خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی :

فعالیت 48 واحد غیرمجاز قیرساز در بازار / وجود ظرفیت بیش از 100 میلیون تن آسفالت مازاد در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر 48 واحد قیرسازی غیرمجاز در بازار فعالیت می‌کنند ، گفت:‌ امروز با مازاد بیش از 100 میلیون تن تولید آسفالت در کشور مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، داود کشاورزیان در هشتمین همایش ملی قیر و آسفالت با بیان اینکه مهمترین هدف از برگزاری این همایش‌ها ارتقای کیفیت قیر و آسفالت و تولید قیر بر اساس استانداردهای جهانی است ، گفت: تولید قیر باید منطبق با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور انجام شود.

وی با اشاره به فاصله خواسته‌ها و داشته‌های دولت در بخش مالی و اعتباری گفت: انتظار ما از مهندسان و محققان این است که طرح‌هایی با راهکارهای کم هزینه ارائه دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گلایه پیمانکاران از پایین بودن کیفیت آیین نامه مناقصات گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته ارزیابی پیمانکاران در بخش قیر و آسفالت، کمیت به کیفیت ارجحیت داشت.

وی ادامه داد: در حالی پیمانکاران به پایین بودن کیفیت آیین نامه مناقصات گلایه‌مند هستند که ما می‌توانیم قبل از بازگشایی پاکت به لحاظ فنی پیشنهادات را مورد برسی قرار دهیم و حتی قانون این اجازه را می‌دهد که پاکت قیمت را هم در صورت پایین بودن ویژگی‌های فنی پیمانکار باز نکنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه در سال های اخیر بیش از 260 واحد تولید کننده قیر و آسفالت موفق به اخذ گواهی نامه معتبر از مرکز راه و شهرسازی شده‌اند ، گفت: باید کار را به اهل فن سپرد و تنها واحدهایی که گواهی نامه معتبر دارند باید وارد طرح‌های ارائه قیر شوند.

وی همچنین با بیان اینکه استفاده از تانکرهای تک جداره برای حمل قیر ممنوع است ، گفت: ابلاغیه ای برای جلوگیری از حمل قیر توسط تانکرهای تک جداره به تمام دستگاه‌های مربوطه ارسال کرده‌ایم.

وی افزود: بر اساس ابلاغیه اخیر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شرکت‌های حمل ونقل اجازه ندارند برای بیش از 150 کیلومتر در نیمه اول سال و 100 کیلومتر در نیمه دوم سال برای هر کامیون بارنامه صادر کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از افزایش تعداد کارخانه‌های آسفالت در کشور گفت: بیش از 900 کارخانه آسفالت با ظرفیت 150 میلیون تن تولید در کشور وجود دارد این در حالی است که در بهترین حالت ممکن سازمان حمل و نقل جاده‌ای 20 الی 25 میلیون تن آسفالت نیاز دارد و 10 میلیون تن هم توسط شهرداری‌ها استفاده می‌شود.

کشاورزیان از حضور واحدهای قیرسازی غیرمجاز خبر داد و گفت: 62 واحد قیرسازی در کشور وجود دارد که فقط 14 واحد آن مورد تایید وزارت راه و شهرسازی هستند و 48 واحد دیگر بدون تاییدیه در بازار فعالیت می‌کنند.

 

کد خبر : ۴۲۴۷۷۶