خبرگزاری کار ایران

تاکید بر نقش مؤثر هواشناسی کشاورزی در تامین مواد غذایی کشور/ سهم بالای خسارت ناشی از هوای مخرب در تولید ناخالص ملی

رئیس سازمان هواشناسی با تاکید بر این که از میان ۱۵ چالش جهانی، توسعه پایدار و تغییر اقلیم،‌ آب، جمعیت و منابع غذایی در درجه اول اهمیت قرار دارند، گفت: در حوزه هواشناسی کشاورزی نیز بخش مهمی از کاربران در واقع تامین‌کنندگان مواد غذایی هستند.

به گزارش ایلنا، در مراسم رونمایی از اسناد سامانه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) کشاورزی داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه کار تهیه این سامانه خودکار از سال ۹۲ شروع شده گفت: هواشناسی کشاورزی در تامین مواد غذایی نقش زیادی دارد و اساس این سامانه نیز بر همین مسئله تکیه دارد.

وی توضیح داد: یکی از مشکلات ما که کاملا محسوس بوده این مسئله است که تاکنون ارتباط بین سازمان هواشناسی و کاربران نهایی قطع بوده و به همین دلیل فعالان کشاورزی نتوانستند به موقع و هدفمند از داده‌های اقلیمی استفاده کنند. بنابراین طی ۳ سال گذشته تلاش کرده‌ایم با راه‌اندازی این سامانه و توجه به اینکه تامین مواد غذایی از مسائل اصلی کشور در جامعه جهانی است، ارتباط موثری با کشاورزان برقرار کنیم.

پرهیزکار ادامه داد: از میان ۱۵ چالش جهانی که مسئله روز دنیاست توسعه پایدار و تغییر اقلیم،‌ آب و جمعیت و منابع غذایی در درجه اول اهمیت قرار دارند و در حوزه هواشناسی کشاورزی نیز طیف وسیع کاربران را داریم که مهم‌ترین آن‌ها تامین‌کنندگان مواد غذایی هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در ایالت متحده هر سال ۱۱ درصد تولیدات کشاورزی به دلیل شرایط نامساعد هوایی از بین می‌رود گفت: در کشورهای در حال توسعه میزان خسارت سالانه ناشی از هوای مخرب نیم تا ۱.۹ درصد از تولید ناخالص ملی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه میزان خسارت پرداختی از سوی بیمه در سال‌های زراعی ۸۹-۹۰ و ۹۰-۹۱ به ترتیب ۳۰ و ۳۵ میلیارد تومان بوده است گفت: این میزان در سال زراعی ۹۱-۹۲ حدود ۳۴ میلیارد تومان بود که مبلغ بالایی است، البته تنها ۳۰ درصد کشاورزان گیلان تحت پوشش بیمه بوده‌اند و ارزش واقعی خسارت در گیلان بیش از هزار میلیارد تومان و در کشور ۳ هزار میلیارد تومان می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه هواشناسی کشاورزی یکی از ۴ کمیسیون کاربردی سازمان هواشناسی است گفت: هند و چین کشورهای موفق در به کارگیری خدمات هواشناسی هستند و سرویس‌های ترویجی هواشناسی کشاورزی در این کشورها ۷۰ سال پیش شکل گرفته و چین توانسته در ۱۰ سال گذشته به رشد شتابانی در این زمینه برسد و خدمات هواشناسی کشاورزی را در ۴ لایه اطلاع‌رسانی در اختیار کاربران نهایی قرار دهد.

پرهیزکار همچنین گفت: هواشناسی کشاورزی ایران بیش از ۴۵ سال عمر دارد و در ۳ سال گذشته تصمیم گرفته‌ایم به سراغ کاربر نهایی برویم و با نیازسنجی او به تولید محصول بپردازیم.

وی همچنین گفت: هواشناسی کشاورزی بین رشته‌ای است و به دنبال کمک به کاهش هزینه تولید، افزایش تولید، حفاظت از محصول، مدیریت بازار، توسعه اقتصاد روستایی، توسعه پایدار و استقلال غذایی کشور است.

 

کد خبر : ۴۲۴۷۳۲