خبرگزاری کار ایران

در مقایسه با میانگین بلند مدت؛

کاهش 42 درصدی حجم روان آب‌های کشور

از ابتدای سال آبی 96-95 تا 5 آبانماه جاری، در مقایسه با میانگین بلند مدت، حجم روان آب ها و جریان های سطحی کشور، 42 درصد کاهش داشته است.

به‌گزارش ایلنا، بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های بارن‌سنجی از ابتدای سال آبی 96-95 تا 5 آبانماه جاری، در مقایسه با میانگین بلند مدت، حجم روان آب ها و جریان های سطحی کشور، 42 درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، بیشترین میانگین کاهش روان آب ها در حوضه آبی قره قوم با 52 درصد و کمترین کاهش در حوضه آبی مرکزی با 21 درصد بوده است.

بر همین اساس، حوضه های آبی دریای خزر، دریاچه ارومیه، خلیج فارس و مرزی شرق به ترتیب با 49 ، 45، 44 و41 درصد، رتبه های دوم تا پنجم را در کاهش حجم جریان های سطحی در مقایسه با متوسط بلند مدت، به خود اختصاص داده اند.

بنا بر این گزارش، میزان روان آب های کل کشور در سالجاری یک میلیارد و 342 میلیون متر مکعب بوده که نسبت به میانگین بلند مدت با 2 میلیارد و 329 میلیون متر مکعب، 42 درصد کاهش داشته است.

بر پایه همین گزارش، به رغم اینکه حجم جریان های سطحی سال آبی جاری در مقایسه با سال آبی گذشته 1 درصد افزایش داشته است اما همچنان در مقایسه با متوسط بلند مدت با 42 درصد کاهش روبرو است.

 

کد خبر : ۴۲۴۳۶۰