ کار صرف باشیم و ارز پرداخت کنیم و اتوبوس ساخته شده وارد کنیم این‌ها مخالف آن سیاست‌های مقاومتی است.

او ادامه می‌دهد: ما ظرفیت کامل داریم تا نیازهای داخلی خود را تامین کنید.شرکت عقاب افشان در حال همکاری با کشورهای خارجی است و این به معنی است که مورد اقبال قرار گرفتن صنعت ما نزد کشورهای اروپای شرقی،آسیای میانه و... است.

این کارشناس خودرو تاکید می‌کند که کشوری که خود اتوبوس صادر می‌کند مسوولان آن  اتوبوس وارد می‌کنند! و این شاید به این دلیل است که مسوولان ما اعتقادی به صنعت اتوبوس‌سازی داخلی ندارند.حتی اگر اعتقاد دارند که کیفیت پایین تر است که البته نیست برای حمایت از صنعت که شده  از داخل ایران بخرند.

او با اشاره به همکاری خوب وزارت صنعت،معدن و تجارت با شرکت‌های اتوبوسرانی،می‌گوید: وزارتخانه نمی‌توانندواردات اتوبوس را ممنوع کنند و تلاش یک نهاد  به تنهایی موجب بهبود اوضاع نمی‌شود.

به گفته غلامی کشور چین  با رد شدن از موانع گمرکی و یا پیشنهاد قیمت پایین‌تر به صنعت ما ضربه زده است.

photo_2016-10-30_16-10-39

photo_2016-10-30_16-11-16

کد خبر : ۴۲۴۰۹۶